Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För tidigt att kapa syrenen?  (läst 9950 gånger)

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
För tidigt att kapa syrenen?
« skrivet: 28 feb-11 kl 13:43 »
Har en helt oregerlig syrenhäck som växt hysteriskt åt alla håll, så nu har jag bestämmt att den ska beskäras ända ned och få bli en låg liten häck några år.
Vågar jag göra det nu?
Den har redan börjat sätta knoppar på sina ställen så det känns som att det iaf är lite lagomt varmt ute. Fast det kanske ändå är för kallt? vad händer om det knäpper till och blir -25, det är ju inte helt ovanligt i mars..
Någon som vet hur mycket de växer på ett år? ungefär såklart. Som det är nu är den 3 meter hög men det är mycket stammar och även om den är fantastiskt vacker när den blommar så ser den lite vanskött ut, så något måste göras trots att jag gillar höjden...

hustran

SV: För tidigt att kapa syrenen?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-11 kl 13:50 »
Jag har hört att syrener skall klippas precis efter blommningen för att få nya blommor nästa år. Själv kapar jag dem när jag får tid.Syrener tror jag är väldigt tåliga.

Snickan

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-11 kl 13:58 »
Jaha, jag har hört att de ska beskäras på vårvintern... Blommor vill jag ju gärna ha faktiskt, de är ju så vackra  o:)

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 feb-11 kl 13:59 »
Har haft syren både i sverige och utomlands och klippt precis när jag känt för det.
Enda som kan stoppa en syren från at blomma är de knoppar man klipper bort.

Snoken

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 feb-11 kl 14:00 »
Jag tror också man ska vänta med att kapa tills dom blommat färdigt. Vi tuktade vår syrenbuske som var enorm för ett par år sen, till stubb på 10-20 cm. Idag är den 1,50 hög igen så dom växer ganska fort bara dom får vatten. Dom slukar ju vatten från andra växter runtomkring också så anlägg inga blomland i närheten om du inte vill vattna dagligen.
I samma veva flyttade vi också några tovor med plantor med vit syren, dom har också tagit sig men växer mycket långsammare än den lila. Tråkigt, för dom vita tycker jag är rackarns fina... Så tåliga skulle jag nog kalla dem för just flyttningen gick inte direkt skonsamt till (grävmaskin + ingen nedgrävning eller bevattning mitt i förra sommarens torka ett par veckor, men när de äntligen kom i jorden blev de fina på ett par dagar som om ingenting hade hänt). Lycka till!

Vurre

« Svar #5 skrivet: 28 feb-11 kl 20:15 »
De kommer att växa snabbare om du klipper dem innan blomning. Gör det innan lövsprickning, mycket enklare. Att ta död på syren är omöjligt. Sätt igång och hugg.
snus? vad är priset på en pris?

Snickan

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 28 feb-11 kl 22:04 »
bra svar, det är nog bara att jag kastar mig på de stackars stammarna och sågar ned dem. Jag säger nog inget till mormor och morfar bara, som jag köpte gården av i årskiftet, kan nog blir lite chockartat för de stackarna när jag "mördar" syrenen något av det första jag gör. Hoppas ingen åker förbi här ute och skvallrar bara.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 feb-11 kl 22:08 »
Som Vurre skriver, så är det bättre att kapa nu. Då behåller den en massa energi i rötterna, som annars kulle gå åt för att skapa löv och blommor.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 feb-11 kl 22:10 »
Jag tycker det är helt fel tidpunkt att såga ner dom. Det skulle du gjort tidigare i vintras. Dödar dom ,det gör du inte, men detta året blir dom rätt eftersatta.

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 feb-11 kl 22:15 »
Jag tycker det är helt fel tidpunkt att såga ner dom. Det skulle du gjort tidigare i vintras. Dödar dom ,det gör du inte, men detta året blir dom rätt eftersatta.
Varför tidigare i vintras?

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 mar-11 kl 07:32 »
När buskarna var helt i vila. 
Jag kan iofs inte se några knoppar på vår syren ännu, men TS tyckte sig ju se det. Jag har själv en syrenhäck som ska kapas ner till 30 cm höjd, vilket jag tänkte gjort i vinter, men nu blev det för mycket snö, och nu skulle jag aldrig få för mig att såga ner den.
Visst är syren tålig, men vi har kapat av gamla grova stammar här då och då, och det är ju inte så att man får en fin och krafig buske direkt igen, vissa ställen kommer dom aldrig igen på, och andra har efter 7-8 år ännu bara blivit ett klent litet buskage.

Jag har två tidpunkter då jag kan tänka mig att kapa syren, och det är dels efter blomningen, eller om det är en häck som klipps årligen och alltså aldrig blommar, strax efter midsommar.  Och det andra tillfället är vid nyår-januari.

Sen tycker jag TS är lite motsägelsefull som dels ska kapa ner häcken och vill hålla den låg några år, och dels vill ha blommor. Det går ju inte att förena, antingen har man en häck som klipps, och då blommar den knappt alls, eller så låter man den växa och får en vacker blomprakt. Själv tycker jag en del av syrenens skönhet ligger just i blomprakten, då får man också doften mycket tydligare, än om det sitter en blomma här och där.

pyromanen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 mar-11 kl 07:57 »
Syrener är såpass tuffa att du kan klippa dom mer eller mindre när som hälst utan att det är någon fara för dom. Det sitter en massa knoppar redo på dom nu,är det inte lite synd att klippa bort dom innan blomning?

Jag föryngrade våran mycket förväxa syrenhäck för några år sedan. Den var 4-5 meter bred/tjock och i mitten bestodden av långa halvkala stammar med en liten "dusk" ab blad o blommorlängst uppe.  Jag ville inte vara utan den ombonade/vindskyddade milön i trädgården helt såjag valde att testa skär ner hälften i taget (altså eftersom den var så bred tog jag fört ner de yttersta ca 2 meter mot söder/vägen.  Gjorde detta direkt efter blomning för att få med blomningen.  Med röjsåg.
Efter 3 år var nerklippta delen en fin häck igen, kanske 130-150 cm hög och då klippte jag ner den innersta delen jag lämnade i första omgång.

Har även föryngrat syrenbersån här. Det gjorde jag genom att såga ner rubbet (direkt efter blomning). Men det tar ju några år innan den känns som en berså igen och blommar sådär mycket som man vill den ska.  kanske 6-7 år nånting. Under tiden dög den dock som koja åt sonen  ;D

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 01 mar-11 kl 13:55 »
Som jag har förstått det bildar syrener stora bladknoppar redan innan lövfällningnen, så knopparna har nog suttit hela vintern fast man inte tittar efter dem förrän ens egna vårkänslor börja spritta.

Om man väntar med beskärningen tills växtligheten är igång är risken stor att man får en massa annat att göra då.  Varför inte göra det stora jobbet nu men spara en buske som står vackert så man får några blommor att njuta av i vår.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser