Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver växt förslag.  (läst 2219 gånger)

Tjoa

• Småland
Behöver växt förslag.
« skrivet: 22 feb-11 kl 21:00 »
Hej!
Jag är ute efter en växt som växer relativt fort, blir "buskig,yvig", och är hyfsat tålig. Vore riktigt bra om det kunde användas till viltfoder med.
Jag vill kunna så den i kantzoner/ diken som skydd för rapphöns och fasan.
Vart inne lite på hampa, men det funkar inte riktigt då den är hårt kontrollerad av jordbruksverket och myndigheter.
Majs hade funkat med , men vill inte locka till mer vildsvin på åkrarna än nödvändigt.
Vore smidigt om den även gick att så med såmaskin i en sprutfri zon/ beetle bank

Några förslag?

Alba

• Södermanland
SV: Behöver växt förslag.
« Svar #1 skrivet: 22 feb-11 kl 21:05 »
Tänker du dig något örtaktigt? Som du skördar?

Annars är mitt förslag sälg som är en livsviktig föda för många insekter tidigt om våren.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Tjoa

• Småland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-11 kl 21:18 »
Nej det behöver inte kunna skördas, tanken är att det ska vara som skydd för fältfågel mot rovfågel och dyl samt viltfoder till höst vinter.
Sälg är bra då det drar insekter till fältfågel men de är glesa och blir ju träd sen. Inte bra för dikena om EU får bestämma.

Skulle solros fungera om man sådde det tätt?
Eller är det svårt att bli av med när det väl fått fäste? ettårigt?
« Senast ändrad: 22 feb-11 kl 21:23 av Tjoa »

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 22 feb-11 kl 22:00 »
Du kanske kan hamla/kapa sälgen varje år? Eller är det för stora ytor?
Men det är ju mycket jobb att bereda marken för sådd också.

Solrosor är ettåriga. Självsår sig gärna, om det blir några frön över. De är ju lätta att så också, både med såmaskin och att bredså för hand. Jag skulle säga att solros är en tålig växt. Det finns sorter som inte blir så högresta (jobbigt med höga solrosor som välter om det blåser mycket, om man inte behöver odla just höga sorter) som är avsedda för vilt/fåglar. Kolla här t ex: http://www.olssonsfro.se/page/index.htm

Kommer inte på något annat för tillfället.
/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser