Tar upp tråden igen för att veta lite hur jag ska agera när väl denna tacka lammar. Att hon inte har någon råmmjölk kvar förstår jag, har inte någon fryst råmjölk heller. Om en annan tacka lammar innan henne kan jag ta råmjölk från henne då oavsett hur många lamm hon får, så att jag inte snor för mycket råmjölk från något annat stackars lamm. Eller ska jag ge henne konstgjord råmjölk (pulver i vatten). Vad hade ni gjort?
Klart tänkt. Du ska ta råmjölk från en annan nylammad tacka. I råmjölken finns ju alla antikroppar och viktiga ämnen som de så väl behöver och det bildas inte någon ny!!!!(förrän hon varit i sin och lammar nästa gång).
Ett tips är att om du har en tacka som har mycket mjölk men lite lamm så mjölka ur och frys in!
Om du inte får nytta av den frysta råmjölken så kan du göra "lammdans".
har aldrig gjort det på fårmjölk men på 3:e mjölkningen av kor gör man kalvdans - då har den lagom koncentration av råmjölk/vanlig mjölk.
En verklig delikatess!
Man ska (när det gäller kor ialla fall - borde vara samma med får) bara tänka på att råmjölk kan bara ges till späda nyfödda djur. Det ger kraftiga dearréer när det gått ett par dgar(minns inte exakt hur lång tid). Naturen har ju skapat de bästa förutsättningarna. Råmjölk första diandet som spädes ut och blir vanlig mjölk, lammarnas magar är ju anpassande efter det.
Lycka till med dina små underbara lamm.