Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge och lamm  (läst 2511 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Bagge och lamm
« skrivet: 28 feb-11 kl 10:31 »
Jag har tänkt att min bagge ska få gå med tackorna efter lamning men när brunstar de igen när de har lamm?? Vill ju inte ha höstlamm oxå.
De två yngsta förstagångslammare ska få gå i egen box tills de lammat de andra två tänkte jag får lamma i den stora boxen tillsammans med baggen. Funkar det??
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

nysse

SV: Bagge och lamm
« Svar #1 skrivet: 16 mar-11 kl 09:02 »
Vi har Gutefår - och våran bagge går med fåren hela året. Han är jättesnäll mot sina barn, har aldrig haft problem med honnom.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 16 mar-11 kl 09:27 »
Vi har Gutefår - och våran bagge går med fåren hela året. Han är jättesnäll mot sina barn, har aldrig haft problem med honnom.

Man får grattulera!

Men det finns otaliga exempel på baggar som både stångar tackorna och som stångar lammen.

Finnns tidigare tråd om detta:"Bagge ihop med lammen"
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=104049.0

Jag har tänkt att min bagge ska få gå med tackorna efter lamning men när brunstar de igen när de har lamm?? Vill ju inte ha höstlamm oxå.

Det är olika för olika fårraser.
« Senast ändrad: 16 mar-11 kl 14:51 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 16 mar-11 kl 09:42 »
Jag tror att det finns stor risk för ombetäcknig av Ryatackorna. Lantraserna är ju fruktsamma av sig. Vissa baggar verkar ha svårt att skilja på om tackan luktar brunst eller nyförlöst och försöker betäcka och då kan lammen hamna i kläm. En kompis fick några Åsenlamm dödade på det sättet. I naturen går inte baggarna ihop med tackorna annat än i brunsttider så det är lite av ett vågspel att ha dom så tror jag. Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 16 mar-11 kl 10:15 »
Jag har haft baggen med lammen dom två åren jag har haft mina fårisar och han har däremot tagit hand om flaskisarna. Dom lammen som annars inte hade haft nån förälder att ligga och mysa hos, dom har baggarna tagit hand om. Det har gått jättebra, lammen har lekt både herre på täppan och legat och sovit på baggarnas ryggar.....i höstas tog jag lite av en chansning att ha bagglamm kvar hos tackorna eftersom dom var för små för att skicka med slaktbilen, dom var däremot inte släkt med tackorna som dom gick hos och nej vi har inte fått några lamm heller.....kan gå snett men kan oxå gå bra....och när baggen har gått med tackorna och lammen så har vi inte helelr fått några lamm förrän i normal tid, nu har jag ju delat på dom över sommaren men vid denna tiden på året har baggen gått med tackorna och varit dom goda fäder dom ska vara...har haft finull och blandningar texelfinull..
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 mar-11 kl 10:50 »
Hade en gutebagge, som va from som ett lamm, som i gick ihop med tackorna. Men i slutet av dräktigheten så blev galen >:D. Stångade tackorna så de flög. Jagade oss över stock å sten :-\. (hade jättehage i skogen med vindskydd).
Så det va bara å ta ut han ur hagen. Likadant varje år. Men nån månad efter alla lammat klart så fick han gå med dem å då va han lika snäll som vanligt.....Mot lamm, tackor & oss.  :D
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #6 skrivet: 17 mar-11 kl 09:42 »
Tack för svar!! Har försökt att sälja baggen men inte lyckats. Vill helst inte slakta honom. Han är snäll nu men man vet ju aldrig med baggar.  Jag har tagit undan de två förstföderskkorna nu och de bor i en hästbox tills lammen är födda. De två andra tackorna har nog 3-4 veckor kvar till lamning.  Tänker mig att baggen blir väldigt störd om jag sätter honom ensam...  :-\

Men vill jag inte ha höstlamm verkar det som jag måste göra det iallafall...
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare
Nina W, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser