Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur ofta/ på vilket sätt motionerar era duvor?  (läst 3011 gånger)

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
hur ofta/ på vilket sätt motionerar era duvor?
« skrivet: 06 mar-11 kl 11:38 »
tänkte fråga hur ofta ni släpper ut era duvor? friflygning, inomhus, räcker det med utrymmet i voljären osv?
själv försöker jag släppa ut mina dagligen men undrar ibland om de "motionerar" överhuvudtaget....  :-\ de flyger upp på antingen voljär- eller hustaket och så sitter de där... de indiska besvärar sig inte ens med det, de promenerar runt i gräset och ser helnöjda ut.  ::)   knasiga duvor, ibland undrar jag om d är duvor eller hönor jag skaffat. jag är dock nöjd, kan nämligen vara säker på att de inte lämnar området, typ aldrig....  ;D
på foto ser ni hanen Neri som inspekterar trädgården och ser allnäm "pretty" ut.  :-*
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: hur ofta/ på vilket sätt motionerar era duvor?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-11 kl 11:45 »
tänkte fråga hur ofta ni släpper ut era duvor? friflygning, inomhus, räcker det med utrymmet i voljären osv?
själv försöker jag släppa ut mina dagligen men undrar ibland om de "motionerar" överhuvudtaget....  :-\ de flyger upp på antingen voljär- eller hustaket och så sitter de där... de indiska besvärar sig inte ens med det, de promenerar runt i gräset och ser helnöjda ut.  ::)   knasiga duvor, ibland undrar jag om d är duvor eller hönor jag skaffat. jag är dock nöjd, kan nämligen vara säker på att de inte lämnar området, typ aldrig....  ;D
på foto ser ni hanen Neri som inspekterar trädgården och ser allnäm "pretty" ut.  :-*
/Csilla
när det gäller påfågelduvor så tror jag inte det finns något sätt att motionera dom på mer än vad du gör nu :). Men mina brevduvor måste ju hålla sina vingar i trim så dom låter jag flyga i ca 30-45 minuter om dagen utan paus sen går dom så snällt in och äter :).

Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #2 skrivet: 06 mar-11 kl 15:35 »
tror också att de får tillräckligt med motion.
vad duktiga dina låter! antar att du släpper ut de "på tom mage".  ;D
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #3 skrivet: 06 mar-11 kl 15:58 »
tror också att de får tillräckligt med motion.
vad duktiga dina låter! antar att du släpper ut de "på tom mage".  ;D
/Csilla
japp tom mage är det som  gäller annars bara sätter de sig o solar på taket och höken tar dom :/.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Ipidia

« Svar #4 skrivet: 13 maj-11 kl 00:22 »
Jag har åtta påfågelduvor och sen ett bra tag sen så har jag öppnat fönstret till duvslaget så de kan flyga in och ut som de vill. Det är aldrig fler än fyra ute åt gången och de längsta de har flugit är från lagårdstaket till hustaket och tillbaka igen. När vi fick dem fick vi rådet att inte släppa ut dem eftersom de då skulle försöka flyga hem till platsen där de föddes  ;D. Det är väldigt mysigt att ha dem pickandes på gårdsplan och häromdagen ställde jag ut en skål med vatten åt dem. Det blev nästan slagsmål när alla fyra skulle ner i badet samtidigt. Sen turades de om att bara sitta i vattnet långa stunder åt gången, men vatten upp över ryggen. Verkar vara badankor vi har fått!

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #5 skrivet: 13 maj-11 kl 08:52 »
jo, det är sant att man inte ska släppa ut de innan de vant sig vid det nya hemmet men sen går det bra. mina har också "max till hustak" som regel när det gäller flygning.  :)
det med badning stämmer också, mina ÄLSKAR att bada, kan sitta i vattnet hur länge som helst och små-somna (är det ett ord ens?  ;D ).
de indiska är däremot klumpigare, de promenerar mest runt på gräsmattan eller flyger upp på burtaket. that´s it...
« Senast ändrad: 13 maj-11 kl 08:56 av Csilla75 »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 maj-11 kl 18:33 »
släpper ut mina duvor dagligen... oftast blir det en liten flygtur upp på hustaket och några vändor i trädgården... ibland flyger de runt i kvarteret och tumlar i luften... och de dagar då någon rovfågel dykt upp så flyger de jädrigt fort mellan trädtopparna och längre sträckor...
Fjäderfän och kaniner

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
« Svar #7 skrivet: 15 maj-11 kl 12:24 »
Har ju skrattduvor inne och har i stort sätt buren öppet dygnet runt (förutom när moster ska komma för hon är livrädd för fåglar), de brukar ta en liten flygare men oftast spatserar de mest runt på golvet eller sitter och myser på akvarieramperna.
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 4 användare (2 dolda)
beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser