Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort röklukt från trämöbel  (läst 47989 gånger)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
Ta bort röklukt från trämöbel
« skrivet: 23 feb-11 kl 19:34 »
Vi köpte en gammal kökssoffa igår och jag upptäckte idag att den stinker gammal cigarettrök. Finns det någon där ute som har tips om hur jag kan få bort lukten. Jag har torkat av den med såpa, men det hjälpte inte nämnvärt. Husmorstips?
Malin

Broberg

• Gäst
SV: Ta bort röklukt från trämöbel
« Svar #1 skrivet: 23 feb-11 kl 21:04 »
Vi köpte en gammal kökssoffa igår och jag upptäckte idag att den stinker gammal cigarettrök. Finns det någon där ute som har tips om hur jag kan få bort lukten. Jag har torkat av den med såpa, men det hjälpte inte nämnvärt. Husmorstips?

Börja röka så känner ni inte det  :P

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 23 feb-11 kl 21:10 »
Om det bara är trä och lack som tagit lukt så kan det gå ur inom loppet av några år. Jag har varit med om det i ett hus där väggar (troligen mest målarfärg) tagit lukt av rökning. Efter ca tre år var lukten borta. Förutsatt att man inte röker själv förstås.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 feb-11 kl 21:14 »
Ättika äter upp röklukten. Fast i ett kök med vedspis och fårfiol kan det väl få lukta lite rök?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #4 skrivet: 23 feb-11 kl 21:20 »
Ättika äter upp röklukten.

Ska man då tvätta bänken med ättika? Och i vilken procent i så fall?

Att lukten går ut om några år hjälper dessvärre inte, då det verkligen stinker gammal äcklig gubbe i vårt fina kök. Ingen vedspis har vi, och fårfiol luktar faktiskt ännu värre! Juck!   :-X
Malin

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 23 feb-11 kl 21:38 »
Ättika är även jag tveksam till. Då tror jag mer på grundlig skrubbning av alla ytor med varmvatten och något vanligt neutralt eller alkaliskt rengöringsmedel (allrengöring, handdiskmedel etc). Upprepa flera gånger och låt soffan torka däremellan.
Det är bra om man kan ha soffan stående så varmt till som möjligt, då finns det chans att lukten avtar fortare.
I värsta fall så finns det en del "undermedel" mot röklukt som t ex bilrekond- och saneringsfirmor använder för att få bort lukt från inrökta möbler och bilinredningar.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 23 feb-11 kl 21:46 »
Ättika säger jag med. När vi haft rökare så ställer jag ett fat med ren ättika på det ställe jag vill ha bort lukten i från. Efter ett dygn känner man hur det har gjort nytta.

I bland har det varit någon möbel som kommit från källaren och luktat mögel trots att man såpatvättat den och då har jag ställt ett glas med ättika i den. Sen får man vänta å se när lukten är borta.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #7 skrivet: 23 feb-11 kl 22:15 »
Du behöver inte tvätta möbeln med ättika, ställ ett fat med ättika i närheten av soffan istället, byt när du känner rökdoften. Har du möjlighet i sommar, så låt soffan stå ute under tak. Sen kan det vara en ide att ta loss/byta eller tvätta klädseln samt stoppning.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #8 skrivet: 24 feb-11 kl 09:17 »
Ok, inga dunderkurer hitintills, men då ska jag prova att ställa ett fat med ättika inne i själva bänken. Det är inga textilier på den, utan det är en ren trämöbel. Vi har tänkt att måla om den efterhand (med linoljefärg), men det kanske får bli tidigare än planlagt. För det borde väl hjälpa något på lukten?
Malin

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 24 feb-11 kl 09:29 »
Du kan tvätta hela möbeln med utspädd ättika. Skölj efter med vatten.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Intricate

« Svar #10 skrivet: 24 feb-11 kl 09:56 »
Läste i Allers att lök kan ta bort dålig lukt i exempelvis lådor. Har aldrig testat dock...

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 24 feb-11 kl 12:04 »
Är den lackad?
I sånna fall är det bara slipa av och lacka om.
Ättika i en skål under soffan kan hjälpa men själv tycker jag ättika luktar vider :P

Såg i det där tv-programmet "rent hus" att hon ställde en skål med sprit i sopskåpet? Eller var det sprit med en kanelstång i??
Det skulle tydligen vara suveränt på att suga åt sig lukt sa hon... nån som mins?

Om den föresten är målad, soffan, då kan du slipa av den och grundmåla med oljefärg och måla om den. Då kommer det inte lukta rök sen.
(om det inte är tygsits som luktar, tyg är bara slänga om det luktar rök)

Vurre

« Svar #12 skrivet: 24 feb-11 kl 15:11 »
En omgång med målartvätt i hög koncentration och ordentlig avsköljning efteråt bör väl ta bort det mesta av tjäran och röklukten. Om du ändå ska måla den. Och är den inrökt måste du tvätta den noga innan målning, eller hur?
snus? vad är priset på en pris?

Just_me

• Småland
« Svar #13 skrivet: 24 feb-11 kl 15:16 »
En omgång med målartvätt i hög koncentration och ordentlig avsköljning efteråt bör väl ta bort det mesta av tjäran och röklukten. Om du ändå ska måla den. Och är den inrökt måste du tvätta den noga innan målning, eller hur?
Bör räcka med vanlig målartvätt om man använder oljebasera grundfärg som första lager tror jag?

Elisabeth T

• -
« Svar #14 skrivet: 24 feb-11 kl 19:54 »
Träkol tar bort lukten. Vi satte in burkar med krossat träkol i ett skåp som luktade rök och det fungerade.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #15 skrivet: 24 feb-11 kl 20:01 »
Vi ska måla den med linoljefärg, jag vet inte om det är det du menar med oljebaserad grundfärg men....Jag tror vi provar målartvätt, sedan målar vi om den. Den har ju givetvis tusen vinklar och vrår (stavar i ryggstödet), så man har inte så stor lust att behöva slipa den egentligen....urk...

Men det bästa hade varit om det gick att få bort lukten fortare än när vi har tid med att måla om den...så dags att prova ättika och träkol då  ;)
Malin

Just_me

• Småland
« Svar #16 skrivet: 24 feb-11 kl 20:40 »
Vi ska måla den med linoljefärg, jag vet inte om det är det du menar med oljebaserad grundfärg men....Jag tror vi provar målartvätt, sedan målar vi om den. Den har ju givetvis tusen vinklar och vrår (stavar i ryggstödet), så man har inte så stor lust att behöva slipa den egentligen....urk...

Men det bästa hade varit om det gick att få bort lukten fortare än när vi har tid med att måla om den...så dags att prova ättika och träkol då  ;)

Ja, linoljefärg bör väl fungera? Är lite osäker, många år sen jag var målarlärling :)

Ta ut den på gården och ställ den på pappskivor och spraymåla den. Går fortare att komma åt alla vrår. (och är enligt mig mycket roligare med!) Finns billiga, vita pappdräkter att köpa på färghandeln så slipper du förstöra kläderna.
Sprayutrustning brukar man kunna måla av målare som är snäll mot en påse bullar :)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #17 skrivet: 25 feb-11 kl 11:30 »
Fast man kan absolut inte spraymåla med linoljefärg!  :o
Malin

Anders G.

• -
« Svar #18 skrivet: 25 feb-11 kl 11:41 »
Tvätta av med persulfatlösning ca 1%, skölj med vatten.

Just_me

• Småland
« Svar #19 skrivet: 25 feb-11 kl 15:57 »
Fast man kan absolut inte spraymåla med linoljefärg!  :o

Kan man inte?
Jag spraymålade med oljebaserad färg på trä. Var ett stort parti som skulle bli cyckelförråd och staket.
Men det kanske är en helt annan historia med linoljefärg?

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser