Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på hemgjord foderautomat  (läst 32161 gånger)

pytte

• -
Tips på hemgjord foderautomat
« skrivet: 02 mar-11 kl 20:37 »
Har ni några tips på hemgjorda foderautomater, gärna bild.
Ger mina foder i djupa tallrikar, det blir mycket spill när de står där i och sprätter....
Kom gärna med tips!
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Xoot

• Gäst
SV: Tips på hemgjord foderautomat
« Svar #1 skrivet: 02 mar-11 kl 20:53 »
Har ni några tips på hemgjorda foderautomater, gärna bild.
Ger mina foder i djupa tallrikar, det blir mycket spill när de står där i och sprätter....
Kom gärna med tips!

Usch ja för spillet! Jag köpte hem 200kg vete och använde en djupare tallrik.
Sen var det dags att köpa hem 200kg vete igen men använde då foderautomat.

Det höll DUBBELT så länge. Så visst är det en värd investering. :)
Finns vissa på Blocket som säljer, till alla sorters djur. Hemmasnickrade. Du kan ju se konstruktionen.

Jakobsson

« Svar #2 skrivet: 02 mar-11 kl 20:57 »
Signaturen Betyboop här på forumet har en tråd
där hon visar bild på sina jättefina & smarta
foderautomater. Kommer just nu inte på vad den heter
bara.  Hoppas du eller ngn annan här hittar den & kan länka
eller om Bettyboop själv hittar hit så hon kan lägga bild
här med. :)

//
Jakobssons fru

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #3 skrivet: 03 mar-11 kl 08:26 »
 :)Roligt att mina kommer upp här.
Här är en bild av dom
De går att göra i olika storlekar och olika bredder.
Detär bara att snickra på.
Jag är fortfarande supernöjd med mina.
Jag har snäckskal i den ena och grus i den andra och de är så uppskattade
Inget spill och inget kladd längre.
Och ingen skit i behållarna som jag hade förut när jag hade tallrikar.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 mar-11 kl 17:59 »
Jag såg i en tråd här på forumet att man använt 5-liters plastdunkar och skurit hål på, vi provade detta, ett 10x10cm stort hål en bit upp och hängde upp demi handtaget, jättesmidigt och maten stannar i och håller sig fräsch.

pytte

• -
« Svar #5 skrivet: 04 mar-11 kl 07:40 »
Vilka bra bilder!
Jag är så trött på att ha allt spill.....
Hur funkar det med 5 liters dunkar? Om hålet är en bit upp och så stort åker inte allt foder ut då?
Dum fråga kanske men jag fattar nog en aning trögt ;)
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 04 mar-11 kl 10:02 »
Jag har inget spill, men också bara fyra hönor. Jag har helt enkelt raka keramikbehållare, så där 2-3 liters, köpta som ytterkrukor till blommor. Vuxna hönor har inget problem att nå, men de sprätter inte i dem. Blir det för mjöligt det som kvar är i botten kan man blanda i vatten så att det blir en tjock gröt så brukar de äta upp.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #7 skrivet: 19 mar-11 kl 11:37 »
Vilka bra bilder!
Hur funkar det med 5 liters dunkar? Om hålet är en bit upp och så stort åker inte allt foder ut då?

tror nog bara man kan ha den fylld upp till hålet  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

pytte

• -
« Svar #8 skrivet: 19 mar-11 kl 12:22 »
Det var nog det jag trodde men, skulle vilja ha tips på automater som man fyller till bredden, och som man inte behöver fylla på varje dag.
Man kanske kan gjuta någon form i betong?
Den står ju stadigt om inte annat!

fauve

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 mar-11 kl 13:27 »
Det är inte så svårt att göra en enkel upphängningsbar foderautomat av plåt om man har tunnplåt, plåtsax, borr och en popnittång.

Mkt enkel skiss  :-[

Vi gjorde sådana sist vi hade höns och funderar på att göra nya nu framöver när hönsantalet ökar. Går ju att modifiera så att de står på ben/skruvas fast i väggen också, men för det sistnämnda är det i så fall att rekommendera att man bockar plåten och gör behållaren rektangulär med böjda hörn.

Skulle tro att det går att göra av en 10 L plasthink med lock också och bara popnita fast själva bottendelen  :)

vispan81

• -
« Svar #10 skrivet: 23 mar-11 kl 18:41 »
Vilka roliga tips :)
Men en fundering bara, jag är nog lite trög och fattar inte- eller har helt missat detta.
En med grus i???? Varför har man det???
Får se om jag blir idiotförklarad eller får en förklaring ;)

Gattoleone

• Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
« Svar #11 skrivet: 23 mar-11 kl 23:51 »
Vilka roliga tips :)
Men en fundering bara, jag är nog lite trög och fattar inte- eller har helt missat detta.
En med grus i???? Varför har man det???
Får se om jag blir idiotförklarad eller får en förklaring ;)
Grus har man till hönsen för att dom ska kunna mala sönder fodret... Dom pickar i sig gruskornen o sen hjälper gruskornen till att sönderdela fodret i muskelmagen...
http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 24 mar-11 kl 00:37 »
2liters petflaskor som jag gjort fingerstora hål i lite var stanns som jag fyller genom korkhålet o sen hänger upp i ett balsnöre .
Hönsen får picka i hålen o käka , funkar fint o inte alls lika mkt spill .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

johan/sandra

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 mar-11 kl 20:57 »
Vilka bra bilder!

Jag fyller bara lite högre upp än hålet, lutande inåt. Jag har två dunkar på fem djur och fyller på dem minst varannan dag. Vi har hålet gansk långt ner så det går ungefär en liter i varje.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 mar-11 kl 21:29 »
Jag tillverkar denna typen av automater, den finns i storlek från rådjur/vildsvin till småfåglar. Den kan hängas i rep/wire eller moterars på stolpar,träd eller väggar.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #15 skrivet: 03 apr-11 kl 23:20 »
Jag har de röda foderautomaterna med svart botten och tak. De står på golvet. Det finns hål så man kan hänga upp dem men det har jag inte gjort än, av nån anledning... De blir ju ganska tunga om de är fyllda. Stående på golvet är lika med att kasta bort hälften för de sprätter ur och sen försvinner fodret i ströet.

Lika så med vattnet. Har en 15-L behållare som står på ben, upp-och-ner-principen om ni förstår vad jag menar.  Men den är så känslig att den måste stå helt plant annars rinner vattnet ut. Och på vintern fryser den.

Det största problemet har jag med råttor och då menar jag råttor. Inte möss. Dessa är jätteäckliga. Har kontaktat Anticimex men råttorna fördrar hönsfodret och äggen (!) framför giftet. Även om jag hänger upp maten kan jag inte lurpassa på hönsen och ta ägget så fort det kommit ut. Råttorna är finurliga. De gnager av skalet mitt på så det blir två skålar och slickar sen i sig ägget.

Måste ta tag i detta nu, bara snön försvinner så jag kan mocka ut och göra rent.

Nå'n annan som har råttproblem? Hur löser ni dem?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Josie82

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 12 apr-11 kl 18:30 »
Väldigt enkel foderautomat gjord på några minuter:
1, Jag tog en hästmineralhink (kraffts miner).
2, två lock behövs.
3, skar ut ett ganska stort hål i botten, kanske 5-7cm kvar till kant, (man får prova sig fram till det rinner ut lagom med foder).
4, med silvertejp tejpade jag fast ett lock under med en springa på ca 3 cm mellan hink och underlock, fyra remsor tejp så blir det stabilt åt alla håll.
5, fyll med mat och på med lock och häng upp.

Funkar alldeles utmärkt!
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

vispan81

• -
« Svar #17 skrivet: 12 apr-11 kl 22:26 »
Vi har tagit lådor som man får godis i till kiosker och affärer-fyrkantiga med lock.
Skurit ett lagom hål i locket och sen satt den på ihopsnickrad bräda så att det lutar lite framåt och maten trillar till hålet efter hand.
Har fungerat bra hittills och jag tackar min make för detta braiga tips :)
trevlig kväll önskar jag er alla :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 17 apr-11 kl 23:44 »
Råttproblemet löste jag genom att göra en hög tröskel inanför dörren , spikade tre plankor ovanför varandra så det blev en spalt mellan dörr o tröskel , där satte jag in stora råttfällor vittjade med kattmat .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #19 skrivet: 21 apr-11 kl 22:18 »
Vi har tagit lådor som man får godis i till kiosker och affärer-fyrkantiga med lock.
Skurit ett lagom hål i locket och sen satt den på ihopsnickrad bräda så att det lutar lite framåt och maten trillar till hålet efter hand.
Har fungerat bra hittills och jag tackar min make för detta braiga tips :)
trevlig kväll önskar jag er alla :)
Har massor med sådana, men fattar inte hur du menar?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser