Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  problem med dominant hane  (läst 2786 gånger)

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
problem med dominant hane
« skrivet: 08 mar-11 kl 17:35 »
Nu är det kris i paradiset!  ::)   ;D
Jag har 2 st påfågelduv-par, de bor i en voljär där det även finns 2 "holkar". Jag såg att det dominanta paret gick runt o valde bo så jag tänkte att när de väl bestämt sig kommer även det andra paret till tals. Nu har det dominanta paret valt häckplats, de bar in pinnar, halm osv, honan sitter däri (kanske på ägg, har inte fått kika in idag  :(  ) ändå så låter inte hanen (som sitter utanför) att det andra paret ska bosätta sig i det boet som är kvar. Vad är hans tanke??? De har ju redan valt, man kan ju inte sitta på 2 ställen samtidigt ju!
har ni något förslag på lösning tar jag gärna emot det!
/Csilla 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: problem med dominant hane
« Svar #1 skrivet: 08 mar-11 kl 18:05 »
Nu är det kris i paradiset!  ::)   ;D
Jag har 2 st påfågelduv-par, de bor i en voljär där det även finns 2 "holkar". Jag såg att det dominanta paret gick runt o valde bo så jag tänkte att när de väl bestämt sig kommer även det andra paret till tals. Nu har det dominanta paret valt häckplats, de bar in pinnar, halm osv, honan sitter däri (kanske på ägg, har inte fått kika in idag  :(  ) ändå så låter inte hanen (som sitter utanför) att det andra paret ska bosätta sig i det boet som är kvar. Vad är hans tanke??? De har ju redan valt, man kan ju inte sitta på 2 ställen samtidigt ju!
har ni något förslag på lösning tar jag gärna emot det!
/Csilla
ett tips är att du oftast ska ha lika måna bolådor som du har duvor :) då får alla garanterat ett-två bon/par.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #2 skrivet: 08 mar-11 kl 21:03 »
det finns ett bo per par. vad fasiken ska hanen med det andra boet när honan redan sitter på ägg i det de valt?  :-\
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 mar-11 kl 10:15 »
Hej!

Dominanta hanar kan ta över flera reden om dom får hållas och det man kan göra är att stänga in det paret som blir utkastade av den dominante hanen och sedan byter man och stänger in den d. hanen och honan "paret". Så här gör man när det gäller rasduvor samt brevduvor och det är inte meningen att dom ska sitta i sitt rede instängda dagar och veckor utan man släpper ut dom när det är matdax och dom får vatten.

Har man flera reden än par så stänger man för dom reden som inte anv. för att inte en dominant hane ska ta över flera reden.

Lycka till!

Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #4 skrivet: 10 mar-11 kl 19:15 »
hej
tack för tipset Lars!
menar du att man varvar med instängningen så att paren inte ser varandra? kanske kan man ge dock mat/dricka i boet? den är rätt stor..........  hur länge ska man hålla på? tills äggen kläcks? man vill ju släppa ut bägge så småningom....
tycker d är så knasigt vad han håller på med, hans hona sitter på ägg redan så han bara blockerar ingången till det andra boet, sitter där o glor. stor mening!  ::)
/Csilla

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 mar-11 kl 12:43 »
Hej!

Ja precis, du stänger in det ena paret så dom får vara ifred och sedan efter en halv dag eller liknande släpper du ut dom och stänger in det andra paret så att dom vänjer sej vid att dom har varsit rede.

När det gått låt oss säga en vecka och du provar att öppna båda redena ska du ha uppsikt så inte den dominanta hanen går in till den andra, du får passa på att mota ut den då. Man ska igenterligen göra det när man sätter ihop paren och dom inte har börjat lägga ägg.

Ett sätt att förstärka redefacket för ett par är att dom har möjlighet till att dra bomateriel när dom är utsläppta från redet.

Bomateriel = ca. 10 cm. halmstrån eller tunna björk kvistar

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #6 skrivet: 13 mar-11 kl 07:47 »
Hej!

Ja precis, du stänger in det ena paret så dom får vara ifred och sedan efter en halv dag eller liknande släpper du ut dom och stänger in det andra paret så att dom vänjer sej vid att dom har varsit rede.

När det gått låt oss säga en vecka och du provar att öppna båda redena ska du ha uppsikt så inte den dominanta hanen går in till den andra, du får passa på att mota ut den då. Man ska igenterligen göra det när man sätter ihop paren och dom inte har börjat lägga ägg.

Ett sätt att förstärka redefacket för ett par är att dom har möjlighet till att dra bomateriel när dom är utsläppta från redet.

Bomateriel = ca. 10 cm. halmstrån eller tunna björk kvistar

/Lars

eftersom det finns 3 reden i voljären så löste det sig tillslut men d retar mig fortfarande att den dominanta hanen har "occuperat" en som de inte använder. han tog ju det bästa och det näst bästa så det andra paret fick nöja sig med det som blev kvar.  :-\   hoppas det paret som äntligen fått rede kan plocka på sig lite halmstrån, har redan lagt i hö men halm brukar vara populär..... kommer de nu att ha samma rede under hela avelsperioden?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 14 mar-11 kl 06:49 »
Mitt dominanta par gjorde samma sak, men med 3 reden. Jag löste problemet med att flytta om alla reden och ha dem på olika ställen. Nu har dem endast 1 rede..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ipidia

« Svar #8 skrivet: 01 apr-11 kl 00:37 »
Mina påfågelduvor ratar alla mina reden och har slagit sig ned i lite olika hörn istället. Paren har bytt plats lite hursomhelst dessutom. Just nu ruvas det på två ställen. på det ena stället ligger båda duvorna och ibland har det legat tre duvor intill varann och ruvat där. Jag fattar ingenting...  :-\

Jag tänker att de borde ha tillräckligt med utrymme för att de ska lyckas reda ut det där själv så småningom, men jag vet inte förstås. Ett par misslyckades av någon anledning med häckning på ett ställe. De två äggen de hade där är nu borta, och de provar igen på ett helt annat ställe.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser