Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  max antal kaninungar per hona och år  (läst 14854 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
max antal kaninungar per hona och år
« skrivet: 09 mar-11 kl 20:32 »
jag är intresserad av att få veta lite om våra svenska kaniners kullstatistik.
en kaninhona i full produktion ska kunna ge 4kullar med 10ungar i varje kull,alltså 40ungar per år.. jag är skeptisk.
jag tror att den statistiken kommer från holland eller liknande där de har kaninuppfödning på annat vis..sterila miljöer utan strö mm

jag anser att kaniner många gånger är svåra att få dräktiga, max antal ungar i en kull jag fått har varit 10st som mest har jag tagit tre kullar på en hona med totalt 28ungar på ett år där endast 2 överlevt! jag har haft kaniner som fått 8ungar och kastat hela kullen.. genomsnittskullen brukar ligga på 5-6st och merparten av mina kaniner är gotlandskaniner..gotlandskaninen räknas som en väldigt produktiv ras 6,67ungar per kull om jag minns rätt.köttraserna här i landet är avlade på utställning verkar det som och ger inte mycket. fransk vädur är en riktig katastrof för köttproduktion..de får ca 1-3ungar per kull oftast.. 

är det nån här i landet som har kaniner som ger 40ungar i året så är jag spekulant ;)
Fjäderfän och kaniner

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: max antal kaninungar per hona och år
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 20:40 »
Hej!

har aldrig testat att ha så många ungar som möjligt per hona/år, för att det inte behövs för självhushållningen och verkar inte rimligt - man skulle nog byta ut honan snabbare i så fall?

Vi har gått över till gotlandskaniner komplett nu och mina hona får 5-6 ungar i första kullen och sedan 6-10. har en hona mindre än 7 i snitt blir hon elektrolux när det är platsbrist. Jag satsar på hon-linjer som har 8 ungar rakt över, ibland fler. Köpte in en hona i fjol som hade 9 i första kullen - höga förväntningar, men hade bara 6 nu i andra försöket. Men även 9 x 4 ungar blir bara 36 ungar/år/hona.

Mina gamla kaninbibel (Dorn) berättar att man i produktionssammanhnag lämnar honan med 8 från andra kullen.

Jag har INTE märkt att det är generellt svårt att få honorna betäkta/brunstiga.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 21:15 »
Jag tar mellan 2-4 kullar per år på mina, beroende på kondition. En del av mina honor håller sig fantastiskt bra och när de inte har kull är de superbrunstiga eller till och med skendräktiga. Andra rasar i skick efter kull och behöver ett halvårs återhämtning.

Mina får 1-4 ungar per kull dock (hermeliner dvs en dvärgras).
//Lina

Gösta

« Svar #3 skrivet: 09 mar-11 kl 21:18 »
Optimala antalet ungar från en köttras på kanin är 8 st 4 ggr/år = 32 ungar.
Att sträva efter större kullar är att bita sig själv i baken! De första dygnen är viktigast för en kaninunge. Då ska den få en bra start med allt vad det innebär. Ska det vara 10 eller flera som ska dela på mjölken blir starten sämre och tillväxten samt friskheten blir lidande.
Att ta fram 10-12 ungar/kull och behöva ha dem kvar flera veckor längre än kullen med 8 ungar är knappast lönsamt.
Gösta

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 09 mar-11 kl 22:33 »
fransk vädur är en riktig katastrof för köttproduktion..de får ca 1-3ungar per kull oftast.. 
Mine två franska har bara haft én kull varje. 7 och 8 (av 10 födda) växte upp. Uppfödaren jag köpte dom från fick också stora kullar, men lot bara honan ha kvar 7 ungar (for att få stora ungar til utställning)  ;D

Mina dvärgvädurar får 4-6 ungar. Har bara haft 2 kullar pr hona/år.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 mar-11 kl 08:37 »
Optimala antalet ungar från en köttras på kanin är 8 st 4 ggr/år = 32 ungar.
Att sträva efter större kullar är att bita sig själv i baken! De första dygnen är viktigast för en kaninunge. Då ska den få en bra start med allt vad det innebär. Ska det vara 10 eller flera som ska dela på mjölken blir starten sämre och tillväxten samt friskheten blir lidande.
Att ta fram 10-12 ungar/kull och behöva ha dem kvar flera veckor längre än kullen med 8 ungar är knappast lönsamt.
Gösta
i en annan tråd skrev du att man fick 10ungar per kull i full produktion gånger 4kullar per år.. ändrar du dig plötsligt?
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 10 mar-11 kl 08:45 »
Hur många ungar som honan ger bra mjölk till varierar såklart. Men ska man snitta på 8, eller drygt 8 ungar per kull, vilket jag har som mål, så bör antalet ungar per kull, från de honor man tar avelsdjur efter, ligga mellan 7 och 10. Fler klarar de sällan, och de växer sämre, färre tar lika lång tid att sköta och tar lika stor plats, och blir därför mindre lönsamma.

Om man har hyfsat jämna honor, som får ungar samtidigt, så kan man flytta ungar mellan honorna, så att om någon får 10 och någon får 6, så ger man båda 8 var. Det gäller bara att märka ungarna om man ska spara eller sälja någon från de kullarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 10 mar-11 kl 10:09 »
Tror max man kan få 2 kullar per år per hona och då under sommartiden. Har t ex parat 4 av mina honor nu i vårvinter och bara en enda fick en kull och hon kastade allihopa. De andra har jag betäckt om så det visar sig om två dagar om de blev dräktiga.

Föregående år har också varit samma trend, tidigt (på året) parade honor kastar ofta kullarna då det fortfarande är minusgrader ute och det är många honor som inte "tar sig"
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 10 mar-11 kl 10:28 »
Men ni som har honor som får 8-9 ungar per kull, överlever alla ungarna fram till slakt?

Jag hade gärna tagit fram statistik om jag kunde få in uppgifter från uppfödare  ;D hade ju gagnat alla så man slapp ha gissningslekar!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 10 mar-11 kl 12:06 »
Men ni som har honor som får 8-9 ungar per kull, överlever alla ungarna fram till slakt?

Jag hade gärna tagit fram statistik om jag kunde få in uppgifter från uppfödare  ;D hade ju gagnat alla så man slapp ha gissningslekar!
Detta vore ju fantastiskt, och jag har efterfrågat detta i flera trådar tidigare. Men det är ingen som vill dela med sig av informationen. Många har nog mycket sämre resultat än så, men det vill de inte skriva, eftersom de då inte kan sälja några avelsdjur. Och de som har riktigt bra avelsdjur, de behåller de linjerna för sig själva, och säljer bara av sina näst bästa kaniner. Därav att jag hävdar att man måste ha egen riktad avel själv, annars får man aldrig fram bra kaniner.

Nu har jag precis startat upp min kaninuppfödning igen, har hållit på i knappt ett år. Så jag har inte hunnit selektera särskilt bland mina kaniner ännu. Men de som inte lyckas få tre kullar per år, åtminstone from sitt andra avelsår, de slår jag ut. Likaså de som inte from andra kullen gör bra bon till ungarna och tar väl hand om dem. Antal ungar är svårare, då jag inte kan få tag på riktigt bra avelsmaterial i de raser jag vill ha. Jag har några honor som jag bedriver korsningsavel på i väntan på att mina renrasiga ska bli tillräckligt många och bra. Bland dem slår jag ut dem som inte snittar på minst 7 ungar per kull from sitt andra avelsår. På de renrasiga behåller jag honungar från dem som fått flest ungar, och ska sedan successivt selektera bland dem. En anledning till att jag fått få ungar från dem nu i början kan vara att de varit ganska feta hos föregående ägare. Jag hoppas på det och ska utvärdera till hösten, när de har fått några kullar och samtidigt varit i det jag anser vara optimalt hull.

Förutom av sjukdom så har jag aldrig haft några kaninungar som dött av andra skäl än att de hamnat utanför boet. Att mamman inte skulle ha tillräckligt med mat till dem har aldrig hänt. Även vid kullar på 9-11 (som är det största antal jag fått) så har ungarna varit runda och fina, och nått slaktvikt på förväntad tid. Utom när de drabbats av den eländiga coccidiosen, som jag fick in förra året.

Jag skulle gärna starta avelsprogram tillsammans med någon som har samma raser, byta avelsdjur, erfarenheter och teorier. När jag säljer avelsdjur så är jag öppen med statistiken. Men samtidigt vill man inte alltid publicera allting öppet, eftersom en stor del av lönsamheten bygger på att man kan sälja avelsdjur. Och en statistik skulle ju i sådana fall även ta upp de sämre honorna, som man slår ut, och dem där något annat gått fel än genetiken, som sjukdom, oväntad kyla samtidigt som någon unge hamnat utanför boet osv. Och då verkar ens kaniner sämre än vad de är. Men fram för mer samarbete för att plocka fram produktiva, friska och lönsamma avelskaniner till kött och skinn!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 10 mar-11 kl 15:20 »

Jag skriver upp hur stor kullarna är, för varje hona och hane. För gotlänningar kan du rekonstruera detta med hjälp av genbanksintyg av sålda ungar.

Jag har förlorat ungar ur 10kullar eller om en unge är väldigt mycket mindre än syskonen (oavsett kullstorlek).  I fjol var värmen  ett problem  och  ett år var det problem med coccidios. Men jag har inte intrycket att det drabbar stora kullar mera än mindre. Ja, jag har hyfsat med kullar där alla 8 klara sig. Med MK-Listan i bakhuvudet kan dessa linjer kallas för *bottom100-linjer*

/Januschka
« Senast ändrad: 10 mar-11 kl 17:17 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 mar-11 kl 16:19 »
För lantraserna förs det bok över hur stora kullar respektive genbanksdjur plockats från. För gotlandskanin är det i medeltal ca 7 och för mellerudskanin lite lägre. De kullar varifrån inga ungar gått vidare i aveln finns inte med, så statistiken är inte riktigt tillförlitlig.
« Senast ändrad: 10 mar-11 kl 21:59 av Ulric »

Gösta

« Svar #12 skrivet: 10 mar-11 kl 17:29 »
Det går att läsa ett inlägg på många olika sätt käre Grimbart.
Jag har i en annan tråd sagt att NZ har 10 fungerande spenar och kan då klara av kullar på 10 ungar. Att sedan överföra detta till optimal ekonomisk drift är inte samma sak.
Parningscykel för produktionskanin i företagsform gäller följande:
NZ-hona paras första gången vid 24 veckors ålder. Därefter paras hon var 13.e vecka i 4 år. Detta förutsätter tempererade stallar. Det förutsätter hård gallring bland honorna. Det förutsätter hård kontroll av avelsarbetet. Det förutsätter rätt foder och rätt mängd.
Hoppa över något av ovanstående och chemat faller :'(
Jag försöker varken djävlas eller fara med glädjekalkyler. Allt jag skriver är från min egen verksamhet som nu har pågått i 30 år. Det är upp till var och en att tro eller inte tro på detta. Jag har varken skyldighet eller intresse av att lägga ut mitt företag till 100% på forumet. Som, någon klagade över att jag inte la ut min kundlista så de kunde sälja sina kaniner på mina kunder ::)
Gösta

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #13 skrivet: 10 mar-11 kl 18:51 »
Jag ska se hur många min Tysk jättescheck hona får.
De blir nog ca 10 ungar.
Ska se hur många som lever när de är i den perioden de är när de slaktas.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 10 mar-11 kl 21:14 »
käre gösta du skrev i tråden slaktkaniner att en hona i full produktion får 10ungar per kull  och 4kullar per år. oturligt nog så har moderator raderat det inlägget från dig...

Fjäderfän och kaniner

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #15 skrivet: 10 mar-11 kl 21:37 »
Är nyfiken på det här med tempererade stallar...

Vad är det för typ av uppvärmning du använder då? Hur ventileras de? Och ungefärlig driftskostnad för detta. Tänker bara att det kan vara dyrt att hålla stallarna tempererade när det är 20 minus ute...

Sen förstår jag också det här att det måste gallras bland honorna, men ta ett exempel att du köper in 4 honor och 1 hane. Ungefär som jag har i stallet just nu, tre av honorna blir inte dräktiga och en kastar första kullen. Det innebär ca 1 månads fördröjning bara att "kolla honorna" sen om man ska ge dem ett försök till så tar det iaf en månad till. Säg att i kull två lyckas en hona få 9 ungar och den är givetsvis värd att behålla, men genomsnittet på hennes kullar blir ju 0+9 / 2 = 4,5 kanin per kull... eller hur? Kanske räknar ni annorlunda och det är därför det känns som det inte stämmer. Då är ju hon en kass hona och ska slås ut = att mina 4 inköpta avelshonor slås ut och jag får köpa in nya dvs en "uppstartkostnad" på 4 X 300 kr= 1200 kr till ingen nytta. Eller kanske var det hanen som var kass?

Håller helt med dig ieenilorac det skulle behövas mer samarbete köttuppfödare emellan, men då måste de vara öppna kort samarbetsgårdarna emellan!!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 10 mar-11 kl 21:40 »
I min "kalvbox" på 9kvm räcker 400w för att hålla det på -2 när det är -30, 800w för att hålla det på stadiga plusgrader oavsett sibirisk vinter utomhus. Men det är bra isolerat!
Ventilation är självdrag, en i taket. Måste installera en till för det är lite för tätt, blir lite fuktigt, inte så att det är farligt men nog för att påverkar luftkvallan lite.
//Lina

grimbart

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 10 mar-11 kl 21:49 »

Håller helt med dig ieenilorac det skulle behövas mer samarbete köttuppfödare emellan, men då måste de vara öppna kort samarbetsgårdarna emellan!!
jag är oxå för ett samarbete! jag kan tänka mig att avvara billiga avelsdjur om nån tror sig kunna lyckas få lönsamhet..

jag har parat alla mina honor flera gånger hela vintern(de bor i uteburar) och först nu har en hona börjat boa men det verkar som hon är skendräktig...
Fjäderfän och kaniner

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #18 skrivet: 10 mar-11 kl 21:53 »

Bönder i Sverige lägger ner för att svenskarna köper utlänskt kött och inte är villiga att betala mer för småskaligt producerat. Kaninkött är nytt i Sverige och borde därför gå att jobba in en bra och dyr marknad  ;D vill gärna också föda upp kanin!

Men tyvärr är det väldigt många som är jätteentusiastiska i början av sin karriär som kaninproducenter och tyvärr ger upp efter ett par år. Såg det tyvärr väldigt tydligt när jag var kassör i Sv.kaninproducenters förening...

Vill gärna vända trenden och göra det lönsamt att hålla på med kaninuppfödning i liten skala (dvs runt 10-20 avelshonor)
« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 10:25 av Yrmff »

grimbart

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 10 mar-11 kl 21:54 »
absolut inte avundsjuk... men ekvationen går inte riktigt ihop...det lönar sig med kaninuppfödning..ändå är det brist på kaniner.. många är intresserade och startar en verksamhet..sen lägger de ner sin verksamhet som är lönande..stämmer inte riktigt.. att gösta har kunskaper är inget jag tvivlar på han har massvis....
« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 10:26 av Yrmff »
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser