Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt potatisland.  (läst 9823 gånger)

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
Nytt potatisland.
« skrivet: 19 feb-11 kl 12:31 »
När våren kommer tänkte jag prata med en bonde nära oss, och be att han plöjer upp ett potatisland åt oss.
Ska man täcka med något (svart plast)? några veckor innan man sätter potatisen för att ta död på rotogräs eller hur gör man?
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Nytt potatisland.
« Svar #1 skrivet: 19 feb-11 kl 17:36 »
Några veckors täckning gör nog varken till eller från vad gäller rotogräs. För det måste man täcka minst en, helst två hela säsonger.
Det är nog bara rensning som gäller om du ska odla där redan i år.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 19 feb-11 kl 17:49 »
När våren kommer tänkte jag prata med en bonde nära oss, och be att han plöjer upp ett potatisland åt oss.
Ska man täcka med något (svart plast)? några veckor innan man sätter potatisen för att ta död på rotogräs eller hur gör man?
Fleråriga rotogräs blir man inte av med så lätt. Om du får det plöjt, vilket ju ändå är arbetsbesparande så får du försöka grovrensa innan du sätter potäterna och sedan rensa när du kupar dvs x flera under växtperioden. Sätt potatisen med lite större avstånd både mellan utsädet och raderna så du kommer åt ordentligt att hacka och kupa. När man sätter potatis på nyupptagen gräsmark brukar, i alla fall hos oss, knäpparlarverna gå rätt hårt åt potatisarna första året. ::)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

melongurka

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 feb-11 kl 17:55 »
Vill inte vara en tristmört men.... Om det varit gräsmark tidigare är risken stor att potatisen får Knäppalarver. Det är en liten gul larv som gör gångar i potatisen. Larven försvinner automatiskt efter något år i odlad mark. Om nu marken är förberedd så be bonden att han plöjer upp precis innan ni ska sätta. Kratta bort  ogräsrötter ordentligt och lycka till. :)

Ralle

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 feb-11 kl 18:05 »
Täck också med halm eller dåliga ensilgebollar, Det kväver ogräs å skyddar den tidiga blasten mot nattfrost.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #5 skrivet: 19 feb-11 kl 22:26 »
Tack för svaren  :)

Där det tilltänkta potatislandet ligger finns nu vildvuxen äng...eller nåt.
Har nog inte varit uppgrävd på väldigt länge, om alls...
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

gröngölingen

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 feb-11 kl 22:43 »
Be honom att harva också annars tror jag det blir alldeles för mycket och tungt arbete för att få sönder plogtiltorna och när han harvar så får han ju upp en hel del ogräsrötter som du kan räfsa bort när det är harvat.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 feb-11 kl 23:06 »
Om du har tillgång till överblivna ensilagebalar eller mycket halm, kanske du kunde lägga potatisen uppe på jorden och sedan täcka med ströet. Kanske att du skulle komma undan en del av knäpparlarverna då..... vad tror ni andra?

Alltså plöj och harva först, ovanpå det potatis och sedan ett tjockt lager ensilage eller halm....

Till hösten plöjer du igen och plöjer då ner det strömaterial du använt på potatisen. Nästa år kanske du kan göra på traditionellt sätt.... om du inte fastnat för detta sätt att odla vill säga ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

melongurka

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 feb-11 kl 10:26 »
Såg en gubbe på tv som halmtäckte sina sättpotatisar.Jennyt har en poäng här, men tänk på att täcka med ett rätt tjockt täcke med halm. Gubben på tv fick ialla fall en bra skörd.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 20 feb-11 kl 10:49 »
Odla bara ett litet land i år. Förbered ett större till nästa år.
« Senast ändrad: 20 feb-11 kl 11:29 av Anders Skarlind »

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #10 skrivet: 20 feb-11 kl 12:24 »

Fungerar "halmmetoden" även i torra Enköping? Det brukar inte komma så många droppar regn..

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 feb-11 kl 12:54 »
När du täcker med såpass mycket halm, minskar avdunstningen och fukten från marken borde räcka till för potatisen..... vad jag förstått ska inte liten nederbörd vara ett hinder....men jag bor ju inte i Enköping, så jag vet inte ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

gröngölingen

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 feb-11 kl 16:31 »
När jag odlade potatis på en gammal vall som jag fräst upp lade jag ut potatishalvor med snittytan mot marken, potatishalvorna lades med c:a 2 meters mellanrum på längden och tvären, sedan kunde jag gå och plocka knäpparlarver varannan eller var tredje dag. Knäpparlarverna åt sig in i potatisen på snittytan. Men jag vet inte om den metoden  fungerar om man täcker med halm. 

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 20 feb-11 kl 17:32 »
När jag odlade potatis på en gammal vall som jag fräst upp lade jag ut potatishalvor med snittytan mot marken, potatishalvorna lades med c:a 2 meters mellanrum på längden och tvären, sedan kunde jag gå och plocka knäpparlarver varannan eller var tredje dag. Knäpparlarverna åt sig in i potatisen på snittytan. Men jag vet inte om den metoden  fungerar om man täcker med halm.
Detta måste jag testa - slapp du helt larverna i dom potatisar du satte?  Satte du potatisarna samtidigt som du gillrade potatisfällorna?

Linamarie

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 20 feb-11 kl 21:00 »
Oj, knäpparlarver har jag aldig hört talas om. Har i och för sig inte satt särskilt många potatisar heller. Går larverna i andra rotsaker? Morötter och rödbetor främst. Det är nämligen mest sånt jag tänkte odla i år och då blir det på gammal åkermark.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #15 skrivet: 20 feb-11 kl 21:09 »
Knäpparlarver gillar väl mest gräsrötter, men när gräset försvinner har dom inget emot att mumsa på potatisar heller (om jag minns rätt).

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
« Svar #16 skrivet: 21 feb-11 kl 21:06 »
Hello
Här kommer en tristmört till....
Jag har täckodlat 2 säsonger med ensilage.
Alltså gräsmatta/vall, ut med ett rejält täcke grönmassa och sen burra ner sättpotatisarna så att de
ligger på backen.
Knäpparlarverna har även hittat mina potatisar...
Men vad jag har förstått så är det som skrivits innan ett övergående problem - hoppas jag....
Däremot så har jag haft rejäla bladmögelangrepp, vet inte om det lättare blir problem
med möglet om man täckodlar. Sen har jag fått för mig att detär för mycket näring i ensilagen.
Det har blivit dålig skörd men rejäla buskar och mycket "galläpplen"..
Tror att jag skall täcka med halm istället i år och se om det funkar bättre.
Hur som helst så är det en bra metod om man inte älskar att tillbringa sommaren med en renshacka i näven...

Lycka till!
// mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

christelle

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 21 feb-11 kl 21:27 »
Jag har täckodlat potatis med gammalt dåligt halvmögligt ensilage och vad jag minns så gick det inte så bra, kan ju berott på en dålig sommar men tror att det var det året det var så mycket sniglar som härjade under ensilaget och de var och knaprade både på potatis och blast >:D Fast jag lägger alltid potäterna direkt på marken - är den hård hackar jag lite och sen på med täcke. Det går ju att täckodla med allt så det borde inte spela nån roll.
Larverna försvinner efter ett par år. Å andra sidan kan man inte odla potatis så värst många år i sträck på samma ställe så det gäller att hålla igång landet med andra grödor tills man kan ha potatis där igen och då slipper man larverna. Tror att dom trivs bäst i gräsytor.

gröngölingen

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 21 feb-11 kl 21:40 »
Jag slapp inte knäpparlarverna helt.  Jag lade ut potatishalvorna någon dag efter det att jag hade satt potatisen, någon skrev att knäpparlarverna gillar gräsrötter, det var kanske därför som jag klarade mig så bra från knäpparlarver för det fanns så mycket gräsrot av många sorter att mumsa på runt potatislandet.

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 21 feb-11 kl 21:58 »
Jag slapp inte knäpparlarverna helt.  Jag lade ut potatishalvorna någon dag efter det att jag hade satt potatisen, någon skrev att knäpparlarverna gillar gräsrötter, det var kanske därför som jag klarade mig så bra från knäpparlarver för det fanns så mycket gräsrot av många sorter att mumsa på runt potatislandet.
Jag ska testa - tack för tipset :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser