När buskarna var helt i vila.
Jag kan iofs inte se några knoppar på vår syren ännu, men TS tyckte sig ju se det. Jag har själv en syrenhäck som ska kapas ner till 30 cm höjd, vilket jag tänkte gjort i vinter, men nu blev det för mycket snö, och nu skulle jag aldrig få för mig att såga ner den.
Visst är syren tålig, men vi har kapat av gamla grova stammar här då och då, och det är ju inte så att man får en fin och krafig buske direkt igen, vissa ställen kommer dom aldrig igen på, och andra har efter 7-8 år ännu bara blivit ett klent litet buskage.
Jag har två tidpunkter då jag kan tänka mig att kapa syren, och det är dels efter blomningen, eller om det är en häck som klipps årligen och alltså aldrig blommar, strax efter midsommar. Och det andra tillfället är vid nyår-januari.
Sen tycker jag TS är lite motsägelsefull som dels ska kapa ner häcken och vill hålla den låg några år, och dels vill ha blommor. Det går ju inte att förena, antingen har man en häck som klipps, och då blommar den knappt alls, eller så låter man den växa och får en vacker blomprakt. Själv tycker jag en del av syrenens skönhet ligger just i blomprakten, då får man också doften mycket tydligare, än om det sitter en blomma här och där.