Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har avlägsnat tapeter...  (läst 11949 gånger)

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
Jag har avlägsnat tapeter...
« skrivet: 20 feb-11 kl 19:28 »
Jag har rivit bort en gammal papperstapet - jag tror det satt en typ vinyltapet över - och nu har jag en brungul pappersvägg framför mig. Saken är den att den är full av utstickande pappersflagor. Vad gör jag för att få bort dom? bredspacklar? målar med tapetklister och slipar efter? Vävtapetserar och målar över?

Tacksam för råd.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Vitis

• Skåne
SV: Jag har avlägsnat tapeter...
« Svar #1 skrivet: 20 feb-11 kl 19:39 »
Är det inga problem med väggen förutom pappersflagorna kan du nog bara måla väggen med tapetklister för att binda ihop det.

Är det mycket revor m.m. i den gamla pappen kan man limma på "lumppapp", en tjock mjuk papp som är trevlig att måla eller tapetsera på. Det har vi gjort på våra gamla skruttiga väggar som består av en blandning av puts, tretex, spackel m.m. med mycket bra resultat.

Ska du måla eller tapetsera väggarna? Det ställer ju lite olika krav på underlaget.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 20 feb-11 kl 22:01 »
Så där dyr underlagstapet ger bra resultat och "armerar" väggen. Men frågan är väl närmast vad du är ute efter och det är iallafall ingen alternativ metod...

Kör hårt med slipkloss skaft och grovt papper och se om det blir bra!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 feb-11 kl 22:06 »
Jag skulle oxå rekommendera att slipa väggen och se hur det beter sig. Vad är väggen gjord av?.... år det tretex-skiva, gips.... nåt annat?.... Precis som tidigare skribenter tagit upp så är det bra att veta vad du senare ska ha på väggen för att rekommendera vad du ska göra.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 20 feb-11 kl 22:08 »
Lösa pappersflagor kan lätt lossna om du målar rätt över.
Billigaste alternativet är nog att sandpappra med fint fint papper så flagorna försvinner och måla rätt på. Dock beror det på vad det är för vägg. Det kan lätt bubbla sig om du inte grundar ordentligt, en färghandel kan säkert svara!

Hållbarast är att måla med oljebasserad grundfärg på pappersväggen eller köra väv och måla :)
Beror på vad du vill göra med rummet!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 21 feb-11 kl 06:57 »
jag har använt oljebaserad grundfärg eller takfärg (för matthetens skull) och sen slipat och spacklat. tapetklister borde ju funka för att binda materialet, men risken är att en vettenburen färg sen löser det och blir missfärgad.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Intricate

« Svar #6 skrivet: 21 feb-11 kl 08:47 »
Hade samma problem i julas.
Tog på tapetklister och då bubblade det sig ännu mer men då rev jag ner allt som var löst (med bara händerna) sen satte återställartapet och sen vanlig tapet. Blev bra. Lite onödigt dyrt kanske men men...

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 21 feb-11 kl 08:56 »
Får nog instämma i råden kring en oljegrund efter slipning för att binda underlaget.

Grismormor

• -
« Svar #8 skrivet: 23 feb-11 kl 21:42 »
Ibland släpper gammal tapet när man fuktar den. Så som den gjorde för Intricate när hon hade på tapetklister.
Pröva med ljummet vatten.. kan ju vara värt ett försök i alla fall.
Annars är jag också en vild påhejare för lump-papp :)

Quercus

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 24 feb-11 kl 10:16 »
Tack för alla tips och råd! Jag testade att bredspackla, mycket väl medveten om att fukten i spacklet skulle kunna få pappret att bubbla och släppa från underlaget. Detta hände som väl är inte - i alla fall inte ännu. Men nu ska eländet slipas innan det målas  :-\ Kommer använda mjukfog i alla hörnor för att förhindra sprickor.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 25 feb-11 kl 12:47 »
Mjukfog?

Har du mjuka töjdbara tapeter också? Rör det sig så spricker det. Men vad gör väl det?  :)

Quercus

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 feb-11 kl 10:06 »
Nix inga tapeter. Bara millimeter stora springor i alla hörnen. Dessa går att spackla över men det spricker ofelbart förr eller senare. Jag har tidigare provat latexfog och det funkar. Det blir en snygg övergång mellan t.ex. tak och vägg - allt kommer vitmålas (utom en fondvägg i limegrön tapet - inte mitt val  :-X)

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 26 feb-11 kl 11:13 »
Nix inga tapeter. Bara millimeter stora springor i alla hörnen. Dessa går att spackla över men det spricker ofelbart förr eller senare. Jag har tidigare provat latexfog och det funkar. Det blir en snygg övergång mellan t.ex. tak och vägg - allt kommer vitmålas (utom en fondvägg i limegrön tapet - inte mitt val  :-X)

Snyggt! ;D
Jag har gjort samma sak när jag målat ett rum, funkar bra det!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 26 feb-11 kl 19:50 »
Om huset rör sig och man ändå vill ha tapet, kan man sätta kvartsstav i hörnen.... det funkar rätt bra mot sprickor ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 27 feb-11 kl 00:53 »
Om huset rör sig och man ändå vill ha tapet, kan man sätta kvartsstav i hörnen.... det funkar rätt bra mot sprickor ;)

Det fick mamma och pappa göra när jag var liten. Jag KUNDE inte motstå att draaa fingret längst hörnen så tapeten sprack   ;D
Gjorde det från rum till rum, i varje hörn. Jag var ett elakt barn  >:D

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 27 feb-11 kl 17:15 »
Kanske dom skulle använt kvartsstaven till annat istället! Några snabba rapp på baken och du skulle kanske varit mindre "elak"...  >:D

Just_me

• Småland
« Svar #16 skrivet: 27 feb-11 kl 18:48 »
Kanske dom skulle använt kvartsstaven till annat istället! Några snabba rapp på baken och du skulle kanske varit mindre "elak"...  >:D

Haha, ja det hade nästan behövts! Mamma var bra sugen på att skänka bort mig när hon såg att jag gjort ett stort hål i väggen mellan mitt och lillsyrrans rum med en skruvmejsel så vi kunde skicka lappar och grejjer efter lähggdags  :-[

Men men, OT det blev :)

Quercus

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 27 feb-11 kl 22:50 »
Mjukfogen dragen...säger man så? Men det är ju det man gör - drar den?
Såg riktigt fint ut ända tills jag målade på den. Hmm...blev lite ojämn på sina ställen. Fixar jag imorgon. Sedan slutmålning.

Just_me

• Småland
« Svar #18 skrivet: 27 feb-11 kl 22:51 »
Mjukfogen dragen...säger man så? Men det är ju det man gör - drar den?
Såg riktigt fint ut ända tills jag målade på den. Hmm...blev lite ojämn på sina ställen. Fixar jag imorgon. Sedan slutmålning.

Då har du varit för snabb säkert.
Jag använder fingret för att få det jämt och vatten, gärna mycket vatten, så det tar lite tid att torka.
Hoppas det blir bra!

Quercus

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 28 feb-11 kl 16:06 »
Det ser faktsikt helt OK ut i normal belysning. Då jag inspekterade fogarna första gången var det i belysningen av 2 st 500 w halogen...I den belysningen ser allt ojämnt ut  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

865 gäster, 1 användare
donderboss

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser