Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippning av lavendel  (läst 4426 gånger)

gernsö

• Skåne
klippning av lavendel
« skrivet: 28 feb-11 kl 13:46 »
Jag har längs huset ett antal "klumpar/buskar" lavendel som har fått växa vilt de sista tre åren. nu är de omkring 80 cm, och ser tråkiga ut i botten. så tanken är att klippa ner dem totalt ( ett par cm) och låta dem växa upp igen. Men nu till min fråga, när klipper man bäst ner dem utan att skada.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: klippning av lavendel
« Svar #1 skrivet: 28 feb-11 kl 14:00 »
Ingen aning, men jag undrar detsamma och hoppas att du får svar här!

johan/sandra

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 feb-11 kl 14:03 »
Jag brukar klippa mina ungefär samtidigt med rosorna.

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 feb-11 kl 14:12 »
och när klipper du rosorna. Tål lavendel att klippas när det är frost eller frostrisk, och är det ok när det är just innan det ska till att gro.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 feb-11 kl 14:18 »
Jag klipper rosorna när det är musöron på björken.

Jag har klippt ner lavendeln nästan direkt den började sätta nya skott ett år, men så kom en period med froat och riktigt kallt, då frös 2 av fem plantor ihjäl.

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 feb-11 kl 14:24 »
ok, så vad du menar med musöron, är när det börjar komma antydan till att små blad ska slå ut på björken, så bör det vara rätt tid.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 feb-11 kl 14:28 »
När det har kommit små gröna blad på björken, brukar hos mig vara i slutet på mars- mitten på april, Jag bor max tjugo mil norr om dig så ungefär då.

Det du klipper bort kan du enkelt plantera om du vill ha mer lavendel.

Kajsa

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 08 apr-11 kl 21:41 »
Satt och letade efter lavendelodling. Hur gör man med det bortklippta? Sätter man bara ner det i landet? Något speciellt att tänka på då man klipper av den lavendeln som ska ner i jorden?

Hoppas på svar
Kajsa

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
« Svar #8 skrivet: 14 apr-11 kl 23:08 »
Jag satte ner mina avklippta "grenar" från min Lavendel i en kruka med sand. De blev små fina plantor. Jag lät dem sittta kvar i krukan och grävde ner hela krukan i drivbänken och täckte väl första vintern men nu sitter de i rabatten. Jag vet inte om det är rätt sätt, men det funkade för mig ;)
Även ogräs är grönt!!!!!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 25 apr-11 kl 21:59 »
Musöron
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser