Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  volvo 240 fläktrem  (läst 8963 gånger)

lill-drängen

• -
volvo 240 fläktrem
« skrivet: 28 feb-11 kl 12:13 »
Hejsan!
Ska byta fläktrem på min 240. Är det svårt att byta den remmen? Har inte tummen mitt i handen, Men varken någon mekaniker. Tack på förhand för svaren MVH// lill-drängen
33 höns,1 tupp,5 tackor,1 kanin,1 hund,

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: volvo 240 fläktrem
« Svar #1 skrivet: 28 feb-11 kl 16:28 »
Det är riktigt lätt faktiskt.
Du behöver 13 ringnyckel, skiftnyckel och antagligen 10 eller 11 ring. En kofot är oxå bra.
Lossa stödet på generatorns ovansida och fäll generatorn mot motorn. Då skall remmen att gå att lyfta av.
Lägg i den nya remmen, anväd kofoten till att spänna remmen och spänn till stödet.
Remmen skall fjädra 1-1½cm när den e idialiskt spänd.
Kontrolldra bultarna som du haft loss.
Klart.

Tidsåtgång ca 20 minuter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: volvo 240 fläktrem
« Svar #2 skrivet: 01 mar-11 kl 01:18 »
Volvo 240 har ju tillverkats i många år och generatorfästet kan se olika ut på olika årsmodeller. Oftast måste man också lossa skruven som går genom generatorns nedre fästöron för att den ska gå att svänga för att slaka eller spänna remmen. Jag vet inte om de sista 240 kanske fick samma spännanordning med en justerskruv som sitter på många 700-serie, i så fall ska man inte bända med kofot utan använda justerskruven istället.

Om det är dubbla remmar, så byt båda samtidigt. Kolla att remmen går rakt i alla remskivor, dvs att remskivorna står i linje med varandra och axlarna är parallella, annars sliter man ut den nya remmen i förtid. Om generatorn är monterad i gummibussningar är det vanligt att de tappar formen med tiden så att generatorn börjar stå snett.
När remmen är avtagen bör man passa på att snurra för hand på generator och kylfläkt och kolla att det inte är glapp eller missljud i vattenpump eller generatorlager.

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser