Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Despot i duvslaget  (läst 3188 gånger)

Ipidia

  • Inlägg: 92
Despot i duvslaget
« skrivet: 01 mar-11 kl 12:20 »
Hej!
Har i helgen blivit ägare till åtta påfågelduvor. Allt var till en början frid och fröjd, men igår kväll upptäckte jag en grej: en av hannarna förföljer en annan hanne. Det handlar om konstant mobbing så fort den andre hannen befinner sig på marken. När han flyger upp och sätter sig får han vara ifred, men mobbaren har hela tiden koll på honom. Jag har spritt ut mat på flera ställen, men är orolig för att mobboffret inte får någon matro. Det märkliga är att när jag först släppte ut dem i duvslaget var mobboffret den första att burra upp sig och kurtisera. Nu gör han sig liten och håller sig undan.

Nån som har en förklaring och tips på vad jag ska göra åt saken?

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Despot i duvslaget
« Svar #1 skrivet: 01 mar-11 kl 12:53 »
Hej!

Det låter som om det är hanen som driver sin hona, det gör dom när det är dax för att bygga bo och lägga ägg.
Ge paret ett redfack där du kan stänga in dom och du kan ställa in en burk/kloss el. dyligt "min.10 cm hög" så honan kan hoppa upp. När dom har lugnat sej lite och tagit redet så kan du ställa in en redskål, då lägger dom sej däri och hoar.

Lycka till!
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Ipidia

  • Inlägg: 92
SV: Despot i duvslaget
« Svar #2 skrivet: 01 mar-11 kl 22:28 »
Intressant, men som sagt så rör det sig alltså om en hane som driver en annan hane (om jag inte fått allt om bakfoten). Den mobbade duvan har en lite utmärkande färgteckning, och jag minns mycket väl hur han "spelade" första dagen.

När jag var ute nyss och tittade till dem hade dock följande hänt: Den mobbade duvan (låt oss kalla honom Pricken, eftersom han har en sådan i nacken) var tillsammans med en annan duva som INTE var den som jagade honom tidigare. De låg intill varann liksom tryckta mot underlaget, Pricken lät på ett utdraget, lite strävt sätt som jag inte hört innan, och den andra "gosade" med honom med näbben. Dessutom var det två helt andra duvor som gjorde samma sak i ett annat hörn. Jag antar att det handlar om nån slags parbildning. Despotduvan satt för sig själv och surade.

Som ni märker är jag novis på duvor och tar därför tacksamt emot råd och tips på var man kan lära sig lite mer. Behöver man verkligen stänga in duvorna i redfacket? Tar de inte en lämplig plats i anspråk av sig själva när de känner sig redo för det? Hursomhelst så är det väldigt fascinerande att bara stå och iaktta dem och försöka förstå vad de håller på med...

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Despot i duvslaget
« Svar #3 skrivet: 01 mar-11 kl 23:44 »
Att stänga in duvorna för att få dem att ruva tycker jag personligen låter elakt.
När de vill ruva så ruvar dem. De hittar en lämplig plats själva.  :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: Despot i duvslaget
« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 09:29 »
Låter helt enkelt som om de håller på och bildar par, mina gör likadant... Hanen lägger sig ner och honan står bredvid och gosar med honom. Tycker personligen att det låter lite undergivet, typ att hanen vill säga "snälla du, acceptera mig, jag är en mysgubbe".  ;D  De håller även på och matar varandra, parar sig (mina har gjort d i flera veckor nu!), så småningom kommer äggen ska du se.
Allt du ser är med andra ord normalt beteende, inget att oroa sig över. Sen är det också så att när man flyttar på djur (gäller de flesta) så måste de sätta upp rangordning, vem som äger vilken pinne osv och då blir d lite tjafs. Mina två par "slogs" också i början men nu har alla lärt sig var de ska befinna sig för att undvika konfliker. Jag har mat, vatten och skål med gritt/rödsten/grov sand på flera ställen i voljären så alla kan komma åt. Resten löser de själva...
Måste instämma med VarggraV, att låsa in de för att få de att häcka/välja ruvplats är inget sjyst men alla gör som de vill naturligtvis!  ;D Jag låter mina bestämma själv var de vill ruva (dominanta par väljer först) sen får det undergivna paret ta platsen som är kvar. Kontrollerar man de för mycket får man till slut icke livsegna fåglar som till slut inte ens klarar av att mata upp sina egna ungar! Duvor är fantastiska djur och kan lösa de flesta "problemen" själva utan att vi "kloka" människor blandar oss i hela tiden.
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Despot i duvslaget
« Svar #5 skrivet: 02 mar-11 kl 10:54 »
När vi hade vårt viltrehabiliteringscenter hade vi alltid en mängd olika duvor. Även diverse rasduvor, korsningar och borttappade brevduvor. Vid två eller tre tillfällen dök det upp hanar som aldrig slutade att jaga andra duvor. Kan tänka mig att de hade ett enormt hormonpåslag. Särskilt en som vi kallade Torgny, var helt manisk. Han jagade hanar och försökte skalpera dem, alla honor skulle våldtas. Det lugnade sig inte utan Torgny fick så småningom sitta i egen bur. Jag har för mig att det löste sig på sikt, efter flera veckor (dvs Torgny lugnade sig och kunde få kompisar).

Jag tror också att duvorna håller på med rangordning och parbildning, och jag skulle avvakta om de inte skadar varandra. Men håll koll! Avryckta fjädrar vittnar om att kampen blir värre.  De kan picka varandra ganska illa i huvudet. En dominant hane kan även hindra andra från att äta, även om maten ligger utspridd, genom att ständigt jaga den mobbade.

Om de känner sig trängda kan även honor och hanar slåss, men får de utrymme och kan flyga undan borde den andras avsikter bli uppenbara och de kan lugna sig  :-*

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Ipidia

  • Inlägg: 92
SV: Despot i duvslaget
« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 11:26 »
Tack hörni!
Det verkar som att det har blivit betydligt mer harmoniskt i duvslaget nu. Känns rättvist på nåt sätt att Pricken fick en tjej före despoten...

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Despot i duvslaget
« Svar #7 skrivet: 02 mar-11 kl 11:35 »
Såna där "tuppiga" typer brukar vara så upptagna av att bråka att de missar det viktiga! Som vissa koltrastar som öägger all energi på att vakta maten och jaga andra koltrastar att de inte hinner äta själva!  ::)

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Ipidia

  • Inlägg: 92
SV: Despot i duvslaget
« Svar #8 skrivet: 02 mar-11 kl 20:35 »
Ett ägg!!!!  ;D
Nu ligger det en duva och ruvar på ett ägg helt plötsligt, dock ingen av de ovan nämnda. Ytterligare en duva har liksom boat in sig i ett annat hörn, fast där var inget ägg ännu. Och så har vi ju Pricken med sin vita fru som håller till uppe på skåpet som jag gjort i ordning reden i. Mina reden verkar alltså inte duga.... Men strunt samma! Ett ägg! Det måste ju vara ett tecken på att de trivs i alla fall?

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Despot i duvslaget
« Svar #9 skrivet: 06 mar-11 kl 21:22 »
Hej!

Jag måste vist vara en riktigt elak typ som låser in duvor i sina reden.

Dom traditionella redena som anv. är det många fördelar med, den främsta anl. är att man lätt kan hålla rent hos paret och framför allt hos ungarna. Paret har ett begränsat område som dom kan försvara osv.
Vist kan dom bo på golvet i hörnen eller andra skrymslen, nackdelen är att man inte lika lätt kan göra rent hos dom och då blir det ohyra hos dom. Andra nackdelar är när ungarna börjar springa omkr. själva eller lämnas ensamma kan bli hackade.

Har ni varit på duv- eller hönsutställningar där dom sitter inspärrade i en bur, duvor har det inte dåligt för att dom blir inspärrade i ett fack eller liknande en kort tid, vet inte vart ni får det ifrån att det är elakt att stänga in? Om man får en sjuk duva bör man stänga in den så den inte smittar dom övriga, man har kollen på kondition och avföring, man kan sätta värme till den osv.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Despot i duvslaget
« Svar #10 skrivet: 06 mar-11 kl 21:38 »
Så du skulle vilja bli instäng för att bli tvingad att skaffa barn?  ::)  :-[
Nä men jag är fortfarande i nybörjarstadiet med mina duvor.
Tycker det verkar rätt rörigt vid rederna då alla byter reden med varandra helatiden (även att där ligger ägg)
så det kanske är sånt som krävs
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: Despot i duvslaget
« Svar #11 skrivet: 06 mar-11 kl 23:11 »
Hej!

Jag måste vist vara en riktigt elak typ som låser in duvor i sina reden.

/Lars

Klart du inte är!  :)  Jag förstår tanken med att separera de rent teoretiskt, t.ex. om man vill kontrollera avkommor osv. För oss nybörjare är dock kanske inte så viktigt med vem som bildar par med vem, personligen vill jag att de ska leva så "naturligt" som möjligt.  Att en sjuk duva måste separeras från de andra och låsas in är en självklarhet.
Alla sett är bra utom de dåliga.  ;)   

/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 1 användare
Aika

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser