Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eternitplattor på lagårdstaket  (läst 12460 gånger)

Anita G

• Uppland
Eternitplattor på lagårdstaket
« skrivet: 13 mar-11 kl 02:34 »
När den myckna snön rasade ned från taket slet den med sig flera eternitplattor.  Plattorna verkar murkna, de är nog väldigt gamla. Jag måste få de stora hålen lagade i vår, tänker använda plåt. Kan man lägga reglar o täcka hela taket med plåt o låta de murkna eternitplattorna ligga kvar? Det är ju både jobbigt o kostbart att ta bort dem.

Jag undrar också om man annars skulle kunna måla eternitplattorna med något, så att de blir hala o snön lättare åker av. Någon plast eller båtfärg t ex?
Ulltovan

TW

• Finland
SV: Eternitplattor på lagårdstaket
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 04:45 »
Jag tvivlar på att de går att måla.

Eternit innehåller en smula asbest så man skall akta sig för att borra och såga i dem i onödan. Asbesthalten är visserligen liten men man vill ju vara på säkra sidan. Det lär vara bättre att bryta av dem efter vad som ryktas.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 mar-11 kl 05:19 »
När den myckna snön rasade ned från taket slet den med sig flera eternitplattor.  Plattorna verkar murkna, de är nog väldigt gamla. Jag måste få de stora hålen lagade i vår, tänker använda plåt. Kan man lägga reglar o täcka hela taket med plåt o låta de murkna eternitplattorna ligga kvar? Det är ju både jobbigt o kostbart att ta bort dem.

Jag undrar också om man annars skulle kunna måla eternitplattorna med något, så att de blir hala o snön lättare åker av. Någon plast eller båtfärg t ex?
Det finns färg för eternit, men då måste dom vara hela och i hyfsat skick, annars är det meningslöst att måla dem

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 mar-11 kl 07:41 »
det går att måla eternit på tak men som påpekats de bör vara i gott skick annars är det bortkastat arbete.
det finns nytillverkning av eternit som görs i fibercement,ingen asbest. de görs bl.a i den klassiska vågformen.
har du släta plattor eller vågform,(sinuskurva)?
möjligt att du kan ersätta de trasiga med nya.har själv ett sådant gammalt tak som ska ersättas med ett nytillverkat.har dessutom gamla plattor (aldrig använda) liggande somreserv.
många lagårdar har ju den typen av tak o det bör finnas de som har plattor undanlagda.
kolla med dina grannar som har samma tak. de kanske har reserver. Ulf

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-11 kl 07:56 »
Plannja har ett par olika system för att lägga plåt på eternit:
http://www.plannja.com/templates/Page2C____1036.aspx
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 13 mar-11 kl 08:54 »
Är eterniten murken, som du skriver, är det nog bättre att riva ner den än att läkta på och lägga plåt över. Du kan läsa mycket matnyttigt om asbest på Arbetsmiljöverkets hemsida, här har du den aktuella föreskriften om detta, där står en hel del om hur en skyddar sig vid rivning av asbest och hur en kan gå tillväga (inte så krångligt byråkratspråk heller):
http://www.av.se/dokument/afs/AFS2006_01.pdf
Om jag ska skrämmas oxå har tidningen Arbetarskydd skrivit några artiklar om asbest:
http://www.arbetarskydd.se/om_arbetarskydd/annonsera/article3026153.ece
Antingen river du själv (vattna plattorna så att de inte dammar, och använd redig skyddsutrustning med skyddsmask) eller anlitar du en saneringsfirma (men det kostar kulor). Ska du själv transportera eternitplattorna till återvinningscentralen ska du packa in dem tätt i plast och märka med "asbest", lägg dem gärna på EU-pallar så är de lätta att lyfta av från släpet med hjälp av den hjullastare som förhoppningsvis finns på återvinningscentralen. Ring gärna runt till några olika ställen i närheten och hör vad det kostar att lämna asbest, vissa tar nämligen inget betalt av privatpersoner, och bland de som har en avgift varierar denna väldigt kraftigt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

JGR

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 mar-11 kl 21:19 »
Det har kommit en ny produkt som heter Onduline.
Det ser ut som en eternitskiva (sinusformad) men är någon typ av masonit impregnerad med bitumen.
Det finns både svarta och röda skivor.
Fnns på Bauhaus 78:-/m2
Man kan också beställa från Mataki genom sin lokala bygghandlare.
Är själv på väg att köpa hem.
Har inte testat än om dom passar exakt ihop med den gamla eterniten, men jag hoppas på det.
Jag tycker det låter som en dålig idé att regla och plåta eterniten i alla fall om det ska vara permanent.
Jag har själv gjort det på en del av vårat stall. med det är rent provisoriskt eftersom vi ska byta hela taket. Jag hade gammal plåt liggandes som jag kunde ta.

/Johan

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 23 mar-11 kl 21:56 »
Slit ner eternitskräpet och lägg plåt istället.

Eterniten vittrar och om du bara byter de plattor som är trasiga jsut nu så kommer det att gå sönder fler plattor till nästa år.

Om du låter eterniten ligga kvar under plåten så har du ju inte löst problematiken med asbest utan du har bara skjutit på det, dessutom när du skruvar fast reglarna uppepå eterniten så får du ju "läckage" av asbest utan att ens ha fått bort skiten.

I de flesta fall är det inte så dyrt att lämna in asbesten till miljöåtervinningen som privatperson, se bara till att plasta in eländet noga och använd korrekt skyddsutrustning när du plockar ner eterniten.

LasseDalom

• -
« Svar #8 skrivet: 26 mar-11 kl 08:22 »
Försök, som det nämndes högre upp i tråden, att få tag i likadana plattor så kan du laga de hål som uppstått. Har man bara lite reserv, så kan takbytet säkerligen skjutas upp 5-10 år.

knodden.

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 mar-11 kl 09:21 »
Försök, som det nämndes högre upp i tråden, att få tag i likadana plattor så kan du laga de hål som uppstått. Har man bara lite reserv, så kan takbytet säkerligen skjutas upp 5-10 år.

och finns det inte asbestfria plattor som har samma storlek och profil som de gamla eterniten? de heter väll numera cembonit.

signe

« Svar #10 skrivet: 26 mar-11 kl 10:36 »
Eternitplattorna har en viss livslängd. När några plattor går sönder så är alla i slutstadiet. Vi tog bort ett eternittak för något år sedan och många plattor smulades nästan sönder. Att försöka laga och byta några kommer visa sig omöjligt då ni måste gå på taket. Använd andningsmask och lägg eterniten på en lastpall och plasta in före ni kör till tippen. Det kostar en del att lämna men det är det värt. Mycket skönt att bli av med eländet!

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 27 mar-11 kl 08:13 »
Det finns andningsmasker som är godkända för hantering av små mängder asbest. De har tätare filter än vanliga andningsmasker och brukar inte vara så väldigt dyra. Vanliga billiga andningsmasker släpper igenom asbestdamm eftersom dammet är finare än porerna i filtret.
Använd en overall som du kan kasta bort då arbetet är färdigt så drar du inte in damm i bostaden.

Stora mängder asbest och material med hög asbesthalt är en annan historia. Då behövs det professionella sanerare med dyrbar utrustning.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

872 gäster, 2 användare
donderboss, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser