Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundbitna och chockade  (läst 7371 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Hundbitna och chockade
« skrivet: 11 mar-11 kl 12:37 »
Hej alla djurvänner. Jag hitta detta forum av en slump och jag hoppas ni kan hjälpa mig. Jag e en 29 årig svenska som numer bor i Grekland på en ö. Bor helt på landet med man, vovve och tills igår 50 höns.
Jag e fortfarande i chock efter vad som skedde igår. Vi har ett jättefint hönshus och 15x15meter stor utegård med nya stängsel. Men vid en hörna är väggen ca 2 meter hög. Vilket varit tillräckligt de senaste 5 åren. Men igår tog sig en eller flera hundar sig in och lämnade en massaker efter sig. Det var helt fruktansvärt när vi som vanligt skulle gå och hämta ägg och sen fann alla dessa döda kroppar. Vi förlorade 15 fullvuxna hönor, 11st 2månaders bebisar och en mamma med sina 9st 3veckors bebisar. En enda minibebis överlevde, en tupp som idag är allt annat än en tupp och 8 hönor. Men jag tror vi kommer att förlora hälften av dem.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till!! Det är tre hönor som är blodigt skadade och paralyserade som vi tagit till en låda med vatten och mat. Lillen är frisk men pep efter sina syskon och mamma igår. Idag verkar det dock som att en av hönorna har adopterat den. Tack o lov. Tuppen är som sagt också paralyserad och saknar massa fjädrar. Vad kan jag göra för att hjälpa dessa stackars djur?!?!?!? En enda höna är helt oberörd och frisk, henne har vi satt i en bur då hon går runt och pickar på de sjuka där dom har sår. Ska vi badda såren med jod??? Kan man ge dem ngn form av antibiotika???? Ska vi ge dem särskild mat??
Vi har nu stängt in dem i själva hönshuset, vilket fall som helst så går de inte ut pga skräck. Nu är väggen också höjd ytterligare en meter och vi har snurrat taggtråd högst upp.
Vi tappade all lust igår men så kom några vänner med 3 små en veckors kycklingar och vi fick energi tillbaka efter alla tårar. Har småttingarna inne i en kartong och i vår äggmaskin väntar 20 ägg. (både gröna och vanliga...ska bli spännande me de gröna).
Ursch....
Ska ut och titta till dem nu igen. Det e bara så hemskt.

Ulricaa

• -
SV: Hundbitna och chockade
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 12:48 »
Men så hemskt! Vilken tragedi! Det är ju alltid bra att tvätta av såren, vet inte hur varmt ni har därnere nu? Men tvätta och kolla så att dom är okej och inga stora sår.....Har en höna som blev tagen av höken för några veckor sen och dom hämtar ju sig efter en sån chock oxå men som du säger, låt dom vara inne och ge dom god mat, vanligt foder och gärna sånt med mycket vitaminer i och så att dom har att göra så dom inte äter på sina sår.....jag brukar ge mina vitkål och lite hö så dom har nåt att göra....har däremot inte nån erfarenhet av att behandla sjuka hönor så jag överlämnar det åt nån annan om man ska ge penicillin....håller alla tummar och tår för att det går vägen.....kram!!!!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

evel

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 12:50 »
 :( :(

Har tyvärr inga konkreta tips, inte mer än det som Ulricaa sagt... Tvätta rent och sysselsätta dem.
Beklagar och håller tummarna för att samtliga återhämtar sig.
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 11 mar-11 kl 12:53 »
Huua hua. Förstår att ni är alldelesifrån er :'(

Höns har som regel väldigt bra läkkött och klarar många gånger betydligt värre skador än man kan tro. Vid chock och sårbehandling gäller som vid all sjukdom vila värme vänlighet  ;) Dvs lungt, lite extra god mat och man kan piffa upp vattnet med lite saft (ej med sötningsmedel utan endast med riktigt socker). Det är viktigt att dom kommer igång att dricka.

Såren mår bra av att tvättas med någon lämplig sårrengöring. Ofta är torrt och luftigt bra för läkningen så om det såsar från såren kan man behöva klippa fjädrar så att det inte kladdar ihop.

Naturligtvis kan det finnas behov för Antibiotika vid fula bitskador men vilken sort som är mest lämplig bör nog en veterinär svara på (eller Alba som kan mycket om skadade fåglar).

Hönor pickar gärna på rött och kan du få tag i en tjärsalv att smörja på såren så motverkar det oftast pickning och gör att flugor inte dras till såren lika lätt.

Jag hoppas verkligen att era överlevare återhämtar sig och kryar på sig fort.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Alba

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-11 kl 13:01 »
Allt beror på hur djupa och allvarliga såren är. Eftersom alla rovdjur har mycket bakterier på tänderna skulle man alltid ge antibiotika till en biten människa. Men det beror ju också på om ni har tillgång till veterinär? Vet inte hur reglerna är i Grekland, vad gäller antibiotika till djur?

Du måste gå igenom varje fågel för att avgöra graden av skador. Lyfta på fjädrar osv. Huggtänder kan ha gått djupt in och lämna efter sig fickor där infektioner kan spridas. Annars är det vanligen så att hund/kattbitna fåglar får stora revor i skinnet. De har mycket tunnare hud än däggdjur. Om det går kan man sy, men det skulle jag överlåta åt en veterinär.

Är det inte alltför stora sårskador eller att alltför mycket hud fattas kan det läka av sig självt. Men under tiden måste man passa nog att det inte blir fluglarver i såren.

Rengör ordentligt med jodopax, eller bara ljummet vatten till att börja med. Du har gjort helt rätt som separerat den pickande hönan från de som har sår. Jag skulle nog sortera dem ytterligare, om det går, efter graden av skador. Så att de med svårast skador är för sig. Då blir det lättare för dig att hålla extra koll på dem. Chock är också mycket allvarligt, och man gör ofta klokt i att låta dem vila sig ett par timmar efter en sån här händelse.
Även om sår som ska sys bör fixas så fort som möjligt (om möjligheten finns).

Framöver bör de få bra, näringsrik mat och gärna extra vitaminer i form av extra grönt eller tillskott.

Håll också koll så de inte pickar på varandra, på allmäntillståndet, och så att alla får tillgång till mat och vatten.

Shit vad jobbigt! Hoppas i alla fall att skadorna inte är så allvarliga!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Gamina

« Svar #5 skrivet: 11 mar-11 kl 13:08 »
Vad tragiskt  :'(
Jag råkade ut för en rävatack för ett par år sedan och förlorade 1 höna och en blev skadad. Den skadade hönan var kal på hela bakkroppen och i chock. Jag tvättade såren på henne med et starkt decifincerande medel eftersom rävbett inte är att leka med (samma gäller nog hund) och jag hört att får de bett av räv är det kört. Hon klarade betten utan problem och hämtade sig långsamt. Jag vet inte hur det slutade eftersom hon var en höna i en grupp jag skulle sälja och när resten av den gruppen såldes skickade jag med denna höna som då återhämtat sig rejält (det var flytta eller yxan som gällde så hon fick i alla fall en chans). Jag tror det gått bra då jag inte hört något annat.
Grannhönsgården blev i samma veva av med 3 hönor och 2 kycklingar. Kvar fanns en kyckling och en tupp (fysiskt oskadda). Tuppen blev aldrig sig själv igen och avled ungefär 8 månader senare. Kycklingen är idag en vuxen höna.
Det är så olika hur de tar det. Tvätta såren och försök få det så lugnt som möjligt runt dem och ge god och näringsrik mat så de får i sig vad de behöver även om de äter dåligt.
Håller tummarna, man fäster sig ju så hårt vid de små liven.
Genbank för Gotlandshöns

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 11 mar-11 kl 13:31 »
Med gud vad hemskt!

Nu vet jag inte hur rabiessituationen är där du bor, men var försiktig när du sköter om såren och använd handskar. Nu drabbar rabies enbart däggdjur, men hundarnas saliv finns ju kvar på hönsen.

Jakobsson

« Svar #7 skrivet: 11 mar-11 kl 13:37 »
 :'(  :'( :'(

Usch, så väldigt tragiskt!!!
Håller tummarna på att det går bra med de som överlevt!

//
Jakobssons fru

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 11 mar-11 kl 13:57 »
Tack för alla snabba svar!!!
Har varit inne hos dem och gett dem lite sockrat vatten och majskorn.
Att undersöka en och en blir nog svårt men vi ska nog försöka senare idag. Temperaturen ute ligger mellan 7 nattetid och 16 dagtid. Ska inhandla hö och lägga ut!! Vad tycker ni jag ska göra med den lille bebisen??(ca 1 månad gammal) Den har växt upp med alla hönor och den verkar må bra. (äter, dricker, piper etc) Vi fick ju 3 nya småttingar igår, ska jag kanske sätta den ihop med dom i kartongen?? Eller e dom nya för små? (1vecka gamla typ)
Att såren kan vara rabies smittade hade jag inte ens en tanke på!! Ska verkligen göra vad jag kan. Om jag sprutar lite jod i deras sår är det farligt om de äter/slickar på det?? Tuppen har totalt diarré och bara sitter i en hörna, låter han vara för tillfället.
Har rensat alla fjädrar på deras utegård. Det var hemskt!!! Det här med flugor förresten, tyvärr har vi gott om dem även vintertid i Grekland. Hur ser man om de lägger ägg i sår?? Och hur tar man ev bort det??? Tack igen för alla svar!

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 11 mar-11 kl 17:11 »
....under dagen har ytterligare 2 hönor omkommit.... jag orkar inte!!

Gamina

« Svar #10 skrivet: 11 mar-11 kl 17:17 »
Jag lider med dig  :'( och hoppas på att resten klarar sig *kramar om*
Genbank för Gotlandshöns

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 11 mar-11 kl 17:18 »

Jo, du orkar! Kom igen!  :-* Tänk på dom kvarvarande hönsen och småkycklingarna. Dom behöver dig!  Sätt dig och gråt en skvätt (igen) och sen tar du nya tag. Pepp, pepp!!!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 11 mar-11 kl 17:27 »
Jo, du orkar! Kom igen!  :-* Tänk på dom kvarvarande hönsen och småkycklingarna. Dom behöver dig!  Sätt dig och gråt en skvätt (igen) och sen tar du nya tag. Pepp, pepp!!!  ;)

/Sara
Pepp från mej med!  Tänk på dem som är kvar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

flax

• Halland
« Svar #13 skrivet: 11 mar-11 kl 17:28 »

Det låter helt fruktansvärt!
Jobba på med de stackare du har kvar...dom behöver dig!!
Håll rent, ge mat, vatten och låt dem vila.

Massor med lycka till!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #14 skrivet: 11 mar-11 kl 17:30 »
Kram! Jag vet hur det är, vi blev av med fem hönor och en tupp vid en hundattack för tre veckor sedan. Det är verkligen hemskt.
Höns, stickning och pelargoner

Alba

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 11 mar-11 kl 17:53 »
Jag förstår att det är tungt just nu.
Att gå igenom dem en och en är en förutsättning för att kunna bedöma deras skador och vilka åtgärder som kan/ska göras. Kanske vissa är så illa däran att de borde avlivas för att inte utsätta dem för mer lidande. Det är svårt att veta när man inte på håll kan se under fjädrarna. När det blir för mycket och jag har svårt att fatta beslut brukar jag låta saken bero en stund och sen ta nya tag. Är de inte alltför svårt skadade hjälper det mycket att bara erbjuda värme och vila.

Vad gäller flugorna så kan det vara så att de är lättare att hålla undan om du kan ha hönsen inomhus. I vilket fall måste man dagligen gå igenom alla fåglar med sår och kontrollera dem. Det tar ungefär ett dygn för vanliga fluglarver att kläckas efter det att äggen lagts. Flugägg sitter i täta "klumpar", som pyttesmå riskorn. Då är de relativt lätta att ta bort med tops eller tandborste t ex. När de kläcks börjar de krypa omkring och äter i första hand död vävnad. En mindre mängd fluglarver kan vara bra för att hålla infektion i styr under kontrollerade former (de används inom humanvården för svårläkta sår), men det går snabbt överstyr och de kan åsamka levande djur svåra lidanden då de är kapabla att äta upp dem levande. Jag vill inte skrämma upp dig i onödan, men fluglarver är riktigt farliga och man måste ha starkt äckelmotstånd om de väl fått fäste. Därför är det viktigt att känna till riskerna och ligga steget före varje dag. Kläcks larver plockar man bort dem en och en med pincett. Man kan också döda dem med t ex antibiotisk salva, men man måste ändå plocka bort dem från såret.
Länk till bilder som visar ungefärlig storlek på ägg från vanlig husfluga: http://www.justbajan.com/health/articles/flyeggs/index.htm

Vad gäller kycklingarna hoppas jag att någon annan kan svara, då jag inte är så bra på just höns.

7 grader låter ganska kallt. Går det att ha dem på ett varmare ställe så länge de är chockade och skadade? Alla fåglar har runt 40 grader i kroppstemperatur, vilket man bör tänka på om de förlorat mycket fjädrar. Också att mycket energi går åt till att läka skador och återhämta sig från chock, vilket blir mycket svårare om kroppen samtidigt måste kämpa för att hålla kroppstemperaturen.

Pepp från mig också och stor kram! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 11 mar-11 kl 18:09 »
Underbara människor! Tack!
Ytterligare en håller på att dö. Saken e den att det inte direkt finns ngn veterinär här och att avlida själv vet jag inte hur man gör. Det brukar komma en kvinna som tar han om tupparna 1-2ggr om året och då håller jag mig borta. Likaså min sambo. Ang värmen så e det inte så fasligt kallt inne i själva hönshuset så jag tror dom klarar sig. Vi ska göra en helrengöring imorgon och kalka väggarna etc. Sen i dagsljus gå igenom alla 7hönor, 1 tupp o 1 bebis som e kvar.
Ngn form av antibiotika salva måste ju finnas på apoteket här. Tuppen bajsar grön diarre. E det normalt vid chock??
En sak i taget. Sen startar vi om från noll. Nya ägg, nya hönor nytt allt. Det är så jävligt dock eftersom dessa 16 vuxna och 22 små som dog var uppfödda hos oss och allt sånt, ni vet.
Sen fick vi höra att det hänt liknande incidenter runt om på ön. Det får mig att undra om det inte är planerade mord eller så är löshundarna extremt hungriga eller nått nu när vintern är här. Jag fattar inte! Kan en hund verkligen hoppa upp på en vägg som är ca 1,70 hög????
Tack igen allihopa. Jag är glad att jag hitta er!

Gamina

« Svar #17 skrivet: 11 mar-11 kl 18:19 »
Det sägs att man behöver minst 2m högt staket för att hålla räv ute så rätt hund kan säkert hoppa över 1,7m.
Om du behöver ta bort någon så svinga den runt och slå huvudet i något hårt så den tuppar av sen hugger man av huvudet med en yxa. Äckligt när man inte är van men det känns skönt efteråt när djuren slipper pinas ihjäl utan fick en snabb död.
Är det ingen som skjuter av vildhundarna om de ställer till sådana här problem lite överallt?
Genbank för Gotlandshöns

dbs

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 mar-11 kl 18:24 »
Underbara människor! Tack!
Ytterligare en håller på att dö. Saken e den att det inte direkt finns ngn veterinär här och att avlida själv vet jag inte hur man gör. Det brukar komma en kvinna som tar han om tupparna 1-2ggr om året och då håller jag mig borta. Likaså min sambo. Ang värmen så e det inte så fasligt kallt inne i själva hönshuset så jag tror dom klarar sig. Vi ska göra en helrengöring imorgon och kalka väggarna etc. Sen i dagsljus gå igenom alla 7hönor, 1 tupp o 1 bebis som e kvar.
Ngn form av antibiotika salva måste ju finnas på apoteket här. Tuppen bajsar grön diarre. E det normalt vid chock??
En sak i taget. Sen startar vi om från noll. Nya ägg, nya hönor nytt allt. Det är så jävligt dock eftersom dessa 16 vuxna och 22 små som dog var uppfödda hos oss och allt sånt, ni vet.
Sen fick vi höra att det hänt liknande incidenter runt om på ön. Det får mig att undra om det inte är planerade mord eller så är löshundarna extremt hungriga eller nått nu när vintern är här. Jag fattar inte! Kan en hund verkligen hoppa upp på en vägg som är ca 1,70 hög????
Tack igen allihopa. Jag är glad att jag hitta er!
Ja  vist  ja hade en bladning som tog satts och sprang på hund gården och hoppade över  så nog finns det dom som kan det  men du kan få bukt med  det om du   vingklar ut över delen av nätet   sen tycker ja inte du ska ha taggtråd  det ger ett väldigt  lidande på skadade djur  och där nere  värmen sen med alla var bölder som blir  inte illa ment bara något att begrunda .

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 11 mar-11 kl 18:27 »
Nu är väggen som var lägre upphöjd, ca 2,5 meter högt totalt runt om och taggtråd högst upp. Vi ska även ordna "taggtråd-tak" så inga hökar och falkar tar sig in.
Svinga hönan och hacka av huvet!?? Huuua vad hemskt! Men värre än att de ska pinas antar jag. Ursch.
Ang att skjuta av hundar så vet jag inte om det är tillåtet då man låter husdjurs-hundar gå lösa och skulle en sån hund bli skjuten blir det väl krig. Men tyvärr så läggs det ut gift som löshundar o katter får i sig. Effektivt men fruktansvärt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser