Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig räv-beteende?  (läst 15435 gånger)

Just_me

• Småland
SV: Konstig räv-beteende?
« Svar #20 skrivet: 12 mar-11 kl 19:44 »
Håller med om att jag nog ska avvakta.
Blir den påträngande får jag ringa kommun. Den fårväl nån chans till ;)

Längtar hem till Sverige, så fort vi har fast boende blir den en till hund - Vakthund!

emmsy

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 12 mar-11 kl 20:43 »
Du behöver nog inte vara rädd för katterna.
Under mitt snart 50-åriga liv så har jag hört att rävar tar katter. Men jag känner ingen som har fått sin katt rävdödad och då har alla katter här ute på landet.
Vi har själva 4 stycken stallkatter och rävar runt gården pga höns och lamning just nu och det är inga problem.
En katt är tuff och det vet räven.  ;)

Jag förlorade min kastrerade honkatt till räven så det sker allt..... :'(

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 12 mar-11 kl 21:13 »
Räven ska hållas kort så håller sig räv stammen frisk,mvh

LasseDalom

• -
« Svar #23 skrivet: 12 mar-11 kl 21:15 »
Räven skall leva, alla djur har rätt att finnas till. Håll jägarna kort och få en frisk stam.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #24 skrivet: 12 mar-11 kl 21:20 »
Ja lasse alla djur ska leva men pga oss människor så fungerar inte naturen som du tror.

Just_me

• Småland
« Svar #25 skrivet: 12 mar-11 kl 21:21 »
Räven skall leva, alla djur har rätt att finnas till. Håll jägarna kort och få en frisk stam.

Hade folk inte matat rävar när de är små och söt hade de levt ett naturligt liv.
Vad gäller rävjakt har jag ingen kommentar, är bara glad att jägarna gör jobbet så vi andra får veta i tid när parasiter och sjukdomar sprids nära oss.

Jag kommer inte be nån skjuta räven förrän jag är säker på att den har ett onaturligt beteende och tror jag det får en jägare göra bedömningen.

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 12 mar-11 kl 21:22 »
Jag förlorade min kastrerade honkatt till räven så det sker allt..... :'(
Är du säker?
Oftast så brukar det vara trafiken som dödar katter.
Ibland så kan det också tyvärr vara katthatande jägare.

LasseDalom

• -
« Svar #27 skrivet: 12 mar-11 kl 21:24 »
Citat från: Nilsegårn II
Ja lasse alla djur ska leva men pga oss människor så fungerar inte naturen som du tror.

Precis, exakt. Så därför bör vi i ökande grad låta bli den. Ja det lilla som finns kvar av den iallafall.

Rosten

• Närke
« Svar #28 skrivet: 12 mar-11 kl 21:25 »
Så du menar att rävskabben kom an på att jägarna sköt för mycket räv. ;D
Bor du mitt i Stockholm? ;)

Det var ju tvärt om.
Att jägarna inte skötte sitt jobb och höll ner stammen på en lagom nivå som gjorde att rävskabben blossade upp i hela sverige.

Just_me

• Småland
« Svar #29 skrivet: 12 mar-11 kl 21:26 »
Precis, exakt. Så därför bör vi i ökande grad låta bli den. Ja det lilla som finns kvar av den iallafall.

Och sluta köra bil...

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 12 mar-11 kl 21:28 »
Och sluta köra bil...
Och sluta bo mitt i naturen.
Så utrym hela sverige så att djuren få vara i fred. ;D
Snacka om att inte förstå att vi också ingår i naturens kretslopp.

LasseDalom

• -
« Svar #31 skrivet: 12 mar-11 kl 21:31 »
Citat från: Rosten

Jag vill ha vilda djur i min närhet, därför bor jag på landet. Tål man inte räv intill knutarna så kan jag rekommendera Stockholm. (innerstan då förståss)

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #32 skrivet: 12 mar-11 kl 21:33 »
Det finns gott om räv i städerna som äter sopor

Just_me

• Småland
« Svar #33 skrivet: 12 mar-11 kl 21:34 »
Så utrym hela sverige så att djuren få vara i fred. ;D
Snacka om att inte förstå att vi också ingår i naturens kretslopp.

Hehe, ja nog för att man ska kämpa för en naturlig miljö för alla djur. Men man måste leva själv också.

Jag har inget emot räv, tycker det är vackra och inteligenta djur!
Men jag har respekt för alla vilda djur och ser inte räven som en gullibjörn. En räv skulle kunna skada en människa, speciellt ett barn, vilket vi kommer ha här.

Själv har vi höns, jag lever efter den filosofi jag lärt mig från han som äger det här huset. Svinn får man räkna med! Vi gör vårt bästa för att hålla hönsen trygg men rovdjur finns i närheten och både höns och kycklingar stryker med ibland.

Jag tycker alla ska vara uppmärksam på onaturligt beteende hos djur.

LasseDalom

• -
« Svar #34 skrivet: 12 mar-11 kl 21:35 »
Citat från: Just_me
Och sluta köra bil...

Måste till en radikal minskning av trafiken också. Det tror jag de flesta som är insatta i problemet förstår. Titta vad som händer med oljepriserna nu, tänk om det smäller i Saudi också, vad händer då? 25 :-/ liter bensin är inte långt borta.

Just_me

• Småland
« Svar #35 skrivet: 12 mar-11 kl 21:37 »
Måste till en radikal minskning av trafiken också. Det tror jag de flesta som är insatta i problemet förstår. Titta vad som händer med oljepriserna nu, tänk om det smäller i Saudi också, vad händer då? 25 :-/ liter bensin är inte långt borta.

Man får investera i bättre drivstoff, elbil, luftdriven... det går ju åt rätt håll :)

LasseDalom

• -
« Svar #36 skrivet: 12 mar-11 kl 21:38 »
Jag har inget emot räv, tycker det är vackra och inteligenta djur!
Men jag har respekt för alla vilda djur och ser inte räven som en gullibjörn. En räv skulle kunna skada en människa, speciellt ett barn, vilket vi kommer ha här.

Om du är orolig över att en räv skall skada dina barn så är du helt fel ute. Oroa dig för riktiga faror istället, såsom hundar, trafik, fästingar, andra människor, branter, vattendrag, sjukdomar, allergier mm mm mm.

LasseDalom

• -
« Svar #37 skrivet: 12 mar-11 kl 21:39 »
Man får investera i bättre drivstoff, elbil, luftdriven... det går ju åt rätt håll :)

Precis! Håller med dig!

Just_me

• Småland
« Svar #38 skrivet: 12 mar-11 kl 21:42 »
Om du är orolig över att en räv skall skada dina barn så är du helt fel ute. Oroa dig för riktiga faror istället, såsom hundar, trafik, fästingar, andra människor, branter, vattendrag, sjukdomar, allergier mm mm mm.

Jag har inga barn, tyvärr, det är husägarens nya fickvän som flyttar hit i April med deras nya son.
Hon har fått tillbringa tiden med att oroa sig för elefanter och lejon så jag tror inte det är nån fara, hehe

Men jag oroar mig alltid när jag stöter på vilda djur som beter sig konstigt, eller inte bara vilda djur, alla djur.
Stötte på en hund en gång, en GD som betede sig mycket underligt.. mycket riktigt fick jag ett saftigt ärr i armen som hej då när jag gick..

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #39 skrivet: 12 mar-11 kl 23:08 »
Jag tycker kanske inte att man ska skjuta alla rävar men man ska hålla stammen på en rimlig nivå, alla här inte har antagligen sett elelr hört talas om rävskabb och det är ingen trevlig syn. Att man skjuter undan dom som går nära husen tycker jag inte skulle vara nått problem då det finns gott om räv i skogen, DÄR DOM SKA BEFINNA SIG enligt min mening, sen får man gärna mata rävarna men då ska de t.ex vara så att man lägger ut ett trafikdödat rådjur i skogen på olika platser lite då och då men absolut inte i närheten av bebyggelse eller att man försöker komma inpå räven när man ska utfodra. :) Detta är bara vad jag tycker och tänker ;)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser