Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur länge räcker ensilagebal?  (läst 5765 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
hur länge räcker ensilagebal?
« skrivet: 06 mar-11 kl 19:19 »
Ja jag har fått inse att vårt eget hö inte kommer att räcka hela våren och letar nu efter försäljare av ensilagebalar och har troligen hittat nu. Men jag har inte så stor kunskap när det kommer till ensilage och hösilage.
Vår plan var att försöka hitta så torrt ensilage/hösilage som möjligt. Eftersom vi bor i norr har vi lite vinter och kyla kvar, men det känns som att ju torrare balarna är desto längre håller de, eller är det bara inbillning? :)
Hur som helst har vi 10 får som vi antingen kommer att ge fri tillgång till balen, eller utfodra inne i foderränna, som vi har gjort med höet under vintern.
Hur länge kan jag räkan att en bal räcker?
Hinner den bli dålig?
Skall fåren ha en mindre tillgång till torrt hösilage än fuktigt ensilage?
Tackasm för alla svar jag kan få :) 
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: hur länge räcker ensilagebal?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-11 kl 19:31 »
Hej,

Räkna med dubbelt så mycket ensilage som hö. Jag brukar räkna 2 kilo hö eller 4-5 kilo ensilage per dag och tacka. Då brukar vårt ensilage ligga runt 50-55% ts.

Min erfarenhet är att fåren tycker bättre om ett ensilage som är lite fuktigare och så länge det är kallt så håller ensilaget länge. Vi har drygt 60 djur och gör av med 4 storbalar i veckan.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hallstabonden

« Svar #2 skrivet: 07 mar-11 kl 09:02 »
Jag ger ensilage.Har 12st nu i hagen som äter av detta.använder en rund foderhäck.1 bal räcker ca 10 dagar

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 07 mar-11 kl 09:10 »
Jag har haft 12-13 får hela vintern och de har ätit upp en storbal (torrt) hö på precis 2 veckor. Då är det en del svinn i det, sånt som ratas. De har haft så gott som fri tillgång, jag har fyllt på i en stor foderhäck varje dag. När det är så här kallt håller höet sig bra.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 07 mar-11 kl 09:18 »
. När det är så här kallt håller höet sig bra.
Hö håller sig bra även om det är 35 grader varmt...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-11 kl 09:30 »
Ja fast det finns väl alltid ett visst mått av fuktighet i en bal väl? Även om man upplever att det är torrt, så är det väl ändå fuktigare än löshö på en skulle.

Fordson

« Svar #6 skrivet: 07 mar-11 kl 09:45 »
Om det är hö på storbal (utan plast omkring) så är det väl samma som skull-hö eller? Bara att det är balat annorlunda.
När vi hade 15 tackor var det på håret att dom hann äta upp en ensilagebal innan den började bli dålig. Det var förstås när det var plusgrader ute. När det är kallt ute dröjer det ju längre innan ensilaget börjar ruttna.
Nu har vi 24 tackor och då går det åt en bal på ca 5-6 dagar. Fri tillgång i rundbalshäck.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 07 mar-11 kl 15:20 »
Hö i storbal är samma som löshö på skullen. Det går inte att rulla hö, som inte är riktigt torrt, då möglar det. Man måste även förvara höbalar torrt.
Åsenfår, hundar och katter

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 07 mar-11 kl 15:49 »
Nu har inte jag får men häst o vi brukar säja att en bal är förstörd efter 6dagar när det är riktigt kallt o 3-4 dagar när det är milt. Efter den tiden skulle jag inte fodra med det då det "surnar"
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 07 mar-11 kl 16:25 »
Nu har inte jag får men häst o vi brukar säja att en bal är förstörd efter 6dagar när det är riktigt kallt o 3-4 dagar när det är milt. Efter den tiden skulle jag inte fodra med det då det "surnar"

Men hur kan det surna i kallgrader? Och pratar vi torrhö eller ensilage nu?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Fordson

« Svar #10 skrivet: 07 mar-11 kl 16:31 »

Låter ungefär som vi har det. Det borde ju bero på hur mycket vätska som är i ensilaget. Vi har ganska torrt, nästan hösilage, så jag lägger till 1-2 dagar på ovan inlägg.

Också:
Hö blir inte förstört om det inte kommer fukt på det. Ovan gäller alltså ensilage/hösilage.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 07 mar-11 kl 18:00 »
Jag har häst och tio dagar klarar sig en bal hos oss, ganska torr, kanske längre men då har redan hästarna gjort slut på den den
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Hökan

• Bor på en gård med min sambo mitt i skogen
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 07 mar-11 kl 18:39 »
Hej

Vi har 21 tackor och vår bal räcker i ca 1 vecka, vid riktigt kallt väder går det lite mer foder.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 08 mar-11 kl 15:36 »
Men hur kan det surna i kallgrader? Och pratar vi torrhö eller ensilage nu?
Hösilage .
Direkt när man gör hål i plasten så luft kommer in så startar en prosses.
Prossesen är så klart snabbare när det är varmt men den pågår även vid kyla.
Man kan själv se o känna på lukten att hösilaget blir sämre dag för dag .
Vi märker det tydligt då vi tar in hösilage till kaninerna som bor inomhus .
Vi har bw mkt torrt hösilage av hög kvalitet .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser