Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värper?  (läst 1962 gånger)

ivy

• Gotland
värper?
« skrivet: 27 feb-11 kl 11:59 »
Ska få hem ett bonz(?stavning)par om ca veckan, blir våra första "egna" kalkoner.
Hur vill de helst bo? Hur mycket ägg lägger en kalkon?

ivy

• Gotland
SV: värper?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-11 kl 18:27 »
 ??? ??? ??? ??? ??? ???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 01 mar-11 kl 19:24 »
Bronskalkon stavas det på svenska  ;)

Kalkoner vill ha det som höns men större. Framförallt är det viktigt att dom har gott om plats ute för att trivas. Annars är det sittpinnar, rede, och liknande precis som för hönor.

Kalkoner värper ungefär ett ägg var annan dag. Om dom inte har extra ljus värper dom vår och sommar. Under höst och vinter värper dom som regel inte.

Om du bara har en höna till tuppen kan du behöva sy en sadel till henne om hon blir för sliten på ryggen. Håll också koll på tuppens klor.fila dem om de blir för vassa.

Lyck till med dina Gobblers, det är jätte roliga djur  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ivy

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 22 apr-11 kl 15:18 »
Tack för dina svar  :)

Min kalkondam måste fått fnatt eller så stortrivs hon, hon har lagt ägg 3dagar i rad nu, vist har hon laggt ägg 2dagar i rad men sen en dag paus men 3ägg 3dagar i rad,morgondagen blir spännande om det kan bli dag4 i rad:D

Rede vägrar hon att gå, de går i gammalt lammhus med jordbotten som hon grävt eget rede hon använder...

Måste säga att nu när vi "lärt känna varandra" (jag och gobblersena) är de faktiskt trevliga små djur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 4 användare (1 dolda)
haakonkarlsson, pow, Norramon

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser