Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp med isoleringsinformation  (läst 5554 gånger)

hippihäxan

• Småland
    • hippihäxan
hjälp med isoleringsinformation
« skrivet: 19 feb-11 kl 11:26 »
Jag vill ha hjälp att hitta information om linullsisolering/hampaisolering för att kunna jämföra livscykeln med mineralull i ett skolarbete.
Har du några bra tips på böcker, hemsidor eller insatta personer som tar upp lite mer än det jag kan hitta hos återförsäljare? Tipsa mig!!

Anders G.

• -
SV: hjälp med isoleringsinformation
« Svar #1 skrivet: 19 feb-11 kl 11:47 »
Vilka slutsatser har du bestämt dig för att dra?

hippihäxan

• Småland
    • hippihäxan
« Svar #2 skrivet: 19 feb-11 kl 14:23 »
Slutsatser...  ??? :)
Ja, att det är bättre med hampa/lin förstås, ur miljösynpunkt... förmodligen dyrare också, förhoppningsvis inte på sikt.
(Det här är första gången jag skriver en rapport   :-[ )

Anders G.

• -
« Svar #3 skrivet: 19 feb-11 kl 16:34 »
Det var det jag kunde tro.
Jag rekommenderar dig att vara seriösare än så. Har du bestämt dig på förhand är det naturligtvis enklare att välja både källmaterial och undersökningsmetod, men resultatet blir skit. Är detta en del av din utbildning rekommenderar jag att du tar ett snack med din handledare, hela din grupp/klass kanske behöver en djupare genomgång av hur man jobbar i den verkliga världen.

Ralle

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 feb-11 kl 17:39 »
Ta å goggla
Sök på bibliotek:
    Stadbibliotek
    KB
    Universitetsbibliotek

Ta å läs lite om källkritik åxxå

I övrigt jag hålla med Anders G.

hippihäxan

• Småland
    • hippihäxan
« Svar #5 skrivet: 19 feb-11 kl 17:47 »
Öh, tack för hjälpen!

Jag ska lägga på minnet alla ovärderliga tips och ta upp det med klassen,,, hur man jobbar i den verkliga världen ;)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 19 feb-11 kl 18:03 »
I den verkliga världen beställer de som har råd rapporter med de slutsatser som de vill ha.

(Förlåt, kunde inte låta bli...)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Ralle

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 feb-11 kl 18:08 »
eller så begraver man utredningen om den riskerar komma till fel slutsatser........................

Midvinter

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 19 feb-11 kl 18:09 »
Finns det ingen som kan nåt om isolering som kan ge ett lite seriöst svar?

Kanske man kan få info från tillverkarna? Deras info är vinklad såklart, men ifall man frågar både eko/mineralulltillverkarna så blir det nåt i varje vågskål...?

pssst... har du tänkt nåt på halm?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 feb-11 kl 18:22 »
Hippihäxan, samla först in information från tillverkarna. Då får ni en grund av kunskap som ni sedan kan bygga vidare på med intensiv googling (svenska och engelska) samt sökningar i biblioteksdatabaser.

hippihäxan

• Småland
    • hippihäxan
« Svar #10 skrivet: 19 feb-11 kl 18:38 »
Jo, jag vet, det är dumt att bestämma något i förväg, var en kuggfråga, som jag svarade fel på... i min okunskap.
Tanken är att vi (nybörjare) ska lära oss att skriva en rapport, alltså mallen är det viktiga.
Vi har bestämt att undersöka olika "miljövänliga" byggmaterial som alternativ till de traditionella.
Som den miljönörd man är så antar man ju såklart att hampa är bättre än mineralull, men jag ska genast lägga av med att anta.
Men som sagt, tanken var inte att vi ska genomföra en "riktig" undersökning utan i första hand lära oss mallen...
Jag ska självklart se vad tillverkarna har att säga, det är ju dem man hittar först, men sen, biblioteksdatabaser var ett bra tips.
Vi får se hur det går... :)

hippihäxan

• Småland
    • hippihäxan
« Svar #11 skrivet: 19 feb-11 kl 18:41 »
@ Midvinter
Halm ja, det hittade jag lite om idag när jag kollade runt här på alternativ, visste inte att det användes.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 19 feb-11 kl 18:43 »
Vilka slutsatser har du bestämt dig för att dra?

gnarf.... ;D
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 19 feb-11 kl 18:48 »
Alltså det är intressant att veta vad som är bättre ur miljösynpunkt. Då behöver du alltså få fram hur man odlar och framställer lin/hampaisolering, hur man framställer mineralull, vilket isolationsvärde båda produkter har samt vilken hållbarhet och sedan hur man återvinner produkten. När man har undersökt detta så kan man sedan kanske dra en slutsats om vilket material som är bättre ur miljösynpunkt. Jag är inte säker på att det i alla olika användningsområden är bättre med lin eller hampa. 
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Anders G.

• -
« Svar #14 skrivet: 19 feb-11 kl 19:50 »
Ja, jag vet att jag är elak, men "tjänstesamhället" är fullt av halvtaskiga konsulter som erbjuder livscykelanalyser. Det finns även många som försörjer sig på att sammanställa "data"-baser över tex byggmaterial, och sen betygssätter efter luddiga kriterier. Ett getingbo att ge sig in i.

De livscykelanalyser för sk passivhus jag sett pekar på att miljöbelastningen i produktions- och byggledet är låg, och sedan gör all isolering nytta under byggnadernas långa livstid.

(Anekdot: jag är uppvuxen vid en stenullsfabrik. Det gick åt olja för att smälta stenråvaran, sen var det som vilken industri som helst med transportband och paketering. Den oljeskvätten och stenbrottet motsvarar hela odlingen av naturfiber, skörd, insamling, lagring, transport. Därmed inte sagt att jag har kläm på den livscykelanalysen, det skall säkert in många parametrar ytterligare.)
« Senast ändrad: 19 feb-11 kl 19:53 av Anders G. »

Rödskägg

• Småland
« Svar #15 skrivet: 19 feb-11 kl 20:18 »
Som att för dig Anders G. hade det ju känts transportmässigt bra med stenull om nu inte den vandrat via grossister och handlare o.s.v. så klart.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Anders G.

• -
« Svar #16 skrivet: 19 feb-11 kl 22:28 »
Linullsisolering går ju inte via grossister, och behöver inte transporteras.  ???

Rödskägg

• Småland
« Svar #17 skrivet: 20 feb-11 kl 09:25 »
Hur kommer den till byggplatsen? ??? ??? ???
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

hippihäxan

• Småland
    • hippihäxan
« Svar #18 skrivet: 20 feb-11 kl 12:58 »
Yrkeshögskoleutbildning (energieffektiva system)
Syftet är att vi ska lära oss att skriva en rapport (och få lite bra fakta på köpet)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #19 skrivet: 20 feb-11 kl 14:01 »
Tack Anders G för en klockren vägvisning till fällor och fel när man skriver rapporter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser