Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  max antal kaninungar per hona och år  (läst 14855 gånger)

nordard

SV: max antal kaninungar per hona och år
« Svar #20 skrivet: 10 mar-11 kl 22:03 »
lite sunt bondförnuft och vilja o eget arbete så är kaninuppfödning
helt klart lönsamt.
man behöver ju inte sikta på att bli miljonär
månskensbondehälsningar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 10 mar-11 kl 22:07 »
lite sunt bondförnuft och vilja o eget arbete så är kaninuppfödning
helt klart lönsamt.
man behöver ju inte sikta på att bli miljonär
månskensbondehälsningar.
siktar inte på att bli miljonär... siktet vore en årsinkomst i pengar så startar jag en egen verksamhet ;)...
Fjäderfän och kaniner

Gösta

« Svar #22 skrivet: 11 mar-11 kl 18:51 »
hart roat mig med att läsa igenom alla inläggen på tråden :)
Man behöver inte vara expert för att konstatera att mycket kunskap om kaninproduktion saknas. Om ni istället för att klaga och tycka synd om er själva istället tog till er kunskap!
Det finns ett kaninsyndrom som kallas 9 måders syndromet.
3 månader uppstart
3 månader drift
3 månader nedläggning
Orsaken är ofta att verkligt intresse saknas. Den andra orsaken är att dessa personer tror att det är en enkel sak att föda upp kaniner till en lönsam verksamhet. Det finns igentligen bara ett djurslag som är svårare att ha i produktion och det är katter.
För att lyckas MÅSTE man ha en riktigt bra baskunskap och sedan tålamod.
De som har detta lyckas bra. Personligen klarar jag mig riktigt bra. har aldrig lånat en enda krona till verksamheten. Startade faktiskt med 3.000:- vilket är det enda egna kapitalet jag satsat. Sedan har kaninerna genererat pengar till allt som byggts. Då bör också tilläggas att jag lägger ner ca 15-20% av full arbetstid på verksamheten.
Har även byggt slakteriet för intäkterna på djuren :-*
Gösta

grimbart

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 11 mar-11 kl 19:05 »
hart roat mig med att läsa igenom alla inläggen på tråden :)
Man behöver inte vara expert för att konstatera att mycket kunskap om kaninproduktion saknas. Om ni istället för att klaga och tycka synd om er själva istället tog till er kunskap!
Det finns ett kaninsyndrom som kallas 9 måders syndromet.
3 månader uppstart
3 månader drift
3 månader nedläggning
Orsaken är ofta att verkligt intresse saknas. Den andra orsaken är att dessa personer tror att det är en enkel sak att föda upp kaniner till en lönsam verksamhet. Det finns igentligen bara ett djurslag som är svårare att ha i produktion och det är katter.
För att lyckas MÅSTE man ha en riktigt bra baskunskap och sedan tålamod.
De som har detta lyckas bra. Personligen klarar jag mig riktigt bra. har aldrig lånat en enda krona till verksamheten. Startade faktiskt med 3.000:- vilket är det enda egna kapitalet jag satsat. Sedan har kaninerna genererat pengar till allt som byggts. Då bör också tilläggas att jag lägger ner ca 15-20% av full arbetstid på verksamheten.
Har även byggt slakteriet för intäkterna på djuren :-*
Gösta
det är du som säger att det är lönsamt med kaninuppfödning på dina kurser..jag säjer att jag inte tror på lönsamhet..  du har lyckats få det lönsamt men det är du ganska ensam om..helt ensam om skulle jag gissa på.. lönsamheten ligger i dyra kurser där man talar om hur lätt det är med kaninuppfödning...sen när folk misslyckas så är det deras fel... du som tjänar så bra på att föda upp djur kanske borde fixa en uppfödning själv och har du inte ork så kan du ju lätt anställa personal som jobbar enligt ditt lönande koncept och bara håva in pengar...
Fjäderfän och kaniner

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #24 skrivet: 11 mar-11 kl 19:18 »
det är du som säger att det är lönsamt med kaninuppfödning på dina kurser..jag säjer att jag inte tror på lönsamhet..  du har lyckats få det lönsamt men det är du ganska ensam om..helt ensam om skulle jag gissa på.. lönsamheten ligger i dyra kurser där man talar om hur lätt det är med kaninuppfödning...sen när folk misslyckas så är det deras fel... du som tjänar så bra på att föda upp djur kanske borde fixa en uppfödning själv och har du inte ork så kan du ju lätt anställa personal som jobbar enligt ditt lönande koncept och bara håva in pengar...

Att du orkar gjuta galla på det viset.

Det finns fler som har lönsamhet, däribland jag. Redan innan jag träffat Gösta.
Lätt är det inte men det går.

Jag tycker du inte ska ägna dig åt kaninuppfödning eftersom du redan bestämt dig för att det är olönsamt. Då kommer det att bli olönsamt. Detta är vad man kallar en självuppfyllande profetia.

Gösta

« Svar #25 skrivet: 11 mar-11 kl 21:36 »
Vet faktiskt inte vad du är ute efter Grimbart ???
Jag talade om kaninproduktion. Något som jag har sysslat med i 27 år tills synder från mitt yrkesliv satte stopp för fortsättning på grund av förstörda lungor. Dammallergi heter det men beror på all asbets jag andats in under åren. Hade jag inte slutat med uppfödningen så hade jag inte funnits i dag.
Kursverksamheten har ingenting med intäkterna att skaffa vad gäller produktionen och slakten/förädlingen. Du skriver "dyra kurser" Om jag skulle följa prisbilden för intensivutbildning skulle kurserna ligga på ca 5.000:-/dag. Jag håller ett lågt pris för att hjälpa intresserade blivande uppfödare att komma igång och lyckas.
Måste nog tyvärr hålla med Edgar, ska du verkligen ha kaniner eftersom de kostar dig så oerhört mycket pengar? :-\
Gösta

grimbart

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 11 mar-11 kl 23:21 »
jag vill ha ett slags bevis på att det faktiskt kan löna sig. mina kaniner kostar inte mycket de försörjer sig själva..jobbet ser jag som en hobby då jag tycker det är kul.  anser att vi borde ha en ordentlig kaninverksamhet i landet.. men är det möjligt?..du till exempel köper bara upp kaniner inom 10mils radie och i övrigt finns det inte många slakterier..ett på öland.. att du säjer att du lyckats med kaninuppfödning är det ett tillräckligt bevis för att våga starta upp något? det tar tid för att lyckas säjer du...typ 25år eller? eller var det mer lönsamt förr? när jag talar om lönsamhet menar jag att man skall kunna försörja sig på uppfödningen 200000-300000 i årsinkomst. inte några tior hit eller dit för det vet jag att man kan tjäna.  tar man ett banklån och bygger en kaningård så behöver intäkterna komma ganska omgående inte om 10år..

ps.moderator kanske kan radera hela tråden tack då ämnet spårat ur.....
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 12 mar-11 kl 07:35 »
ps.moderator kanske kan radera hela tråden tack då ämnet spårat ur.....
;D ;D Moderator kanske kan låta tråden vara kvar, så att man faktiskt får läsa vad folk skrivit, inte bara vad Gösta skriver. All respekt för Gösta, han har mycket kunskap, men i kanintrådarna måste alla få uttala sig. Och har man lagt en massa tid och energi på att formulera ett inlägg så blir man inte direkt glad när det bara raderas utan rimlig orsak.

Däremot kanske vi skulle ta lönsamhetsfrågorna i rätt tråd, och antal kaninungar i denna tråden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Yrmff

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 mar-11 kl 08:59 »
moderator kanske skulle göra det moderator skall göra! dvs radera alla ot inlägg i alla trådar och då skulle det inte bli mycket kvar nånstans överhuvudtaget!
Jag har fått in en anmälan på denna tråd och gör för närvarande inte nån åtgärd mer än låser den.
De som har åsikter om hur moderator skall uppföra sig är välkommen att via pm kontakta mig (läs forumregler).

mvh Y

Jag låser upp tråden igen så får vi se åt vilket håll den utvecklar sig, jag har dessutom raderat/redigerat ett par inlägg.

Håll er till ämnet!
Håll god ton!

mvh Y

« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 10:29 av Yrmff »

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 13 mar-11 kl 12:05 »
jag vill ha ett slags bevis på att det faktiskt kan löna sig. mina kaniner kostar inte mycket de försörjer sig själva..jobbet ser jag som en hobby då jag tycker det är kul.  anser att vi borde ha en ordentlig kaninverksamhet i landet.. men är det möjligt?.   [...]   när jag talar om lönsamhet menar jag att man skall kunna försörja sig på uppfödningen 200000-300000 i årsinkomst. inte några tior hit eller dit för det vet jag att man kan tjäna.  tar man ett banklån och bygger en kaningård så behöver intäkterna komma ganska omgående inte om 10år..

grimbart, jag är inte säker på att frågan platsar.

Bevis i detta område skaffas genom fakta/erfarenheter men fakta som  blir presenterat avfärdar du.  ???
Sedan finns det (som det har skrivits här) olika sätt att starta .. Gösta har byggt upp verksamheten ur intäkter och tog sig tid.. det är klart billigare än banklån som kostar pengar och ger mindre utrymme för 'dåliga år' och misstag.

Men framförallt är detta forum för självhushållning så om din fråga om honans årliga produktivitet syftar mot kaninproduktion i affärssammanhang finns det säkert andra föreningar som har fakta som du efterlyser.  o:)

Mina honor producerar utan problem 2 till 3 lagom stora kullar/år och det räcker mycket väl för självhushållningen plus överskotts'tior' ;)
Sedan är detta en fråga om vilken kaninras man har valt, självklart.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 13 mar-11 kl 16:11 »
grimbart, jag är inte säker på att frågan platsar.

Bevis i detta område skaffas genom fakta/erfarenheter men fakta som  blir presenterat avfärdar du.  ???
Sedan finns det (som det har skrivits här) olika sätt att starta .. Gösta har byggt upp verksamheten ur intäkter och tog sig tid.. det är klart billigare än banklån som kostar pengar och ger mindre utrymme för 'dåliga år' och misstag.

Men framförallt är detta forum för självhushållning så om din fråga om honans årliga produktivitet syftar mot kaninproduktion i affärssammanhang finns det säkert andra föreningar som har fakta som du efterlyser.  o:)

Mina honor producerar utan problem 2 till 3 lagom stora kullar/år och det räcker mycket väl för självhushållningen plus överskotts'tior' ;)
Sedan är detta en fråga om vilken kaninras man har valt, självklart.

/Januschka
Det är ju också så att olika människor definierar självhushållning olika. Jag t ex ser det som att de djur, odlingar, hantverk mm som jag håller på med ska bära sig (kanske omöjligt, men det är min idealbild av hur självhushållning ska se ut), så att det överskott jag säljer gör att jag äter gratis själv. Dessutom ska det helst ge ett överskott så att jag kan köpa in det jag inte kan producera. Dvs att det ska fungera som ett småbruk förr, där man inte behövde ha några externa intäkter (eller åtminstone små sådana) från lönearbete, men där man heller inte hade ett överskott som gjorde en rik. Men man lyckades producera mat och värme, byggmaterial och hantverk, och gå plus minus noll med hjälp av lite bytesaffärer och en liten försäljning av överskott som bekostade ens inköp av sådant man inte kunde göra själv eller byta mot varor eller tjänster. Däremot vill jag gärna ta till mig av ny kunskap, och blanda det bästa från förr och nu.

I den idealbilden platsar inte kaniner som får två kullar per år, eller som växer för dåligt och kostar för mycket i tid, foder och arbete. Ska det gå ihop, enligt min idealbild, så måste man, nu som förr, syssla med djur som är produktiva, och effektivisera sin nerlagda tid, samtidigt som man i sitt avelsarbete selekterar efter de friskaste och produktivaste djuren, som växer snabbt på den mängd foder som tillförs.

Det är naturligtvis upp till var och en hur man definierar självhushållningsbegreppet, men om man tänker ungefär som jag gör, så platsar grimbarts fråga definitivt. Då är kaninuppfödning ett sätt att kunna arbeta hemifrån och syssla med sådant man tycker om, men samtidigt få livet att gå runt. Själv vill jag hellre ha flera olika verksamheter, men principen är densamma oavsett om man vill syssla 10% eller 100% av sin tid med kaniner, och oavsett om man anser att man behöver 3000 eller 30 000 över för att klara sig varje månad. Självhushållning är en affärsverksamhet, enligt mig, där man måste vara lönsam. Däremot kanske de flesta av oss är beredda att konsumera mindre för att få lov att leva det liv vi drömmer om. Så lönsamheten kan få vara mindre, men om det kostar pengar, som man betalar med sitt lönearbete, då är det hobby, och inte självhushållning, enligt mig.

Sedan är det en annan sak att för de flesta av oss gäller att vi ännu inte tagit oss helt ifrån hobbystadiet och till självhushållarstadiet, men åtminstone jag strävar efter det. Med bibehållen känsla för ekonomi och hur man på riktigt räknar på lönsamhet, inklusive investeringskostnader och arbetstid, men med respekt för djur och natur och med en längtan till att vara oberoende av samhället, så mycket det går.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #31 skrivet: 13 mar-11 kl 16:46 »
Hej ieenilorac!

Självklart varierar definitioner.. men min ligger nog inte långt ifrån. Dock ser jag en årsinkomst av 300t (före eller efter skatt?) inte som självhushållning.

Enligt min bökföring senaste åren funkar kaniner, höns och bin med plus och bekostar trädgården och fåren.  Ankor vet jag inte än.

Så är alltså kaninhonor med mindre antal kullar (men rätt stora) lönsamt för mig. Ungarna kostar nära inget under uppväxten och är för det mesta slaktat  före vintern. Det som övervintras är avelskaniner som är kostar mer i försäljning än kaninkött.

MEN där räknar jag inte arbetstid som en lönarbetare gör (det gjorde nog småbrukare inte heller förr ;) )

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #32 skrivet: 13 mar-11 kl 18:31 »
Hej ieenilorac!

Självklart varierar definitioner.. men min ligger nog inte långt ifrån. Dock ser jag en årsinkomst av 300t (före eller efter skatt?) inte som självhushållning.

Enligt min bökföring senaste åren funkar kaniner, höns och bin med plus och bekostar trädgården och fåren.  Ankor vet jag inte än.

Så är alltså kaninhonor med mindre antal kullar (men rätt stora) lönsamt för mig. Ungarna kostar nära inget under uppväxten och är för det mesta slaktat  före vintern. Det som övervintras är avelskaniner som är kostar mer i försäljning än kaninkött.

MEN där räknar jag inte arbetstid som en lönarbetare gör (det gjorde nog småbrukare inte heller förr ;) )

/Januschka

Men på något sätt måste man ju ändå räkna sin arbetstid för dygnet har ju inte hur många timmar som helst  ;)

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 13 mar-11 kl 19:27 »
Räknar eget arbete på precis samma sätt som skatteverket.

Gösta

« Svar #34 skrivet: 13 mar-11 kl 21:38 »
Tråden handlar om "max kaninungar per hona och år"I Belgien tas ca 50 - 60 ungar per hona och år.
I Sverige räknar vi 30 överlevande ungar per hona och år.
Gösta

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #35 skrivet: 15 mar-11 kl 08:53 »
Tråden handlar om "max kaninungar per hona och år"I Belgien tas ca 50 - 60 ungar per hona och år.
I Sverige räknar vi 30 överlevande ungar per hona och år.
Gösta

Hmm kan man få se var du har fått informationen om Belgien?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #36 skrivet: 15 mar-11 kl 09:44 »
Jag har sett uppgifter på att man inom komersiell uppfödning utrikes ofta parar eller inseminerar om honorna på dag 11 efter född kull. Förekommer även dag 21 och lite andra varianter.

Man räknar ofta med dödligheter mellan född och avvand kull på uppemot 20 %, vilket ju inte är konstigt

Dalton

• Dalsland
« Svar #37 skrivet: 15 mar-11 kl 13:54 »
Är det stor skillnad på kaniner och harar? För jag har en kollega på jobbet som föder upp harar och han parar honan samma dag som hon fått sina ungar. Jag kan ingenting alls om vare sig kaniner eller harar men tycker det låter lite... snabbt?

Gösta

« Svar #38 skrivet: 15 mar-11 kl 16:37 »
Det är bara att söka på olika länder så finns det information ;).
Skillnad mellan hare och kanin:
Kanin är dräktig i ca 4 veckor. Föder nakna och blinda ungar.
Haren är dräktig i ca 6 veckor. Föder pälsklädda och seende ungar
Kaninen föder i sina redhålor under mark (vilda kaniner)
Haren föder sina ovan mark. harens ungar måste kunna klara sig snabbare eftersom de föds där rovdjur kan ta dom.
Både kanin och hare går i brunst samma dag de föder.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 15 mar-11 kl 16:40 »
Är det stor skillnad på kaniner och harar? För jag har en kollega på jobbet som föder upp harar och han parar honan samma dag som hon fått sina ungar. Jag kan ingenting alls om vare sig kaniner eller harar men tycker det låter lite... snabbt?

Föder upp harar??  ???  Vaddå, typ skogshare eller fälthare, eller?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser