Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pelleterat allfoder  (läst 7515 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Pelleterat allfoder
« skrivet: 06 mar-11 kl 09:53 »
Guben köpte en säck allfoder på granngården i veckan.
I dag sprättade jag upp den.
Vad förvånad jag och hönsen blev :o
Pellets ganska grovt de vill inte ha det.
Mina stridisar bara blängde på det.
visste inte att de hade bytt utseende.
Ngn som vet ?
Hedemorahöns

JBF

• Småland
SV: Pelleterat allfoder
« Svar #1 skrivet: 06 mar-11 kl 10:13 »
Ja de har både pelleterat och pelletskross. Allfoder PK är den krossade varianten.. Ibland har det hänt att Granngården bara har den ena sorten hemma.
Skickar jag bud med någon så kommer det alltid fel säck med hem.. :-\
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
« Svar #2 skrivet: 06 mar-11 kl 10:16 »
Jag gjorde samma upptäckt häromdagen när jag öppnade vår nya säck. Blev mycket förvånad när jag såg det. Kanske det finns två sorter nu? Inte kollade jag efter något annat när det stod allfoder på säcken.....

"Varning - medan du skrev, hann någon annan posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg." kom upp när jag skulle posta. Tack, JBF, där fick jag svar direkt. Hur länge har detta funnits?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #3 skrivet: 06 mar-11 kl 10:39 »
samma här mina vill inte ha det heller ligger hela golvet fullt och jag som tänkte det skulle bli mindre spill :-\ chi fick jag
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 06 mar-11 kl 20:12 »
samma sak i våra säckar vi köpte,men verkar funka bra till våra höns

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 mar-11 kl 20:26 »
Hönsen här äter bara pellets och ratar pelletskross. Jag åktener med en säck och frågade varfördet var så in åt smuligt. :) Fick byta.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 06 mar-11 kl 20:40 »
Mina gillar det inte eller någe värst.  :-\ Det går ned, men inte med samma aptit. Så står de och tittar på en med stora ögon om de ska få något godare, typ krossen som de brukar få annars.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 07 mar-11 kl 06:53 »
Tack för svaren gäller att se upp eller ner  ;)
nästa ggn man handlar.
Får köpa en säck i dag med kross.
Hedemorahöns

Hårhäxan

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 09 mar-11 kl 10:51 »
Tack för denna tråd jag har ju just skaffat mina kycklingar och gick på granngården och bad om råd om vilken mat jag skulle köpa åt kycklingarna och jag fick då med mej en sådan säck.

Alltså hur ska mina små silkeskycklingar få i sej dom stora stenhårda pellets sakerna????? Har ståt med en kötthammare och försökt krossa dom  här på morgonen!!!

Jag känner mej lurad!

fauve

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 mar-11 kl 10:55 »
 ???

Skumt att de rekommenderade allfoder, när det finns startfoder för kycklingar.. Jag skulle ha ringt och klagat om jag vore du.

Maria7

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 09 mar-11 kl 11:12 »
Samma hände mig för 2 veckor sedan, tröttnade på krossandet.

Åkte till dalviks kvarn och fick tag i Kycklingstart.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 09 mar-11 kl 11:24 »
Granngården är nys  >:D
det är sällan som det finns kompetent personal där. :-\
Är nog ett ställe för arbetsprövning. :-X
Hedemorahöns

majsaa

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 10 mar-11 kl 16:10 »
Hade en bekant som köpte en säck allfoder och kom hem med allfoder pellets,
Visste inte de fanns de å dyr var den 214kr >:D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 12 mar-11 kl 06:20 »
Var in på Granngården i går.
Finns inte allfoder kross längre .
Det är bara pelleterat.
Kross göres inte längre  :(
Hedemorahöns

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #14 skrivet: 12 mar-11 kl 08:17 »
suck  >:( det måste jag kolla upp
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

trallallaa

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 mar-11 kl 10:29 »
Det är samma sak hos oss,det stod en skyllt att från och med nu är fodret pelleterat.
jag har nyligen bytt foder till edel, de har fortfarande kross och 25 kg kostar 141 kr  :)

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 12 mar-11 kl 10:38 »
Ja jösses vad priserna gått upp.. En säck vete kostade i januari 99:-, och nu kostade den 159:- på Granngården...
Jag tycker att det gått fram och tillbaka det där med pellets vs pelletskross och upplever att personalen bara säger att den andra sorten utgått för att de inte ids kolla upp...  :-\
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

lantis

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 12 mar-11 kl 10:58 »
Jag har också fått till svar på granngården att de slutat tillverka pelletskross av allfodret, det har varit för många klagomål att det varit för mycke mjöl i det. Mina vaktlar äter inte pelletsen, köpte fel en gång förut. Vet inte riktigt vad man ska ge dem, köpte en säck kalkonstart, 60 kr dyrare än allfodret.  Kan man ge de vuxna vaktlarna värpfoder?
Expediten på granngården hade en skylt på sig det stod, FRÅGA OM FODER sen kunde hon ingenting i alla fall. >:D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 12 mar-11 kl 11:02 »
Jag har också fått till svar på granngården att de slutat tillverka pelletskross av allfodret, det har varit för många klagomål att det varit för mycke mjöl i det. Mina vaktlar äter inte pelletsen, köpte fel en gång förut. Vet inte riktigt vad man ska ge dem, köpte en säck kalkonstart, 60 kr dyrare än allfodret.  Kan man ge de vuxna vaktlarna värpfoder?
Expediten på granngården hade en skylt på sig det stod, FRÅGA OM FODER sen kunde hon ingenting i alla fall. >:D
Kan du inte ge kyckling start till vaktlarna då??
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 12 mar-11 kl 13:49 »
Typiskt svar från Granngården att de inte vet.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare
ekobonde, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser