Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomi  (läst 4302 gånger)

Newbie

  • Gäst
Ekonomi
« skrivet: 19 jul-06 kl 19:17 »
Hej, jag saknar ämnet Ekonomi här på forumet, det borde ha en egen rubrik.
En fråga till er som driver nån typ av lantbruk eller håller djur, för försäljning, antingen genom slakt eller uppfödning.

När ni bokför utgifter i samband med foderinköp, det kan vara direkta inköp av foder eller att ni köper för att så, och sen skörda.
Hur bokför ni det ?

Tacksam för svar.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Ekonomi
« Svar #1 skrivet: 19 jul-06 kl 19:28 »
Jag sparar kvitton på det jag köper och det jag säljer.
Sparar alla kvitton oavsett om de handlar om hönsfoder, maskinhyror eller bensin.

Vad som skall redovisas för vad tar min revisor hand om.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Ekonomi
« Svar #2 skrivet: 19 jul-06 kl 19:53 »
Fred, vad har ni för bestämmelser over there ? Har ni krav på revisor ? Vi bokför efterhand och redovisar sedan vid årets slut. Robin Hood hälsar förhoppningsvis på ett år senare. Eftersom vi är löntagare och jordbruksägare har vi FA-skattesedel vilken gör att vi skiljer knegarpengarna från gården.

/Valma
« Senast ändrad: 19 jul-06 kl 19:53 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Newbie

  • Gäst
Re:Ekonomi
« Svar #3 skrivet: 19 jul-06 kl 20:00 »
Ok men jag bokför själv, så att du sparar kvitton var lixom inte svar på frågan.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Ekonomi
« Svar #4 skrivet: 19 jul-06 kl 20:07 »
Fred, vad har ni för bestämmelser over there ? Har ni krav på revisor ? Vi bokför efterhand och redovisar sedan vid årets slut. Robin Hood hälsar förhoppningsvis på ett år senare. Eftersom vi är löntagare och jordbruksägare har vi FA-skattesedel vilken gör att vi skiljer knegarpengarna från gården.

/Valma

Kraven skiljer sig från stat till stat.
Nej jag behöver ingen revisor enligt lag, men det är praktiskt att ha en och även med hans lön inräknat så tjänar jag på att ha honom eftersom han känner till vad som är avdragsgillt och inte på ett helt annat sätt än jag själv har tid och lust att sätta mig in i.

Dessutom har det fördelen att det är han som står i skitfläkten om han gör fel och inte jag :P.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Ekonomi
« Svar #5 skrivet: 19 jul-06 kl 20:10 »
Ok men jag bokför själv, så att du sparar kvitton var lixom inte svar på frågan.
Du frågar hur andra gör och jag svarar hur jag gör.
Du får väl göra vad du vill med dina kvitton, mig stör det inte. Lite konstigt dock att du frågar när du uppenbarligen inte vill höra några svar.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Ekonomi
« Svar #6 skrivet: 19 jul-06 kl 20:18 »
Hej, jag saknar ämnet Ekonomi här på forumet, det borde ha en egen rubrik.
....


Vad är det för fel på den forumavdelningen som heter Ekonomi ?? Eller har jag missuppfattat nåt ...  ???

Ekonomiforumet
« Senast ändrad: 19 jul-06 kl 20:46 av Vitis »

Newbie

  • Gäst
Re:Ekonomi
« Svar #7 skrivet: 20 jul-06 kl 10:17 »
När ni bokför utgifter i samband med foderinköp, det kan vara direkta inköp av foder eller att ni köper för att så, och sen skörda.
Hur bokför ni det ?

Citera
Du frågar hur andra gör och jag svarar hur jag gör.

Ja jag frågade hur andra gör när dom bokför.
Att spara kvitton är inte att bokföra, så svaret är fortfarande goddag yxskaft.


Newbie

  • Gäst
Re:Ekonomi
« Svar #8 skrivet: 20 jul-06 kl 10:19 »
Vad är det för fel på den forumavdelningen som heter Ekonomi ?? Eller har jag missuppfattat nåt ...  ???

Ekonomiforumet


Inget fel på den, jag som har missat helt enkelt. Tack för tipset.

Per L

  • Inlägg: 148
Re:Ekonomi
« Svar #9 skrivet: 20 jul-06 kl 10:24 »
Det kanske är så att eftersom du inte får nåt vettigt svar så kanske det inte bokförs så mycket ute i buskarna :-)

piraten

  • Gäst
Re:Ekonomi
« Svar #10 skrivet: 20 jul-06 kl 11:04 »
Även om man har REVISOR är man personligt ansvarig som firma tecknare.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Ekonomi
« Svar #11 skrivet: 20 jul-06 kl 13:05 »
Även om man har REVISOR är man personligt ansvarig som firma tecknare.
Ja det är sant, men inte för eventuella rättegångskostnader eller straffavgifter....inte hos mig i allafall.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Pinglan

  • Gäst
Re:Ekonomi
« Svar #12 skrivet: 21 jul-06 kl 12:49 »
Hejsan !

Tror i och för sig att det faktiskt finns en särskild rubrik "ekonomi" ... som var ett av dina funderingar ....

Om det är foder så bokförs det som foder, om det är utsäde (som skall sås) bokförs det som utsäde ..... å andra sidan är det ingen som kräver  att du har de på två olika konton .... du "kan slå ihop dem" .... men det kan vara praktiskt att se hur mycket "det färdiga fodret" kostar och vad utsädet kostar .... om det är värt arbetet man lägger ner ...

I sverige är man skyldig, oavsett vad revisorn hittat på ...
Dessutom är det så att om du är enskild företagare eller så ... så måste alla kontanta transaktioner bokföras senast dagen efter de gjorts .... om man använder bokföringsfirma ... skall det ske i "kassaboken" ...

Skall precis själv "bli enskild företagare" ... så jag har haft fullt upp med att kolla vad som gäller .....
Kunskapen jag briljerar med är m.a.o. lånad på biblioteket ..... :-[

lenane

  • Inlägg: 48
Re:Ekonomi
« Svar #13 skrivet: 21 jul-06 kl 22:18 »
Jag förutsätter att du gör dubbel bokföring, alltså varje kvitto (=verifikation) bokförs på två ställen.
Ex. Inköp av foder
Kassa el. bank kredit
Kostnader djurproduktion debet
Jag vet inte hur mycket du kan om bokföring, men fråga gärna.
Hälsningar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser