Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla homeopat mediciner..  (läst 2637 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
odla homeopat mediciner..
« skrivet: 28 feb-11 kl 20:57 »
vilka växter/örter/bär är användbara inom naturmedicin? nåt som skulle vara lätt att få sålt samt lättodlat?  tips?
johannesört? belladonna? lavendel?havtorn?
Fjäderfän och kaniner

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: odla homeopat mediciner..
« Svar #1 skrivet: 28 feb-11 kl 21:05 »
vilka växter/örter/bär är användbara inom naturmedicin? nåt som skulle vara lätt att få sålt samt lättodlat?  tips?
johannesört? belladonna? lavendel?havtorn?

Örter och örtmedicin är ett helt ämnesområde. Homeopati också. Homeopati är bl a ett sätt att bereda mediciner (örtbaserade, mineralbaserade m m). Även örtmedicin handlar till stor del om beredning. Det finns en avdelning för örter och deras odling och användning på det här forumet:
http://www.alternativ.nu/index.php?board=109.0
« Senast ändrad: 28 feb-11 kl 21:07 av Anders Skarlind »

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 01 mar-11 kl 11:27 »
Hej!
Jag tror inte att man ska sälja till allmänheten. Vissa örter kan vara giftiga i för hög dos och folk saknar kunskap. Ta kontakt med några företag som tillverkar sk naturmedel och fråga om de är intresserade av något. Schisandra kan var nytt i Sverige, förmodligen finns det andra växter som kan vara intressanta bara för att de är svenskodlade.
MVH
Jan

Ilahinoor

• http://gronavagen.blogspot.com/
    • Småland
    • Min blogg, neogrönvågare
« Svar #3 skrivet: 09 mar-11 kl 19:39 »
Du kan ju alltid plocka Brännässlor, mkt lättodlat ;)
Verkligen jättenyttigt både som the o gödning. fröna sägs vara upp-piggande likt ginseng med.

Goji är en växt jag tänkte pröva odla, supernyttiga bär och de tål minusgrader ner till -25!  ;D

Lycka till!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 04 maj-11 kl 19:55 »
Det har jag också funderat på. Kan man odla dom i Sverige? Går det kanske att hitta något grobart när man köper dom i mataffären?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser