Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm och kyla.  (läst 3952 gånger)

Stenh

• Uppland
Lamm och kyla.
« skrivet: 20 feb-11 kl 19:50 »
Hur är det med lamm och kyla? fick två lamm 14/2 när det var svinkallt, -30c Tog då in tackorna med varsitt lamm in i ett utrymme med +15c.
Fick göra det för de var kladdiga och blöta. vill ha dem ute i ladugården i boxar med de andra men klarar lammen det? nu behöver jag utrymmet där de hållt hus... behöver jag vänja in dom med den övriga besättningen eller ska de få gå själv med mamma ett tag och isf hur länge??

ulfg

SV: Lamm och kyla.
« Svar #1 skrivet: 20 feb-11 kl 20:41 »
Om lammen är torra och fina och får mjölk så bör de klara av kylan fint. Vänta en dag eller två?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 20 feb-11 kl 21:03 »
Tar in tackor för lammning och sedan ut med dem i vindskydd igen när lammen är ca 5 dagar. Vi har -25 här men det går ingen nöd på lammen. Var bara säker på att de får dia.

Det är inga problem att ha dem med de andra. Det är väl det första dygnet el så som man, om man känner man behöver det, kan ha dem för sig själv (el som det står i "boken" lika många dygn som lamm + 1).

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 21 feb-11 kl 03:15 »
Jag tillhör dom som inte kastar ut smålamm i snöfyllda hagar med vindskydd. Varför?

Precis nyfödda lamms nedre kritiska temperatur är +20 grader!
Lite större lamm +10 grader.

Sjunker temperaturen under fryspunkten, finns risk för nedkylning och därmed också sämre upptag av råmjölkens viktiga immunoglobiner.
Detta ökar risken för att lammen ska drabbas av infektioner.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 21 feb-11 kl 14:00 »
Jag har hängt upp en grislampa ett par dagar i lammboxen och sen höjt den en bit innan den slutligen tagits bort helt. Inga problem i ett helt öppet fårstall i många minusgrader. Det är nog värre att ta in dem i "värme"  för att sen slänga ut dem..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 3 användare
torbjorn, Erik Forsman, Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser