Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodigt slem och fosterblåsa  (läst 4125 gånger)

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Blodigt slem och fosterblåsa
« skrivet: 09 mar-11 kl 16:00 »
Hej!

I går noterade jag att det kom blodigt slem, ungefär rostfärgat ut ur vulvan på en av våra tackor. I morse kl 7.30 hade det kommit ut en fosterblåsa ca 7 cm diameter. Den hängde inte ner utan satt precis i öppningen. Jag tänkte att nu är lamningen nära förestående. Hon är bara i dag 146 sedan vi släppte in baggen så det var överraskande tidigt.

Sen har fosterblåsan åkt in igen. Mina får har aldrig haft något framfall men är rätt säker på att det är en fosterblåsa för jag har kännt på den och det är en tunn hinna fylld med vätska. Det som känns mest illavarslande är att det droppar kontinueligt brun-röd vätska ur henne. Hon är dock pigg och äter hö och idisslar. Inget tecken på värkar. Men däremot går det att mjölka ut mjölk från hennes juver. Hon är nu instängd i en lamningsbox.

Tackan har lammat en gång förut så det är andra gången för henne.

Någon som tror sig veta vad som är fel? Jag undanber mig svar som inte har annat att komma med än "RING VET!!!!!!!!!!!!!!!"
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Hugomannen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Blodigt slem och fosterblåsa
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 17:01 »
Lamningen kan ha startat men kommit av sig av olika anledningar. Kanske döda lamm. Kan du gå in o känna om/hur öppen hon är?
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Blodigt slem och fosterblåsa
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 17:33 »
Har varit och kännt efter. Hon verkar inte vara speciellt öppen, några cm.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Blodigt slem och fosterblåsa
« Svar #3 skrivet: 09 mar-11 kl 17:34 »
om du håller handen på magen och lite bakåt, känner du då att de sparkar....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Blodigt slem och fosterblåsa
« Svar #4 skrivet: 09 mar-11 kl 19:57 »
Jag känner inga säkra sparkar, trots att jag kände lammet tydligt. Magen är mjuk och tackan är lugn.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Blodigt slem och fosterblåsa
« Svar #5 skrivet: 09 mar-11 kl 22:19 »
Någon som tror sig veta vad som är fel? Jag undanber mig svar som inte har annat att komma med än "RING VET!!!!!!!!!!!!!!!"

Hmm. Undanber mig Idiotförklaring på oss som är på Alt.se vi vill bara förmedla egna erfarenheter och är inte veterinärer
Har du varit inne och kännt om det är fel läge. Vilket är tveksamt att göra om man inte vet vad man ska göra.
Mentor eller veterinär kan vara bra att ha
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Blodigt slem och fosterblåsa
« Svar #6 skrivet: 09 mar-11 kl 23:57 »
Hon har, med lite hjälp från mig, krystat fram två dödfödda icke helt fullgångna lamm nu  :(  Det känns i alla fall bra att tackan mår bra.

Hmm. Undanber mig Idiotförklaring på oss som är på Alt.se vi vill bara förmedla egna erfarenheter och är inte veterinärer
Har du varit inne och kännt om det är fel läge. Vilket är tveksamt att göra om man inte vet vad man ska göra.
Mentor eller veterinär kan vara bra att ha

Jag idiotförklarar ingen men jag har numera en viss tröskel att gå över när det gäller att göra ett inlägg om tackor som det är något fel på för det är väldigt ofta någon som inte har något annat att skriva än att man ska ringa till veterinären istället och detta med versaler och utropstecken, med antydningen att gör man inte det så är man en dålig djurägare. Det är just de kunniga fårägare här på forumet jag söker hjälp av och inte någon som bara uppmanar mig att ringa till veterinären. Jag vet att jag kan ringa veterinären och jag har även vänner som är erfarna fårägare att fråga men jag väljer att även utnyttja forumet för att få del av andras erfarenheter och även dela med mig av det som händer med mina djur för det kan kanske hjälpa andra.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Blodigt slem och fosterblåsa
« Svar #7 skrivet: 10 mar-11 kl 09:07 »
Jag kan nog tycka att det även är en hjälp om någon skriver:"Ring veterinär". Som nybörjare är man ju osäker på hur "stort" problemet är. Man kanske är lite rädd för att ringa vet om småsaker och så vänder man sig till forumet istället. Får man då uppmaningen att ringa så förstår man att "det här är allvarligt", t o m erfarna personer som de som finns här, tycker det är en veterinärfråga.
Åsenfår, hundar och katter

Gångtrött

  • Gäst
SV: Blodigt slem och fosterblåsa
« Svar #8 skrivet: 10 mar-11 kl 09:33 »
Enbart "ring veterinär" är ju inte till någon hjälp om man inte kommer med någon förklaring till varför. Det är ju en stor skillnad på förfarandesättet vid sjukdom beroende på varför man har djuren, d.v.s. om man enbart har dem som sällskapsdjur eller som produktionsdjur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser