Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getters höätande  (läst 1436 gånger)

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
Getters höätande
« skrivet: 21 feb-11 kl 23:32 »
Undrar om mina djur e kräsna å bortskämda eller om alla små damer å herrar är såna här?
Mina 2 fjällnära damer går med 2 getkastrater å har en höhäck med fri tillgång på hö.
Har försökt att minska ner hålen i höhäcken för att dom inte ska få ut så mkt hö på 1 gång för givetvis kan dom INTE äta det som ligger på marken utan MÅSTE äta ur höhäcken.
Blir ju grymt mkt spill av att dom gör så här!
Givetvis är det inte frågan om att höt har kommit i kiss el bajs utan är torrt och rent, men d har ju "Usch å Fy" legat på marken!
Är era såna åxå eller e mina bortskämnda?
E ju så kallt ute så jag vill ju inte snåla för att tvinga dom äta upp ordentligt!

Lägger in detta på ko-sidan åxå å ser om dom har bortskämda kossor.  ;)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Getters höätande
« Svar #1 skrivet: 22 feb-11 kl 00:18 »
Alla mina getter är höslösare. De äter bara det finaste stråna. Resten får vara men kan duga att ligga på....
Blir knäpp på dem ibland för några har jag på ett ställe på gården där det är mycket enklare att utfodra med höbalar och inte hösilage som de i lagårn får. Mycket spill blir det men man behöver bara ströa en gång  ;D
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Sussilo

  • Gäst
SV: Getters höätande
« Svar #2 skrivet: 22 feb-11 kl 11:10 »
Har försökt att minska ner hålen i höhäcken för att dom inte ska få ut så mkt hö på 1 gång för givetvis kan dom INTE äta det som ligger på marken utan MÅSTE äta ur höhäcken.
Blir ju grymt mkt spill av att dom gör så här!

 :) Ja, getter äter hö på detta slösaktiga sätt och det blir mycket spill. Jag hade ett tag en egentillverkad höhäck med en bred uppsamligsränna under höhäcken för spillhöet, så det inte hamnade på marken. Det funkade riktigt bra - tills killingarna kom! De var inte många dagar gamla när de hoppade upp i rännan där de både sov, lekte och uträttade sina behov  ::). Man får helt enkelt använda spillhöet att strö med  :P.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bortan, junneboy, Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser