Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snälla, hjälp mig bli kompis med min assistent!  (läst 30842 gånger)

Kabo

Snälla, hjälp mig bli kompis med min assistent!
« skrivet: 13 mar-11 kl 18:17 »
Jag har en "Electrolux assistent" som jag inte kommer överens med. Tyvärr har jag inte råd att skaffa någon annan så det är av nöden att jag lär mig handskas med den.

Dvs allt utom bakning fungerar utmärkt men när jag ska baka tycker jag mest att det är elände. Jag drar mig för att sätta igång.
  • Mjöl flyger runt i köket och dammar ner allt
  • Om jag inte står bredvid hela tiden och pillar, petar och joxar arbetas degen uppåt och fastnar i den ganska svårrengjorda armen
  • Degen vill inte gå ihop, hur länge jag än kör. Jag har testat både med rulle och degkrok. Enligt bruksanvisningen ska man kunna baka med 1,5 l med lös deg eller 1 l med kraftigare men enda gången jag lyckats få en dräglig deg är när jag bakat vetebröd på bara 1/2 l degspad. Jag får alltid ta upp degen på bakbord och arbeta den kraftigt för hand.
    Sonens lilla skruttmatberedare klarar i alla fall degar upp till 0,75 l degspad med bra resultat så jag tycker verkligen att det borde fungera bättre.
  • Kniven som ska skrapa degen från bunkens sida fladdrar mest omkring och gör knappt någon nytta.
Jag köpte en stor apparat just för att kunna baka större satser; som det är nu funderar jag på att ställa undan assistenten och bara plocka fram den för att mala och passera. Degar på en halv liter kan jag lika gärna arbeta för hand. Min förra assistent (som skar efter lång och trogen tjänst) arbetade underifrån och med den gjorde jag lätt grova matbrödsdegar på 1,5 l degspad och behövde aldrig arbeta degen på bakbord annat än för att forma bröd.

Ska det vara så här?

Finns det några tricks man kan lära sig?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Snälla, hjälp mig bli kompis med min assistent!
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 18:24 »
Jag har en Electrolux och känner inte alls igen den i beskrivningen av din..

Jag bakade mycket med rulle förut, men har nu helt övergått till degkroken och har aldrig problem med att det skvätter mjöl eller att det fastnar.

Går den ojämnt? Låter den konstigt?

Jag bakar sällan med mindre än en liter och får bra degar. Jag tycker att det låter som att något är fel med din assistent.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dalton

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 13 mar-11 kl 18:32 »
Oj vilken tur! När jag såg rubriken under "nya inlägg" så trodde jag att det var någon som inte kom överens med sin personliga assistent. Så ohyggligt ledsamt tänkte jag!  :-[  ;D

Kabo

« Svar #3 skrivet: 13 mar-11 kl 18:41 »
Eftersom den fungerar utmärkt till att mala, passera osv tror jag inte det är nåt fel på motorn i allla fall.
Vad skulle i övrigt kunna vara fel?

Skulle nån kunna vara snäll och beskriva steg för steg hur man gör.  Jag kanske gör nåt alldeles avigt bara för att jag är van vid en annan maskin.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 13 mar-11 kl 19:12 »
Jag använder sällan min assistent till annat än att baka, men passering m.m. görs väl i uttaget på sidan? Kan det vara något fel i den del som snurrar degbunken? Eller sitter armen löst på något sätt?

Det är ju inte så många moment:

Du sätter fast degkroken (eller rulle + skrapa) i armen och i hålet på sidan.
Blanda jäst o degvätska och starta maskinen.
Det finns två reglage, ett som reglerar hastigheten och ett som har lite olika lägen med timer o annat. Min maskin har inga siffror kvar på nåt reglage... :) så jag kan inte riktigt säga vad de skall stå på.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 mar-11 kl 19:19 »
Trodde oxå det var personlig assistent det rörde sig om först ;D..... men oj vad jag känner igen mig.... det tog ett bra tag innan jag kom underfund med den här apparaten :P Nu känner jag mg rustad för lite goda råd ;)

Jag bakar oftast på en liter eller lite drygt. Jag har i allt degspad och flytande som ska i först och sätter hastighets-ratten på bara den enkla strecken. Sedan har jag succesivt i mjölet och kanske att jag har i hälften till 2 tredjedelar av mjölet så länge jag har alla tre redskapen i bunken. När man har en ganska tjock smet låter jag maskinen arbeta länge. 10-15 min. sedan har jag i lite mer mjöl.... men bara såpass att det blir lätt att göra rent den där snurrgrejjen. Nästa steg är att ta loss den snurrande och jag har då bara degkroken kvar när jag har i resterande mjöl. Då har jag i mjäl så att degen samlar sig i en klump. Sedan tar jag ur alla redskap och låter degen jäsa. Thats it ;)

Lycka till.

Nån annan hann före, men jag postar ändå....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 13 mar-11 kl 19:24 »
Oj vilken tur! När jag såg rubriken under "nya inlägg" så trodde jag att det var någon som inte kom överens med sin personliga assistent. Så ohyggligt ledsamt tänkte jag!  :-[  ;D

Samma här  ;D  ;D 

Älska eller hata assistenten  :-[

Nu råkar det sig vara så att jag bakar nästan dagligen med en sådan "assistent" så mitt råd är efter som jag känner igen problemet.
Kniven är ett stort problem ..känns för "lätt" så den måste man trycka mot bunkens kant
Börja på riktigt låg hastighet .  Det är hastigheten som gäller i alla momenten
Ha rekomenderad vätska häll i mindre mjöl än rekomenderat i recept och öka hastigheten efter hand. Fyll på resterande mjölet på kanten och (du måste tyvärr vara med och styra) tryck på kniven några gånger mot kanten. Ofta behöver man inte lika mycket mjöl som i receptet. jag fyller på med mera mjöl på bakbordet
använder mindre mjöl än som står i recepten med bra resultat och låter assistenten gå lite längre
Har bakat 2-4 limpor 2-3 ggr veck i snart 30 år med mina "assistenter" då jag vägrar betala 20-25 kr limpan arbetstiden är 5 min + jäsning 50min till 11/2 tim + ugn 40-50 min från kall ugn c:a 5 kr för flera limpor  ;D Och jag hinner göra annat unde dö tiden . Rida t.ex  :D
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 13 mar-11 kl 19:26 »
Jennyt: hur kan du ha tre redskap i bunken? Har du både krok, skrapa och rulle?

Våra assistenter kanske inte ser lika ut, men jag förstår inte hur du får plats med tre... ??? När jag har i min krok, så sitter den i både armen och sidan, så det finns ingen plats för varken skrapa eller rulle.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 13 mar-11 kl 19:50 »
Jag gör nog fel, men tycker att det funkar bra.... när rullen är i, så sitter ju självklart armen fast i den och då får degkroken vara fri.... och när jag tar ur rullen, så sätter jag fast degkroken i armen ;) På min finns det bara ett, steglöst reglage....

.... håller med (vem det nu var) om att jag aldrig har i så mycket mjöl som i recept ( när jag sist läste ett ::) ) och jag tycker oxå det låter som om du har en för hög hastighet om det yr mjöl i halva köket....men det låter som något mina barn skulle uppskatta ;D

Hoppas du kommer få koll på assistenten.... jag är tom. kär i min numera :-[
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Kabo

« Svar #9 skrivet: 13 mar-11 kl 20:27 »
@mille. Jo det är samma uttag för kvarnen och bunken. Man tippar ju omkull den när man ska mala.
@jenny: ska prova att ha både rulle och krok i, kanske är detta den förlösande faktorn.
Jag överdrev nog lite med att mjölet yr i hela köket. Men ett fint mjölpuder på allt i apparatens närhet är det och jag brukar köra på lägsta medan jag blandar in mjölet.

" Jag fyller på med mera mjöl på bakbordet"
Det betyder alltså att man måste upp ock knåda på bakbordet?
Det kanske inte är meningen att man ska slippa. :(

Så här gjorde jag förr med min gamla matberedare: Alla ingredienser som skulle vara med ner i skålen, ordningen man tillsatte dem spelade ingen roll. På med locket. Startade appararen och körde på lägsta hastighet tills degen gått ihop, brukade ta 1-3 minuter, höjd hastighet och knåda tills det är klart. Like olika beroende på mjöl. Under tiden den knådar spelade ja Snood på datorn
Tömde upp på bakbord (ingen knådning) Forma de bröd jag ville.

Så här gör jag nu:
Tömmer i det våta samt ungefär 2/3 av mjölet. Låter maskinen gå på lägsta hastighet samtidigt som jag försöker hålla kniven mot kanten och kollar att degen inte börjar vandra uppåt. För armen med rullen fram och tillbaka för att hjälpa till att blanda. efter 3-5 min har det blandat sig även om det inte börjat släppa degbunken. Höjer hastigheten men står kvar och hjälper till. (inget Snood) Knådar 10-15 min kanske sen tar jag upp det på bakbordet och knådar ännu mer med mer mjöl ev..

Djinn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 mar-11 kl 20:34 »
Har en Elekrolux assistent.

Bakar bröd såhär:
All vätska som ska användas i. Tar en visp och vispar ut jästen tillsammans med ev. socker och salt i degvätskan. (Alltså en helt vanlig visp, manuellt). Med samma visp vispar jag i mjöl, tills det blir så tjockt att det inte går att använda visp längre.
Sen startar jag maskinen på LÄGSTA hastigheten, med degkrok och skrapa/kniv monterad. Degkroken ska vara låst i mitten av bunken, inte vid sidan.
Sen häller jag föriktigt i resten av allt mjöl efter hand, kan behöva petas lite.
När degen gått ihop tar jag bort skrapan/kniven och sätter maskinen på nästan maxhastighet och på timer. Sen går jag därifrån, och när maskinen stannat har jag en finfin deg, oavsett om jag bakar på 0,5 liter eller 2 liter.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 13 mar-11 kl 20:37 »
Jennyt: Då förstår jag hur du gör med krok + rulle, fast du skrev att du hade tre? Har du kniven också, och hur?
Kabo: Då är jag med på hur du gör när du passerar, jag har knappt gjort det och har dålig koll...

Jag bakar sällan med kniv+rulle numera, mest för att min rulle börjar luckra upp sig och är så svårdiskad... Men jag upplevde aldrig att jag behövde hålla i kniven? Jag har en gammal assistent, från 60- eller 70-talet. Jag kör på medelhög hastighet men har kanske i mer mjöl än vad ni har. Kör länge och ser till att degen har släppt kanterna och är blank. Jag brukar inte behöva knåda, utan formar bröden direkt och tar ibland i lite mjöl om det behövs.

Jag vet inte vad jag skulle göra utan assistenten, så den är helt klart älskad i mitt hushålle... :) :-[

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #12 skrivet: 13 mar-11 kl 20:47 »
Bidrar med en bild på min assistent med monterad degkrok samt resterna av dagens bullbak.... ;)

Kabo

« Svar #13 skrivet: 13 mar-11 kl 20:57 »
Tack för alla tips.

En sak tror jag att jag lärt mig: Man bör arbeta in mjölet efterhand. Det ska testas. Jag ska också testa att ha både rulle och krok.

När limpslukaren bodde hemma brukade jag baka ett bröd där man tömde en påse rågsikt, 1 finsmulat jästpaket och 1,2 l vatten i bunken och sen lät den gå tills det var klart. På det sättet verkar ingen elekctrolux ägare baka. Jag måste vänja mig vid nya rutiner.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #14 skrivet: 13 mar-11 kl 21:26 »
 ;D Jo då... Bara vänd på det  Vätska -jäst - mjöl försiktigt och jag har sedan  lämnat assistenten gående över 10 -20 min( ofta för ett annat ärende på gården Typ : ta in ägg eller fylla på vatten till lammen  >:D  jag tvättar händerna i mellan)
Jag använder enbart rullen har inte riktigt hittat tekniken med degkrok.Tycker det blir mycket spill.  Med "tyngre" som rågsikt´s  mjöl behöver du ännu mindre om du låter maskinen gå längre bankar den till en riktigt smidig deg
« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 21:36 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #15 skrivet: 13 mar-11 kl 21:49 »
Jag har en Bosch (tror jag den heter) inga rullar eller knivar, bara trearmad krok i mitten av botten. Jag har aldrig haft några problem med den, men jag har hört så många säga att Electrluxassistenten ska vara så bra, så jag tänkte köpa en sån när min lägger ner vilket väl borde hända så mycket som jag bakar. Men efter vad jag har hört här får det nog bli en ny bosch igen istället, det där låter ju bara besvärligt....
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 13 mar-11 kl 21:54 »
.... det var väl så att mina pengar inte räckte till en med stillastående bunke och snurrande redskap :-[..... motorn måste tydligen vara så väldigt mycket starkare :(..... men när jag nu väl lärt känna min maskin så är som sagt lite kär i den..... blank och fin :-*

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 13 mar-11 kl 22:00 »
Degkrok och variabel hastighet är konstiga moderniteter i Assistent-sammanhang :)

På äldre modeller (40-60-tal) finns bara rulle + kniv, och de har en enda fast hastighet. Men det brukar fungera utmärkt! Det är viktigt att rullen verkligen ligger an mot bunkens kant så att den roterar och inte slirar. Om gummit för friktionsdriften har blivit hårt och blankt med åren kan man prova att rugga upp det med sandpapper.

Kabo

« Svar #18 skrivet: 13 mar-11 kl 23:07 »
Ska man alltid skruva fast armen eller ska den röra sig?

Kabo

« Svar #19 skrivet: 14 mar-11 kl 01:13 »
Bidrar med en bild på min assistent med monterad degkrok samt resterna av dagens bullbak.... ;)
På min är det ett mindre hål för kniven samt ett större för degkroken bredvid. det går altså bra att ha båda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser