Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgen äter min grönkål trots elstängsel  (läst 9853 gånger)

Knöde

• Bohuslän
Älgen äter min grönkål trots elstängsel
« skrivet: 26 feb-11 kl 21:07 »
Hej Jag har ett litet grönsaksland och har satt upp elstängsel, tre vita band, det översta 2 meter över mark. Älgen verkar inte bry sig om strömmen utan var inne minst två gånger i höstas och tog all grönkål mm. Någon som har tips?

pyromanen

• Gäst
SV: Älgen äter min grönkål trots elstängsel
« Svar #1 skrivet: 26 feb-11 kl 21:24 »
Först (för 2 år sedan) åt älgen grönkålen utom lite grönkål som råkade vara under en fiberduk jag hade slängt över nåt annat mot frost (oktober).  Nästa morgon hade älgen varit tillbaka och ätit resten av grönkålen ... genom fiberduken som var söndertuggad och kletig av grönt grönkåls-älg-spotts-tugg  ;D
Men ifjol satt vi upp elstängsel (fårnät, alltså bara 120 cm högt, men orange nät med el) och det funkade.  Gissar att du haft otur så din älg inte känt efter med nosen utan lärt sig att det går bra att traska rakt igenom men att våran älg känd efter och därför hållit sig borta.  Här hade älgarna varit i trädgården alldeles i närheten o ätit äplen ett flertal gångar, så det var inte brist på älg.

Rexiam

« Svar #2 skrivet: 26 feb-11 kl 21:25 »
.30-06 brukar hjälpa :)

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 feb-11 kl 21:29 »
he he. Jo det året med uppäten fiberduk så kom våran snälla granne (som vi berättat för) med en fin älgstek till oss efter älgjakten och sa att han hoppades inte den smakade grönkål.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 26 feb-11 kl 21:38 »
När jag var i elstängselbranschen för ca 15 år sedan påstod folk att det inte var någon mening att försöka elstängsla mot älg eftersom älgar som får en stöt reagerar genom att hoppa framåt och därvid sliter de såklart av stängslet.

Rexiam

« Svar #5 skrivet: 26 feb-11 kl 21:46 »
När jag tog över min gård, såg jag att det hängde något slags påsar på stängseltrådarna ute i hagarna. Jag hade aldrig sett något liknande och tog därför en påse och öppnade den. Det visade sig vara bitar av en nylonstrumpa med människohår i. Lite makabert kan tyckas och jag undrade rätt mycket vad syftet med detta var - kanske något slags urgammal folktro i botten?

När jag frågade de förra ägarna, fick jag berättat att håret var hämtat från frisörsalongen nere i byn och att det tydligen gav i från sig sådan människovittring att det avhöll älgen från att ta sig in i hagarna. Det kanske fungerar, vad vet jag...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 26 feb-11 kl 21:52 »
En man med erfarenhet av kombinationen elstängsel och älg sa att älgen kommer klivande med hög fart och kraft. Det behövs något som stoppar den och ett vanligt elstängsel är för vekt. Han hade en hårt spänt taggtråd på rätt så hög höjd, jag vill minnas att han sa två meter men det låter mycket. Tanken var att älgen skulle springa in i den och tappa farten. Om älgen fortsatte efter det så tog den det kanske lugnare och sprang inte ner elstängslet. Men om det är som torbjorn säger så hjälper det kanske inte ändå. Jag har tyvärr inte sett det omtalade stängslet plus taggtråden, och är inte heller säker på att idén fungerade, för det var som jag minns det en idé, som inte hunnit testas så himla mycket när jag talade med honom. För övrigt måste man ha visst avstånd mellan elstängsel och taggtråd för att det ska vara lagligt, jag tror minst två meter. Så i alla fall, en idé är att göra ett kraftigt stängsel. Det kan vara elstängslet som är kraftigt, eller att man skippar elstängsel och använder vanligt metallnät, t ex viltstängsel, kanske kombinerat med taggtråd, eller att man kombinerar vanligt stängsel med eltråd på lämpligt sätt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 26 feb-11 kl 21:56 »
När jag tog över min gård, såg jag att det hängde något slags påsar på stängseltrådarna ute i hagarna. Jag hade aldrig sett något liknande och tog därför en påse och öppnade den. Det visade sig vara bitar av en nylonstrumpa med människohår i. Lite makabert kan tyckas och jag undrade rätt mycket vad syftet med detta var - kanske något slags urgammal folktro i botten?

När jag frågade de förra ägarna, fick jag berättat att håret var hämtat från frisörsalongen nere i byn och att det tydligen gav i från sig sådan människovittring att det avhöll älgen från att ta sig in i hagarna. Det kanske fungerar, vad vet jag...

Detta är ganska välkänt. Andra varianter är fårull (tycks ha viss verkan mot rådjur), urin (från t ex människa). Allt är på temat lukt. Det behöver förnyas då och då. En del tycker det funkar, andra inte. Min teori är att om man bor permanent på platsen och har tillsyn dagligen, och då gärna passar på att sätta lite ny lukt på lämpligt sätt, så kan det fungera. Särskilt om man också har hund eller jagar ibland. Kombination med halvskapligt stängsel som i ditt exempel kan kanske också vara en variant. Men annars tror jag det är svårare att få sådant att fungera.

Detta är inte någon helt exakt vetenskap. Mycket beror troligen på omständigheter samt hur man själv agerar.
« Senast ändrad: 26 feb-11 kl 21:59 av Anders Skarlind »

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 feb-11 kl 22:01 »
En man med erfarenhet av kombinationen elstängsel och älg sa att älgen kommer klivande med hög fart och kraft. Det behövs något som stoppar den och ett vanligt elstängsel är för vekt. Han hade en hårt spänt taggtråd på rätt så hög höjd, jag vill minnas att han sa två meter men det låter mycket. Tanken var att älgen skulle springa in i den och tappa farten. Om älgen fortsatte efter det så tog den det kanske lugnare och sprang inte ner elstängslet. Men om det är som torbjorn säger så hjälper det kanske inte ändå. Jag har tyvärr inte sett det omtalade stängslet plus taggtråden, och är inte heller säker på att idén fungerade, för det var som jag minns det en idé, som inte hunnit testas så himla mycket när jag talade med honom. För övrigt måste man ha visst avstånd mellan elstängsel och taggtråd för att det ska vara lagligt, jag tror minst två meter. Så i alla fall, en idé är att göra ett kraftigt stängsel. Det kan vara elstängslet som är kraftigt, eller att man skippar elstängsel och använder vanligt metallnät, t ex viltstängsel, kanske kombinerat med taggtråd, eller att man kombinerar vanligt stängsel med eltråd på lämpligt sätt.

tja skulle tro att det är olagligt med taggtråd. om inte ja är helt ute och cyklar så  ska den väll va borta från å med 2011 eller om det var 12 fast ja vet inte om det gick igenom.
« Senast ändrad: 26 feb-11 kl 22:07 av Pålle »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 26 feb-11 kl 22:34 »
tja skulle tro att det är olagligt med taggtråd. om inte ja är helt ute och cyklar så  ska den väll va borta från å med 2011 eller om det var 12 fast ja vet inte om det gick igenom.

Har inte taggtråd varit förbjuden länge för vissa användningar? Men jag tror det är eller har varit OK att använda för att stänga djur ute från t ex odlingar. I alla fall har någon sagt så till mig för ganska länge sen. Om den nu är förbjuden så kan den kanske ersättas med kraftig ståltråd utan taggar. T ex som en del av ett kraftigt elstängsel: kraftiga, väl förankrade stolpar, stadiga isolatorer och välspänd tråd. En eller två trådar kan vara 2-3 mm tjocka, resten lite tunnare, eller band eller vad som nu passar. Sisådär ungefär. Det beror på omständigheter och får anpassas. Det finns troligen andra här som kan detta bättre än jag så det är bara att komplettera och korrigera, så Knöde får ett bra beslutsunderlag.
« Senast ändrad: 26 feb-11 kl 22:42 av Anders Skarlind »

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 26 feb-11 kl 23:05 »
.30-06 brukar hjälpa :)

Jag håller också på den metoden... jag har dessutom hört talas om nåt som heter ljuddämpare...  o:)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

anders50

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 feb-11 kl 23:19 »
Taggtråd är bara otillåten för hästar.
Älgar är inte lätta att stänga ute, men hårt spända järntrådar (banden är kass tycker jag) med 30-40 cm mellanrum och 20m högt och med ett elaggregrat med kräm i fungerade för mina viltåkrar med fodermärgkål.
Men de får aldrig märka att strömmen är slut, de känner det på en meters håll, då är det kört.
Och visst backar de om de får en kyss av strömmen, sett det flera gånger.

Och 6,5 kan duga om det är en kalv.  ;D

Johan1986

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 27 feb-11 kl 00:15 »
Älgar är inte lätta att stänga ute, men hårt spända järntrådar (banden är kass tycker jag) med 30-40 cm mellanrum och 20m högt och med ett elaggregrat med kräm i fungerade för mina viltåkrar med fodermärgkål.

20m, stora älgar ni har  ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 27 feb-11 kl 08:07 »

Tror det avses ÖRN. Inte ÄLG ::)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

anders50

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 feb-11 kl 11:25 »

Oj då...nollan skulle inte vara med!  Men å andra sidan så blev det ju hoppsäkert!  ;D  Dyrt blev det också....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 27 feb-11 kl 13:08 »
Tror det avses ÖRN. Inte ÄLG ::)

Mnja, men jag undrar hur man stängslar mot trana. De åt upp mina sättpotäter så jag fick ingen skörd.

PS. Detta inlägg kan ju möjligen kallas trådkapning, men det är inget emot den kapning tranorna gjorde på mina potäter.
« Senast ändrad: 27 feb-11 kl 15:10 av Anders Skarlind »

Snoken

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 feb-11 kl 14:05 »
Funkar det inte att hänga upp en radio som spelar lite? Brukar äppelodlarna här ha i sina trädgårdar för att hålla älgen borta åtmnstone en stund tills dom vant sig ...

Nina W

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 01 mar-11 kl 03:29 »
Radio kopplad till en rörelsedetektor så att den startar då någon kommer förbi lär vara effektivt mot både älg och rovdjur.  Men jag har haft något enklare en gång i tiden. En enkel tråd runt om odlingen med koskällor hängades på. Eftersom älgen inte är van vid ljudet så blev den rädd då den gick emot och tråden och de skrällde till. Mot rådjur så hängde jag upp svampar doppade i en äcklig soppa av blodmjöl och ammoniak.

christelle

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 01 mar-11 kl 05:26 »
Hej Jag har ett litet grönsaksland och har satt upp elstängsel, tre vita band, det översta 2 meter över mark. Älgen verkar inte bry sig om strömmen utan var inne minst två gånger i höstas och tog all grönkål mm. Någon som har tips?
Jag har sett en hel flock rådjur hoppa strömhopp mellan trådarna på elstängsel med bra kräm i ;D
Det enda som avskräckt älg och rådjur bland våra odlingar är en bra hund som har tillsyn över marken - vi har haft en bc som "vakt" och under hans  tid (7 år) blev vi inte av med något, vare sig grönsaker eller blommor.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 04 maj-11 kl 20:13 »
Mnja, men jag undrar hur man stängslar mot trana. De åt upp mina sättpotäter så jag fick ingen skörd.

PS. Detta inlägg kan ju möjligen kallas trådkapning, men det är inget emot den kapning tranorna gjorde på mina potäter.
Ha ha, jasså det är hos dig dom mellanlandar och äter sig feta!  ;D Hemma besöker dom sällan trädgårdslanden (200 m från Ånnsjön). Dom bevakas av arga skator. Älgar promenerar förbi men renar har gått in och försett sig ibland. Det är bara stabilt staket över 1,20 och STÄNGD grind som gäller, annars får man skylla sig själv.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser