Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta rutor, Renault  (läst 4435 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
Byta rutor, Renault
« skrivet: 05 mar-11 kl 20:04 »
Någon har inatt *roat* sig med att krossa 3 av rutorna på min Brummelisa  :'( Då hon är av en äldre årgång och av modell halvskrot så är hon endast trafikförsäkrad.

Så därför undrar jag om det är värt arbetet att sätta dit nya rutor själv och inhandla de på skroten. Eller om man ska åka till firma och vad det isf kan gå på.

Det är en Renault Clio-95
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

nordard

SV: Byta rutor, Renault
« Svar #1 skrivet: 05 mar-11 kl 20:13 »
vilka rutor är det?
firma dyyyrt.
mvh

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2 skrivet: 05 mar-11 kl 20:23 »
Det är sidorutorna på förar och passagerarsidan och sidorutan vid sätet bakom föraren. Dvs. de som är nervevbara.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 mar-11 kl 20:26 »
Om du tar av klädseln/innerdörren så ser du konstruktionen. Normalklantig klarar det själv  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 05 mar-11 kl 20:30 »
Tur att det är de nervevbara rutor, de byter man på cirka 45 minuter för den första och 10 minuter för de följande. Borde kosta en  100/styck på skroten.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

malarmaster

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 mar-11 kl 20:34 »
är du någorlunda händig kan du byta rutorna själv,har visserligen ingen kunskap om just den modellen men bytt på många andra,enklast om du skaffar en reparationshandbok som beskriver momenten,går ibland att hitta beg. på tradera,blocket eller bokbörsen.
svåraste är nog att hitta beg. rutor då många skrotar inte vill plocka ut från kompletta dörrar.
Nytt= dyyyrt. ulf

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #6 skrivet: 05 mar-11 kl 20:40 »
Normalklantig klarar det själv  ;)

Då BORDE jag och sambon klara det med gemensamma krafter  8)

Haynes reparationsbok för bilen finns här hemma, har skaffat en sådan direkt när jag handlat en bilmodell jag inte haft tidigare.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 05 mar-11 kl 20:41 »
Till en så pass gammal bil är det nog inga problem att få en skrot att sälja sidorutorna lösa. Efterfrågan på kompletta dörrar till en Clio '95 är nog minimal - dörrarna brukar ju inte rosta på de bilarna, och om en 15 år gammal bil blir så svårt krockskadad att det är aktuellt att byta en hel dörr så är det troligt att bilen skrotas istället för att man kostar på reparation.

Ett annat alternativ är ju om du kan hålla dig framme och plocka det du behöver från en bil som ska skrotas, innan den går till skroten.

nordard

« Svar #8 skrivet: 06 mar-11 kl 09:46 »
tur att det inte var vindrutan den är lite bökigare.
andra rutor fixar du med lite bonnförnuft.
fråga gärna om det är nåt .
mvh nordard.
bilplåtslagare till yrket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 2 användare
Pasi, Sampa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser