Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  åsna  (läst 10527 gånger)

amaka

• tama och vilda djur - det är jag det
    • Uppland
    • marifa
åsna
« skrivet: 12 mar-11 kl 09:36 »
Godmorgon. Solen skiner och vi undrar om någon vet nåt mer  om åsnor än vad man kan googla om och hur det är att hålla dem. I klostren i grekland  fanns (finns) nunnor som transporterar sig på en åsna. vi är intresserade och väntar på svar förhoppningsvis.
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse

Krusmynta

SV: åsna
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 16:21 »
Åsnor är ungefär som att ha en ponny. De kräver ungefär samma typ av foder, stall och skötsel.
De trivs bäst med andra åsnekompisar men kan till nöds gå med häst som sällskap.
De är sällskapliga och lättlärda, inte lika mycket fart i som en häst dock.
Man kan köra och rida dem.

amaka

• Uppland
    • marifa
« Svar #2 skrivet: 13 mar-11 kl 19:17 »
Tack. Jaha det är klart att dom ska vara två. Jag tycker det låter bra. Jag har aldrig varit så mycket för hästar men gillar att  sköta om dem så det kan gå med åsna också . Så nästa stag är att börja leta efter åsnor, besöka nån och känna hur det känns, och /vad de kan kosta/. Har du kanske nån åsna själv. :)
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 16 mar-11 kl 21:19 »
Synd att det inte e lätt att skicka en åsna med posten för på Santorini så har jag fullt av dem! Ibland vaknar jag av förymda åsnor o deras halsbands-pling och hittar nyfikna ögon utanför fönstret! hahahaha....
That´s Santorini life!! :)
Finns en o annan här som skulle må mycke bättre hos ett käleksfullt hem i Sverige än här. Trots sol o värme. :)

Krusmynta

« Svar #4 skrivet: 17 mar-11 kl 13:32 »
 :) Ja! Skicka hit lite spanska åsnor!!

Nej jag har ingen längre. www.asneforeningen.org Prata med Catha! hon har koll på alla sveriges åsnor!

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 17 mar-11 kl 15:37 »
:) Grekiska menar du väl? Santorini ligger i medelhavet ovanför Kreta. : ;D

amaka

• Uppland
    • marifa
« Svar #6 skrivet: 17 mar-11 kl 21:43 »
oj det var lite långt men det vore fint och ha en äkta grekisk åsna för det är en sådan som är urbilden för mig. En nunna i Grekland ridande på en åsna. Undrar om de kan importeras eller så. Lite för vilda planer för mig egentligen men låt mig spinna på tanken att importera en äkta grekisk åsna,  Ska tala med min sageskvinna. Hon har bott i Grekland Tack för svaret. återkommer nästa vecka i frågan då jag har talat med henne

Krusmynta

« Svar #7 skrivet: 18 mar-11 kl 11:22 »
:) Grekiska menar du väl? Santorini ligger i medelhavet ovanför Kreta. : ;D

::) He he, ja, naturligtvis! Jag är inte helt koko, jag har bara huvudet fullt med snor just nu!  :)

Krusmynta

« Svar #8 skrivet: 18 mar-11 kl 11:26 »
oj det var lite långt men det vore fint och ha en äkta grekisk åsna för det är en sådan som är urbilden för mig. En nunna i Grekland ridande på en åsna. Undrar om de kan importeras eller så. Lite för vilda planer för mig egentligen men låt mig spinna på tanken att importera en äkta grekisk åsna,  Ska tala med min sageskvinna. Hon har bott i Grekland Tack för svaret. återkommer nästa vecka i frågan då jag har talat med henne

Importera hästdjur är tyvärr ganska bökigt och kostsamt.

amaka

• Uppland
    • marifa
« Svar #9 skrivet: 18 mar-11 kl 12:52 »
ja  ska in på åsneforum och studera en för en. sen ska jag ta reda på importregler och sånt. Man kan ju vinna högsta vinsten. Det här är kul och inttressant och lärorikt och förväntan att snart få träffa en åsna. helst i uppland nord  :)

Cyklisten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 mar-11 kl 13:34 »
Importera en nunna, ridande på en åsna, från Grekland?

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 18 mar-11 kl 13:48 »
??? Hur infogar man en bild?? Vill visa min lilla Gråmule som kommer hit då och då.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 mar-11 kl 14:56 »
När du valt Svara, gå nedanför textrutan och klicka + Fler alternativ och sedan Bifoga - Bläddra.

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 18 mar-11 kl 15:32 »
Tack för hjälpen!!

Krusmynta

« Svar #14 skrivet: 18 mar-11 kl 15:34 »
ja  ska in på åsneforum och studera en för en. sen ska jag ta reda på importregler och sånt. Man kan ju vinna högsta vinsten. Det här är kul och inttressant och lärorikt och förväntan att snart få träffa en åsna. helst i uppland nord  :)

www.jordbruksverket.se om du ska importera, men som sagt, det är lättare att hitta en lurvig åsna hemma i sverige, finns även i norrland!  :D

Cyklisten

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 mar-11 kl 16:01 »
Jag har fördomar om åsnor och hästar. Tror att åsnor är smarta medan hästar är korkade. Men åsnor är envisa och skriker väldigt högt. Stämmer detta?

amaka

• Uppland
    • marifa
« Svar #16 skrivet: 19 mar-11 kl 19:10 »
jaha just jordbruksverket dit ska jag. Tänk om det finns nån fin lurvig åsna i Gästrikland som jag kan titta på. jag ska efterlysa nån sån om ingen anmäler sig här

Falsen

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 19 mar-11 kl 19:27 »
vi har en åsna. Han är as jobbig! Han skriar hela tiden skithögt och ska man gå ut med honom på promenad så sätter han sig bara på tvären så det slutar med att man får dra honom. Men han är bara två år och jag tror de säger att åsnor är väldigt sega i utvecklingen så han kommer nog bli bättre med tiden. Och han har ingen balans, han snubblar hela tiden. Så när lillasyster ska rida en sväng så får hon ha ordentligt med skydd för han ramlar ofta och då är det svårt att sitta kvar. Men han har jätte små hovar så det kanske är det.

Men jag tycker om honom han är en poitou åsna så han ser ut som en stor nallebjörn med enorma öron. Öronen är lika långa som mina underarmar! Hans dreads slår utan tvekan mina med hästlängder.

Krusmynta

« Svar #18 skrivet: 19 mar-11 kl 19:49 »
vi har en åsna. Han är as jobbig! Han skriar hela tiden skithögt och ska man gå ut med honom på promenad så sätter han sig bara på tvären så det slutar med att man får dra honom. Men han är bara två år och jag tror de säger att åsnor är väldigt sega i utvecklingen så han kommer nog bli bättre med tiden. Och han har ingen balans, han snubblar hela tiden. Så när lillasyster ska rida en sväng så får hon ha ordentligt med skydd för han ramlar ofta och då är det svårt att sitta kvar. Men han har jätte små hovar så det kanske är det.

Men jag tycker om honom han är en poitou åsna så han ser ut som en stor nallebjörn med enorma öron. Öronen är lika långa som mina underarmar! Hans dreads slår utan tvekan mina med hästlängder.

Oj! Två år och redan riden? Eftersom de utvecklas långsammare än hästar brukar man rekommendera att vänta till 4 år innan man rider in dem. Så det kanske inte är konstigt att han är snubblig, det är som att rida en ettårig häst..

Krusmynta

« Svar #19 skrivet: 19 mar-11 kl 19:53 »
Jag har fördomar om åsnor och hästar. Tror att åsnor är smarta medan hästar är korkade. Men åsnor är envisa och skriker väldigt högt. Stämmer detta?

Med min erfarenhet av båda kan jag bara hålla med! :) En åsna skulle _aldrig_ låta sig longeras eller göra andra meningslösa saker utan att ifrågasätta; vad ska detta vara bra för? De låter väldigt högt! och är envisa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser