Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kassaregisterkrav  (läst 3184 gånger)

Bo

Kassaregisterkrav
« skrivet: 24 feb-11 kl 07:56 »
även för torghandel: http://www.dagenshandel.se/dh/dagensh.nsf/0/D60A53DB253E5664C12578400042E9C4?open - Vad skall man tro om det? Själv tillämpar jag mest självbetjäning och kommer folk verkligen att slå in sina köp eller kan jag komma att bli en skattesmitare utan egen förskyllan?
« Senast ändrad: 24 feb-11 kl 08:00 av Bo »

johe71

SV: Kassaregisterkrav
« Svar #1 skrivet: 24 feb-11 kl 08:29 »
jag vet inte vad du har för omsättning, eller om skatteverket tänker skriva om lagen... men detta är vad som gäller nu

Citat från: Skatteverket
3 § Skyldigheterna enligt denna lag gäller inte för den som
1. endast i obetydlig omfattning säljer varor eller tjänster mot kontant betalning,
[...]
7. bedriver sådan torg- och marknadshandel som avses i lagen (1998:514)

uppenbarligen är det punkt 7 de vill ta bort, frågan är om de också tänker ändra punkt 1?

skatteverket har också kompletterat lagen med följande förklaring
Citat från: Skatteverket
Huvudregeln i SKV A 2009:2 är att med försäljning i obetydlig omfattning avses försäljning som för ett räkenskapsår om tolv månader normalt uppgår till högst fyra prisbasbelopp.

ett prisbasbelopp är för 2011    42800 kr, säljer man för mindre än 171200 per år så är man alltså [idag, inte sagt att de inte kan ändra detta också] undantagen från lagen om kassaregister oavsett verksamhet....

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 24 feb-11 kl 09:26 »
Dessutom behöver du inte ha kassaregister om det är självbetjäning, läs lagen vet jag....
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 feb-11 kl 09:39 »
Jasså..ska dom ha med torghandlarna också nu.. Ja, det var ju ett underligt undantag..är det nånstans svarthandeln blomstrar så är det väl på torget.
Tyvärr spär det väl på den redan vikande trenden i torghandeln.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 24 feb-11 kl 10:26 »
Den billigaste godkända kassan med kontrollbox kostar 7900:-, det är inte mycket pengar för en proffesionell torghandlare och de övriga som säljer lite produkter från egen gård går fortfarande under 4 basbelopp-dispensen.

LeMo

• Närke
« Svar #5 skrivet: 24 feb-11 kl 11:06 »
För os som håller på med torghandel är det inte helt självklart för det fins en hel del mer att önska av utrustningen. Den ska tålla rengn o kylla utan att sluta fungera sen stäler det krav på alla marknads aransgörer att det fins tillgång till El för alla. Så helt lätt är det inte att genomföra det rent praktiskt.
Om skatteverket gör ordentliga revisioner så skulle de komma tillrätta med det mesta skulle jag tro. För man behöver ha in allt för att få det o gå runt överhuvut taget det är ingen marknadsom man tjänar något på för omdet vore det skulle ju inte torghandeln vara på utdöende för det beror ofta på att ekonomin är aldeles för dålig för att det ska komma nya torghandlare.Så tyvär får vi nog räkna med mer eller mindre döda torg även i de städer det fungerar i dag.

LeMo
Eko-Grönsaksodlare med inriktning på torghandel året runt.

Bo

« Svar #6 skrivet: 24 feb-11 kl 13:23 »
---- säljer man för mindre än 171200 per år så är man alltså undantagen från lagen om kassaregister oavsett verksamhet....

Då fungerar ju inte kontrollen, för då kommer alla som vill slippa kontrolleras, att hävda att de säljer för mindre än så.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 feb-11 kl 14:10 »
Plötsligt kommer det att vimla av firmor som omsätter 170 000 kr... ;D

Eller om man är ett par..då kan man ju ha varsin firma..då kan man sälja för 340 000...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 24 feb-11 kl 14:14 »
Plötsligt kommer det att vimla av firmor som omsätter 170 000 kr... ;D

Eller om man är ett par..då kan man ju ha varsin firma..då kan man sälja för 340 000...

Nej, om man är ett par och har samma verksamhet då klassas det som en rörelse, oavsett om både har fskatt.

Sedan har ju skatteverket börjat göra rimlighetsbedömmningar på olika ställen där de deklarerar under 170tkr.

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 feb-11 kl 14:25 »
Nej, om man är ett par och har samma verksamhet då klassas det som en rörelse, oavsett om både har fskatt.

Är du verkligen helt säker på det?  Det blir ju  två skilda företag, med egen deklaration och eget organisationsnummer.. Det är ju lika logiskt som att man skulle slå ihop vilka företag som helst bara för att dom säljer samma sak.
Man kan ju även sätta lite olika verksamhetsbeskrivningar vid firmastarten..att man sen inte följer dom exakt är ju inget ovanligt.

Men annars är min poäng mest att så fort det blir gränser, så kommer folk att kringgå dom. Ska det bli nåt vettigt, så är det bara att sätta kravet från första kronan i omsättning. Antingen eller, liksom.

Bo

« Svar #10 skrivet: 24 feb-11 kl 16:25 »
Vettigt skattesystem existerar ingenstans men jag har beskrivit hur ett sådant bör vara utformat.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 25 feb-11 kl 08:26 »
Vettigt skattesystem existerar ingenstans men jag har beskrivit hur ett sådant bör vara utformat.

Jotack, vi vet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare
Sundance, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser