Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grenar till kaniner  (läst 30300 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
grenar till kaniner
« skrivet: 12 mar-11 kl 09:44 »
Är det någon som har bra koll på vilka träd-sorter är ok att ge kaniner att gnaga av,  och vad ska man akta sig för?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: grenar till kaniner
« Svar #1 skrivet: 12 mar-11 kl 09:53 »
De flesta är bra. Lönn, sälg, rönn, ask, äpple, päron, oxel, hassel m. fl. Bärbuskar brukar vara mycket uppskattade, hallon, vinbär, björnbär, krusbär när man beskär dem. Taggarna tycks inte spela någon roll. En del ger gran och enris för att ge en "vildare" smak till köttet.

Björk ska undvikas vintertid, hästkastanj har jag för mig att inte är bra. De giftiga, som idegran, järnek m fl ska man naturligtvis inte ge.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 12 mar-11 kl 09:57 »
Favoriterna här är

sälg
gran

äpple
tall
asp

Allt annat var liksom ingen höjdare, men det är möjligt att man kan lära de att uppskattar andra sorter.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 12 mar-11 kl 10:02 »
Mina gillar lönn och ask väldigt mycket. Och sälg såklart, plus frukt och bär som beskrivet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-11 kl 12:46 »
Tack för alla svar! I min uppväxt gav vi alltid kaninerna ene, det tyckte de om. Men jag har som vuxen fått veta att det inte alls är bra eftersom det innehåller någon form av terpentin. Så man kanske inte helt kan lita på vad de gillar att äta, de är kanske som vi, vi väljer ju inte alltid att äta det som vi mår bäst av...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 12 mar-11 kl 12:48 »
Ene tror jag inte är nåt problem. Det lär inte vara mer terpentin i det än i andra barrväxter... Eller? Vill man ha mer viltsmak på köttet kan man ge ene och andra barr-grenar två veckor innan slakt... ;) Jag har inte testat det, men det vore kul att prova.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

La Ladin

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 mar-11 kl 13:09 »
Jag har hört att det inte är så bra att ge grenar av ek. Men innan jag visste om det gav jag det till kaninerna och de verkade må bra ändå.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 mar-11 kl 13:32 »
mina äter tacksamt gran,tall och enris... däremot skulle jag aldrig ge dem ek.
fällde en stor tall i trädgården idag så nu har de mycket fint ris att äta :D
Fjäderfän och kaniner

Fiat

• -
« Svar #8 skrivet: 12 mar-11 kl 13:39 »
Hur är det med björkris om man tar in det i värmen och låter det slåut.(Tycker det skulle va gott med lite färska björklöv o:))
MVH FIAT

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 mar-11 kl 13:41 »
vissa säjer att björkris inte är så hälsosamt till kaniner...varför vet jag inte...undvik björkris..
Fjäderfän och kaniner

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 12 mar-11 kl 17:36 »
Dom ska visst inte ha grenar från stenfruktträ (plommor, körsbär), men grenar från kärnfruktträ (äpple, päron) är ok.
Här är sälg och äpple favoriten  :)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Falsen

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 mar-11 kl 22:25 »
oj då...Jag har gett mina kaniner av alla möjliga träd. Kastanj äter de inte men björk älskar de, speciellt med färska blad. Jag tror inte att nån har tagit skada. Men de är gotlandskaniner och de tål väl det mesta. En gång slängde lillasyster in ett helt kålhuvud till mina fyra kaniner och de såg glada ut dagen efter.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 13 mar-11 kl 07:09 »
Björk har diskuterats tidigare. Min uppfattning är att det bara är på vintern man inte ska använda björk, när de grönskar så är björk bra kaninmat. Men självklart bör man ge en varierad kost, så flera olika sorters grenar, plus den vanliga maten, är inte fel.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 13 mar-11 kl 11:54 »
Björk har diskuterats tidigare. Min uppfattning är att det bara är på vintern man inte ska använda björk, när de grönskar så är björk bra kaninmat. Men självklart bör man ge en varierad kost, så flera olika sorters grenar, plus den vanliga maten, är inte fel.

Mina kaniner ratar björk, oavsett arstid.  Smarta djur.

Har ni lantraser kan ni nog har förtroende för djurens instinkter ;-)

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #14 skrivet: 13 mar-11 kl 15:03 »
Mina äter björk nu när det är knoppar och "raklar" på grenarna, men inte ellers  ::)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 13 mar-11 kl 16:15 »
Har ni lantraser kan ni nog har förtroende för djurens instinkter ;-)
Detta tror jag är en alltför utbredd missuppfattning, att djur, vare sig de är lantras eller ej, skulle "veta" vad som är nyttigt och vad som är giftigt. De vet vad som smakar illa, men det är inte alltid så att det som är giftigt smakar illa. Man måste läsa på och veta själv, annars står man där med kaniner som ätit odört, och dör som flugor.

Däremot är jag personligen övertygad om att björk inte är giftigt. Jag har inte hittat några som helst bevis för att den skulle vara det. En del hävdar att sockerhalten är så hög på vintern att djuren blir dåliga i magen, och så kan det vara, men övrig tid på året finns det vad jag kunnat leta upp inget som är farligt i björkris.

Alba

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 13 mar-11 kl 16:50 »
Mina brukar rata björk. Snodde ihop några björkruskor till en boll, mest för att de skulle få utlopp för förstörelselustan. Den var rolig en liten stund...

Asp som de ratar under lövsäsong äter de till viss del. Grannen har fällt träd, så vi har fri tillgång just nu. Duger bra till att flisa, och en viss del av barken slinker nog ner.
Äppel och rönn är godast.
Hasselblad är gott men inte barken. Tror den är för hård?

Laban 12 år flisar en aspgren.

/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #17 skrivet: 13 mar-11 kl 19:50 »
Björk skall undvikas, särskilt under vinterhalvåret, eftersom det innehåller björksocker, xylitol, som ett "betningsskydd" mot just harar och kaniner.  Xylitolets verkan i kaninmagen är:

Vätskebindande.  Därefter inträder en jäsningsprocess, som för kaniners del kan leda till trumsjuka och alltid leder till diarré, om större mängder konsumeras.  Under sommarhalvåret sjunker xylitolhalten ju längre sommaren lider.  Nyutsprungna björklöv är OK i begränsad mängd om man tar bort riset så fort det är tomt på löv.  (Xylitol används ibland som peristaltikökande (tarmrörelse-) läkemedel för människa.  Den vanligaste biverkan är uppkördhet och kraftig flatulens (gasavgång).)

Jag vill även råda till försiktighet med gul lök.  Den är gasbildande.  Bättre är att ge en begränsad mängd gröna delar av vitlök under betessäsongen.  Detta får som bieffekt den fina fördelen att fästingar finner kaninen osmaklig.

När det gäller grenar som är giftiga för kaniner, är det väl värt att komma ihåg att träd och buskar tillhörande Prunus-släktet är ohälsosamt på grund av att de innehåller ett mandeldoftande ämne, som ombildas till blåsyra i däggdjur.  Vanliga representanter för Prunus-släktet är: plommon, surkörsbär, sötkörsbär, slån, häggmispel - i synnerhet hägg, men även lagerhägg.  Som en generell regel vill jag rekommendera: Undvik alla städsegröna buskar och träd, oavsett om de bär barr eller löv, utom våra inhemska trädarter gran, tall och en.  Ek skall undvikas pga det höga innehållet av garvsyra.  Ekollon är giftiga i naturligt tillstånd.  Bok innehåller alltför lite näring i bladen, medan uppspruckna (mogna) bokollon kan förtäras med glädje.  Obs dock att bokollon inte kan insamlas på annans mark.  Detta är ett undantag från allemansrätten.

Varning för följande trädgårds-träd och -buskar:  rhododendron, gullregn, hästkastanj.

Livsfarliga:  Vårtibast, tidlösa, julstjärna (krukväxten) och kroton (också krukväxt).

Rekommendation med tanke på näringsinnehåll:  Tall, en, ädellöv som lönn, lind, alm och ask.  Gran innehåller mycket mangan, vilket kan leda till alltför generös ägglossning, med risk för stora men dödfödda kullar, samt försämrat immunförsvar.

Och som alltid:  Undvik ensidig utfodring och snabba koständringar!

Lycka till!  :)

Hälsningar
/Tt
« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 21:28 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Alba

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 13 mar-11 kl 20:21 »

Varning för följande trädgårds-träd och -buskar:  rhododendron, gullregn, hästkastanj.

Livsfarliga:  Vårtibast, tidlösa, julstjärna (krukväxten) och kroton (också krukväxt).

Rekommendation med tanke på näringsinnehåll:  Tall, en, ädellöv som lönn, lind, alm och ask .  Gran innehåller mycket mangan, vilket kan leda till alltför generös ägglossning, med risk för stora men dödfödda kullar, samt försämrat immunförsvar.

Och som alltid:  Undvik ensidig utfodring och snabba koständringar!

(Jag tror Laban äter innerbark.)

Lycka till!  :)

Hälsningar
/Tt

Ja, det är väl kambiet (det gröna innanför barken) som är gott! Om det inte är årsskott av äpple, då de verkar äta även ytterbarken.

Jag har ett tillägg när du nämnde julstjärna, att man bör passa sig noga överhuvudtaget med husdjur som bor inne vad gäller krukväxter (eller om man dräller blad omkring sig på väg till komposten). Alla växter med vit/mjölkig växtsaft, som de från släktet Euphorbia (julstjärna bla) är skitgiftiga. Vad jag läst dör många katter varje år efter att ha ätit av skelettblomma (Alocasia).

Man kan också spana på Giftinformationscentralens växtlista (som är växter som är och kan vara giftiga för barn):
http://www.giftinformation.se/AlphaList_vaxt.asp?CategoryID=6231&pAlpha=all&pDisplayType=0

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

grimbart

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 13 mar-11 kl 23:40 »
hur är det med fläder?den vilda sorten..den luktar stark så jag har inte vågat ge den till kaninerna...giftig?
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
Grubblarn, Stengrim, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser