Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  åsna  (läst 10521 gånger)

trallallaa

• Gäst
SV: åsna
« Svar #20 skrivet: 19 mar-11 kl 20:20 »
Ok, det där låter inte riktigt rätt  :-\.
Mina grannar har åsnor och har haft poitou och de har inte haft några som helst problem med att de snubblar.
Tvärt om, de är väldigt duktiga på att gå i skogen och har bra grepp överallt.
Jag skulle nog kolla upp hovarna, de verkas ju annorlunda än hästar och kolla om sadeln verkligen passar och inte klämmer över bogbladen = den vill inte lyfta benen.

vi har en åsna. Han är as jobbig! Han skriar hela tiden skithögt och ska man gå ut med honom på promenad så sätter han sig bara på tvären så det slutar med att man får dra honom. Men han är bara två år och jag tror de säger att åsnor är väldigt sega i utvecklingen så han kommer nog bli bättre med tiden. Och han har ingen balans, han snubblar hela tiden. Så när lillasyster ska rida en sväng så får hon ha ordentligt med skydd för han ramlar ofta och då är det svårt att sitta kvar. Men han har jätte små hovar så det kanske är det.

Men jag tycker om honom han är en poitou åsna så han ser ut som en stor nallebjörn med enorma öron. Öronen är lika långa som mina underarmar! Hans dreads slår utan tvekan mina med hästlängder.

amaka

• tama och vilda djur - det är jag det
    • Uppland
    • marifa
« Svar #21 skrivet: 20 mar-11 kl 12:46 »
hej vad fint jag som kommer från Rimbo har bott där i nästan 40 år. men nu bor jag här i nordupland. jag ska kontakta denm om det går bra redan ikväll och  ibland åfker jag till Rimbo och då ska jag orna ett besök. Tack för hjälpen
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse

trallallaa

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 mar-11 kl 17:53 »
hej vad fint jag som kommer från Rimbo har bott där i nästan 40 år. men nu bor jag här i nordupland. jag ska kontakta denm om det går bra redan ikväll och  ibland åfker jag till Rimbo och då ska jag orna ett besök. Tack för hjälpen

;D

Tulo

• Östergötland
    • Åsnesidan
« Svar #23 skrivet: 20 mar-11 kl 20:49 »
Åsnor är trevliga djur, har för tillfället bara fyra. En åsna skriar bara om den vill nåt. Så en ensam åsna skriar mycket, den vill att vi människor ska komma dit och hålla den sällskap. Kolla in http://www.asnesidan.se/ Där finns både info och ett välbesökt FORUM dår du kan ställa frågor, och få svar från flera åsnefrälsta.
Åsneägare

amaka

• tama och vilda djur - det är jag det
    • Uppland
    • marifa
« Svar #24 skrivet: 21 mar-11 kl 20:21 »
Ja Tulo . Exakt jag vill ha en gammal åsna som sällskap, Min ide är social samvaro med mina ´djur. Det fungerar för mig för jag är pensjo  och  jag tror en gammal åsna skulle vara jättebra för mig. Vi kan jpbbal lite.  Och hon kan promenera runt på gården ungefär som grisen som går lös utans taket på varma årstider. Jag jobbar på det. Inte så lätt att hitta nån gammal åsna precis
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse

Falsen

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 01 apr-11 kl 09:18 »
Oj! Två år och redan riden? Eftersom de utvecklas långsammare än hästar brukar man rekommendera att vänta till 4 år innan man rider in dem. Så det kanske inte är konstigt att han är snubblig, det är som att rida en ettårig häst..

nej han är inte inriden. Jag leder och min fyra åriga lilla syster rider så jag tror inte att det är särskillt jobbigt för honom. Snubbla gör han för övrigt i hagen också så han har en del skrapsår på haserna och knäna efter fall. Vi har haft ute flera olika hovslagare och de har sagt att det inte är något fel på hovarna. Är det någon som vart med om en åsna eller häst som har dåligt balans sinne?!

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #26 skrivet: 01 apr-11 kl 09:43 »
Det finns en åkomma på häst som kallas "slinger" det mer korrekta namnet torde vara Ataxi. Googla på Ataxi och häst så finns det mkt att läsa.
Jag har också träffat och suttit på en häst med detta symptom (lindrigt visserligen) och jag är kanske lite tveksam till att satsa på att göra riddjur av en sådan. Det kräver en välbalanserad ryttare som inte är för tung.
Vilket lidande det innebär för djuret eller inte är jag inte kapabel till att uttala mig om, det lämnar jag till de som kan.

//S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #27 skrivet: 01 apr-11 kl 10:18 »
Även en liten tyngd kan vara en tyngd för mycket för ett djur som för det första inte är tillräckligt färdigvuxen för att bära vikt än,inte har balans nog och dessutom är byggd på ett sätt som gör att den har svårt att fördela vikten över på bakdelen. jag förstår inte alls varför man skall addera till balansproblemen gm att sätta ne ryttare,med sina egna balansproblem8koordination och balans är ej fullt utvecklade förrän i 12 års åldern för barn),dessutom riskera både skelettförädnringar och inflammationer på djuret.Och de kan vara svåra nog att hitta på hästar...

Jag förstår inte heller varför man riskerar ett litet barn på det viset,med en ung oinriden åsna som dessutom inte kan hålla isg på benen.Mycket kan hända som man kanske har svårt att förlåta sig själv för senare.

Ataxi är inte smärtsamt om det är ren ataxi,rent fysiskt,men däremot är hästdjur extremt beroend eav att alltid vara i balans så rent psykiskt är jag övertygad om att det har en mycket negativ påverkan avseende stressnivåer tex.Kan mycket möjligt ocjkså påverka musklerna i form av stelhet och smärta.

det finsn mycket man kan göra med en liten ,ung åsna.rida är inte en av de aktiviteter jag rekommenderar.
tömkörning,skogspromenader,lättare agility.
Och kan man träna katter med belöningsmetoder så kan man nog träna åsnor också
Disability is an attitude

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser