Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ej lammad tacka blir diad  (läst 3939 gånger)

moppe

Ej lammad tacka blir diad
« skrivet: 02 mar-11 kl 08:28 »
Har en tacka som ska ha lamm troligen inom ett par veckor. Hon la djuver för ett par veckor sedan och nu har ett av en annan tackas lamm kommit på att hon får äta på denna tacka. Vad händer med mjölken då? Går råmjölken åt skogen och vad gör ni andra som har råkat ut för detta?

vallhunden

• Västergötland
SV: Ej lammad tacka blir diad
« Svar #1 skrivet: 02 mar-11 kl 09:04 »
Jag har aldrig råkat ut för det, kanske för att jag gallrar rätt hårt bland mina djur. Att låta ett annat lamm dia sig (och dessutom INNAN lamningen) är ett allvarligt fel hos en tacka som gör att hon aldrig blir långvarig här!! >:D
Dessutom har mina Gotlandsfår sina instinkter så pass välbevarade att de aldrig släpper till ett annat lamm frivilligt!
Det är klart att råmjölken är borta, vilket innebär att de ofödda lammen inte kommer att få någon råmjölk = deras chanser till överlevnad sjunker drastiskt. Kan du spara någon annan tackas råmjölk och ge dom, det går att frysa!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 02 mar-11 kl 09:30 »
Har en tacka som ska ha lamm troligen inom ett par veckor. Hon la djuver för ett par veckor sedan och nu har ett av en annan tackas lamm kommit på att hon får äta på denna tacka. Vad händer med mjölken då? Går råmjölken åt skogen och vad gör ni andra som har råkat ut för detta?

Låter hon dem verkligen dia??? Helt obegripligt isåfall... el är det bara så att lammen är där och försöker. Hur beter hon sig?

Har alltid förundrats över användandet av dikor... kor som låter vilken kalv som helst dia sina spenar. Men det har väl kanske att göra med att vi använder kor som mjölkproducenter så det är naturligt för dem att låta "vem som helst" tömma deras juver. Hos får tillhör det verkligen undantagen att en tacka låter ett annat lamm dia.

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 02 mar-11 kl 09:37 »
Om det är så att lammet får dia och tackan inte fött än så är det problem .

Inte bara pga råmjölken eller avsaknaden av råmjölk utan även för den förestående lammningen .

När lammen kommer på benen och börjar dia så ger det signaler till livmodern som drar ihop sig och stöter ut efterbörden , och sedan drar ihop sig till lite mer normal storlek .

Om dessa kramper startar innan förlossningen finns det risker med att lammen tagit skada och att förlossningen kommer att bli problemfylld .
Försök att skilja dem åt om det går , bygg en box och ha tackan i .

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 09:39 »
Jag har aldrig råkat ut för det, kanske för att jag gallrar rätt hårt bland mina djur. Att låta ett annat lamm dia sig (och dessutom INNAN lamningen) är ett allvarligt fel hos en tacka som gör att hon aldrig blir långvarig här!! >:D
Dessutom har mina Gotlandsfår sina instinkter så pass välbevarade att de aldrig släpper till ett annat lamm frivilligt!
Det är klart att råmjölken är borta, vilket innebär att de ofödda lammen inte kommer att få någon råmjölk = deras chanser till överlevnad sjunker drastiskt. Kan du spara någon annan tackas råmjölk och ge dom, det går att frysa!
När jag sysslade med finullsfår (hundra år sedan ;) ), så hände det att tackorna kidnappade lamm och när deras sedan väl föddes så struntade hon i det. Hon hade ju redan... Vi fick lösa det med att stänga in tackorna i egna boxar så att de fick ta sig an och få  stabil bindning -tacka & lamm. När lammen luktar fel så kan nämligen även tackan förskjuta sitt eget lamm. Då kan man alltså stå där med flera flasklamm till slut. Det är ju iofs trevligt med flasklamm, men de växer ju inte. Lammen springer ju och småpattar mest hela dagen och det växer de av.
Alltså varning för detta beteendet.
Lycka till

Ingrid68

• -
« Svar #5 skrivet: 02 mar-11 kl 10:28 »
Det har  hänt oss en gång (renrasiga finull som lammade för första gången) sedan lärde vi oss att hålla isär tackor som lammat och tackor som ska lamma.
Den gången gick det bra med lammen som sedan kom.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

moppe

« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 11:45 »
Ja, detta är en liten finullstjej. Det är hennes första lammning så det är ju lite svårt att sålla bort en sådan tacka innan man vet. Stackarn får väl bli instängd i box. Och att lammet verkligen diar henne vet jag, har puttat bort lammet flera gånger och det syns på juvret. Jag tror att det bara är ett av lammen som gör det men det är ju lite svårt att se skillnad på dem. Hon är en av tre i sin kull så hon har väl sett till och få tag på lite extra mat  :P

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Tjuvdiar
« Svar #7 skrivet: 02 mar-11 kl 14:24 »
@samaka  dikor låter inte alls vilken kalv som helst dia! Det är otroligt ovanligt. (Men detta är en fårtråd så detta är OT)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Vurre

« Svar #8 skrivet: 02 mar-11 kl 19:29 »
Jag skulle ju kolla hur det stod på mjölkfronten hos mamma-tackan, om ungen går till andra och försöker dia. Och förstås sätta dem i egen box.
snus? vad är priset på en pris?

Bellaman

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 02 mar-11 kl 20:43 »
Som esten sade så är det ju ett gammalt "få igång förlossningen" knep att mjölka ur innan. Dvs. diandet ger sammandragningar i livmodern med risk för för tidig förlossning. Och som någon annan sa; får lammet verkligen mat från sin riktiga mamma?

moppe

« Svar #10 skrivet: 12 mar-11 kl 15:52 »
Tar upp tråden igen för att veta lite hur jag ska agera när väl denna tacka lammar. Att hon inte har någon råmmjölk kvar förstår jag, har inte någon fryst råmjölk heller. Om en annan tacka lammar innan henne kan jag ta råmjölk från henne då oavsett hur många lamm hon får, så att jag inte snor för mycket råmjölk från något annat stackars lamm. Eller ska jag ge henne konstgjord råmjölk (pulver i vatten). Vad hade ni gjort?

hustran

« Svar #11 skrivet: 12 mar-11 kl 16:56 »
Jag skulle inte oroa mig.Tror säkert att hon bildar råmjölk. När hon får egna lamm så låt dem bindas till varann i lugn och ro så släpper hon knappast fram någon annans lamm.

Luff

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 12 mar-11 kl 17:32 »
Hmm - alltså råmjölken ligger ju inte och väntar i juvret flera veckor före lammning. Jag har mycket svårt att tro att hon inte fixat ny råmjölk eftersom du tagit undan henne.
Det kommer nog att gå bra.
//Luff

moppe

« Svar #13 skrivet: 13 mar-11 kl 14:13 »
Summan av det hela blev en svår förlossning där första lammet fick ha draghjälp ut och andra låg i felläge och var död. Båda var dock fullgångna. Då tackan var trött och vi förstod att det var fler på g och inte orkade bry sig så mycket om sin förstfödda så valde vi att hälla i lammet konstgjord råmjölk. Lammet är pigg och glad och mamman har kommit på benen och äter och dricker men har nog ganska ont än så länge. Lammet gör nu försök att hitta mat hos tackan men det verkar som att tackan har ont. Tackan har även fått en liten blödning vid sidan på buken och ner i ena djuverhalvan. Skulle tro att hon har rätt ont så hon vill men har lite svårt att släppa till lammet.
Som det ser ut nu så går det åt rätt håll i alla fall  :)

Znibban

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 14 mar-11 kl 09:32 »
Tar upp tråden igen för att veta lite hur jag ska agera när väl denna tacka lammar. Att hon inte har någon råmmjölk kvar förstår jag, har inte någon fryst råmjölk heller. Om en annan tacka lammar innan henne kan jag ta råmjölk från henne då oavsett hur många lamm hon får, så att jag inte snor för mycket råmjölk från något annat stackars lamm. Eller ska jag ge henne konstgjord råmjölk (pulver i vatten). Vad hade ni gjort?
Klart tänkt. Du ska ta råmjölk från en annan nylammad tacka. I råmjölken finns ju alla antikroppar och viktiga ämnen som de så väl behöver och det bildas inte någon ny!!!!(förrän hon varit i sin och lammar nästa gång).
Ett tips är att om du har en tacka som har mycket mjölk men lite lamm så mjölka ur och frys in!
Om du inte får nytta av den frysta råmjölken så kan du göra "lammdans".
har aldrig gjort det på fårmjölk men på 3:e mjölkningen av kor gör man kalvdans - då har den lagom koncentration av råmjölk/vanlig mjölk.
En verklig delikatess!

Man ska (när det gäller kor ialla fall - borde vara samma med får) bara tänka på att råmjölk kan bara ges till späda nyfödda djur. Det ger kraftiga dearréer när det gått ett par dgar(minns inte exakt hur lång tid). Naturen har ju skapat de bästa förutsättningarna. Råmjölk första diandet som spädes ut och blir vanlig mjölk, lammarnas magar är ju anpassande efter det.
Lycka till med dina små underbara lamm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser