Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kloklippning  (läst 6378 gånger)

Liro

• Gäst
Kloklippning
« skrivet: 17 feb-11 kl 19:57 »
Det är helt omöjligt att klippa klorna på mina kaniner, jag har brottats flera ggr med dem denna vecka, haft filt över kroppen etc, honan har tuggat sönder två av mina tröjor för att komma loss...jag blir tokig snart. Framtassarna har vi lyckats med hjälpligt i alla fall men baktassarna får vi inte till, detta måste göras nu. Finns det ngt annat bra tips för att lyckas, hanen svimmade häromdagen av stress och det vill man ju inte utsätta honom för igen helst, hoppas på att slippa packa in dem i bilen för att åka till vet, om de ens tar emot sådana här vildtoringar :( Rackarns trisst.

La Ladin

• Västergötland
SV: Kloklippning
« Svar #1 skrivet: 17 feb-11 kl 20:29 »
Det är helt omöjligt att klippa klorna på mina kaniner, jag har brottats flera ggr med dem denna vecka, haft filt över kroppen etc, honan har tuggat sönder två av mina tröjor för att komma loss...jag blir tokig snart. Framtassarna har vi lyckats med hjälpligt i alla fall men baktassarna får vi inte till, detta måste göras nu. Finns det ngt annat bra tips för att lyckas, hanen svimmade häromdagen av stress och det vill man ju inte utsätta honom för igen helst, hoppas på att slippa packa in dem i bilen för att åka till vet, om de ens tar emot sådana här vildtoringar :( Rackarns trisst.

Prova att hålla kaninerna i knät (ja, en i taget förstås ;)) med kaninens mage "uppåt" och huvudet lite lägre än resten av kroppen om du förstår vad jag menar? Alltså kaninens bakben närmast din mage och öronen/huvudet mot dina knän. Då ligger de stilla.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 feb-11 kl 20:34 »
Har inget tipps att ge annat än att man på väldigt stökiga hundar kan göra så att man bara klipper en eller två klor per dag. Helst strax före matning.
Då får de vanan, det går fortare och blir mindre stress.
Hundar brukar efter ett tag låta än klippa fler och fler. Kanske funkar på kaniiner med?

Sen undrar jag bara av nyfikenhet då jag själv läser om kaniner nu.
Hur ofta klipper man klorna på en kanin? Och hur gör de med större "farmar"?

Liro

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 feb-11 kl 20:38 »
Ja det ska jag nog göra, klippa ngn per dag. Jag har provat att hålla dem med magen upp men de är så nedrans starka och river sönder mig totalt men jag ska prova igen och förfina min teknik? Jag klipper klorna när jag ser att det behövs, vet inte riktigt om det finns riktlinjer för hur ofta. Hua att ha en hel farm att klippa på...jag ska drilla mina kaninungar från början att bli vana vid att klippa och lyftas och alla sån hantering...gud tänk om det blir 12 ungar eller fler...då får jag köpa tröjor i storpack ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 17 feb-11 kl 20:59 »
Ja det ska jag nog göra, klippa ngn per dag. Jag har provat att hålla dem med magen upp men de är så nedrans starka och river sönder mig totalt men jag ska prova igen och förfina min teknik? Jag klipper klorna när jag ser att det behövs, vet inte riktigt om det finns riktlinjer för hur ofta. Hua att ha en hel farm att klippa på...jag ska drilla mina kaninungar från början att bli vana vid att klippa och lyftas och alla sån hantering...gud tänk om det blir 12 ungar eller fler...då får jag köpa tröjor i storpack ;)

Köp ett par tunna arbetshandskar (dom brukar kallas montagehandskar) och ta på dig en tunn jacka eller liknande som har ett lite blankare tyg (typ en skaljacka eller en lite kraftigare träningsoverall) och så greppar du kaninen i nackskinnet när du svänger runt den på rygg. Då blir du för det första inte riven, och så brukar kaninerna vara lite mer medgörliga när man greppar dom i nackskinnet istället för att ta runt kroppen när man ska vända dom. Men vissa kaniner är mer bångstyriga än andra när man ska klippa klorna på dom. Bra att lära dom från att dom är små. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Liro

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 feb-11 kl 21:06 »
Jag hoppas de ska lära sig, har inte haft dem sedan de var små tyvärr. Mycket till nackskinn har de dock inte, vet inte varför, de är inte magra eller nåt.

Gösta

« Svar #6 skrivet: 17 feb-11 kl 21:18 »
Vid kloklippning så tar du tag i nackskinnet med öronen inne i handen. Vänder kaninen helt på rygg. Lättast om du sitter på en låg pall så du får dina knän att vara högre. Lägg kaninen med huvudet in mot din mage. När kaninen ligger så på rygg blir den lite paralyserad och ligger stilla. Då kan du hålla i baktassen och klippa ganska enkelt. Sedan är det bara att fortsätta med framtassen. Glöm inte sporren på framtassen!
Du klipper klorna på vuxna djur ca 2 - 3 ggr/år beroende på vilket golv du har i buren.
Du får ALDRIG lyfta en kanin genom att hålla den över bröstkorgen!!
En kanins revben är mycket känsliga och är väldigt lätt att bryta av vid fel lyft (:)
Övning ger färdighet. tar när du är van bara ca 1 minut att klippa alla klorna.(efter ca 100 djur)
Gösta

Liro

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 feb-11 kl 21:26 »
oj, det där får jag nog öva på :o  Märks det på dem om man bryter ett revben? Jag får leta fram lite nackskinn då, honan sprätter ngt fruktansvärt med bakbenen även om hon är på rygg...jag får lösa det på ngt sätt eller ta hjälp helt enkelt.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 20 feb-11 kl 18:30 »
Jag brukar lägga kaniner med långa öron (längre än mina hermeliner) på rygg med huvudet vid mina knän, sen klämmer jag fast öronen. Många kaniner blir INTE "paralyserade" av att ligga på rygg utan vänder sig om dom har chansen. Håller man fast öronen så håller dom sig lugna. Risken med detta är dock att man absolut inte ska böja fram huvudet för att se bättre... lätt hänt att man får en spark i ansiktet då.

Mina små hermeliner vänder jag istället på rygg och lägger huvudet till vänster mellan magen och armbågen.

Se om det finns någon erfaren kaninmänniska i din närhet, kontakta ditt länsförbund. Finns säkert någon som kan hjälpa =).
//Lina

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #9 skrivet: 20 feb-11 kl 19:19 »

Mina små hermeliner vänder jag istället på rygg och lägger huvudet till vänster mellan magen och armbågen.

Lina, så gör jag med mina Rexar med :). Även om de väger 4 kg + en del av dom. Visst trilskas en del men tålamod brukar lösa det mesta :)
//J

Liro

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 feb-11 kl 16:12 »
Nu har jag fått till honans klor i alla fall, råkade klippa lite i pulpan på ena baktassen och efter det satt hon stilla i knät lilla stackaren, den andra vildingen virade jag in i min tröja så baktassarna stack ut, då funkade det men han var inte glad på mig sen, nu har han dock förlåtit mig.  Aj aj så blödig jag är med de små liven...å så klipper jag i pulpan mitt klantarsle, jag vet ju i alla fall nu hur jag ska göra och hoppas på att de inte är sura på mig. Jag har kontakt med en tjej som ska hjälpa mig nästa gång. Det blöder ju ganska kraftigt när man klipper i pulpan, ändå var det bara ett litet hål, då undrar jag hur mycket blod hon förlorade när hon var liten och fastnad med en klo  och slet bort den, det måste ju ha blödit massor. Ser lite tokigt ut när det fattas en klo, ser nästan ut som att hela tån är borta, hon verkar dock inte bry sig om det. Skönt nu e det klart, har grämt mig för detta, tack för alla svar...har dock inte hittat något nackskinna att ta i på mina kaniner, är det så på rasen rex eller??

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 21 feb-11 kl 19:46 »
Jo, jag har nån rex som har mycket tajtare ryggskinn än tex gotlänningarna och bw-hanen. Har varit lite knepigt att få nåt vettigt grepp. Men då går det att ta dom "under armarna" och vända på dom på så sätt. Men det blir betydligt krångligare om dom inte är medgörliga då... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Liro

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 feb-11 kl 21:55 »
Ja man får vara mycket försiktig, silkesvantar på ;)

sisel

• Småland
« Svar #13 skrivet: 21 feb-11 kl 23:57 »
Haha, jag är lika blödig som du och jag tycker det är skitjobbigt att stressa dem vilket man ju för det mesta gör med kloklippning (om man inte är så van...). Att fixa det ensam har jag gett upp.

Min erfarenhet är att speciellt de riktigt tama inte alls går att vända upp och ner. Om det är små hala hermelinrexar får man inte heller något vettigt tag på dem. Jag brukar lösa det genom att sätta dem på ett varmt ställe, ha en person som klappar på huvudet och sedan leta fram en tass i taget, medan kaninen sitter och njuter så mycket så den inte märker något...

Liro

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 feb-11 kl 22:39 »
Ahh...smart, gostricket ;) det ska jag definitivt prova :)

Just_me

• Småland
« Svar #15 skrivet: 22 feb-11 kl 23:22 »
Ahh...smart, gostricket ;) det ska jag definitivt prova :)

Går det inte att göra som med hundar? Att vänja dem vid beröring av tassarna och att man drar och  känner mellan tårna genom att starta smått, ge massa beröm och godis och göra det ofta?
Tänker på att till och med hönsen här hemma som var kycklingar i sommar är mycket lättare att lyfta och kolla på och titta mellan fjädrar och under vingen eftersom vi höll på med dem så mycket när de var små :)

Alba

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 22 feb-11 kl 23:46 »
Jag brukar sitta på knä på golvet/i hagen och stoppa in kaninen mellan mina ben för att klippa bakklorna. Jag drar försiktigt ut en tass i taget och klipper. Teoretiskt skulle de kunna bita mig i låren, men det har aldrig hänt.

Framklorna klipper jag på samma sätt, kaninens kropp mellan mina ben. Här är det lite trixigare på dem som inte vill eftersom huvudet är framme och min hand är vid munnen... Men jag har snälla kaniner. Endast en av dem blir dock så "chockad" av kloklippning att hon sitter helt still ;D

För mig funkar det bra, och jag tror att de tycker det är lite mindre läskigt då de har fast mark under fötterna. Jag brukar avrunda med något gott efteråt.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 3 användare
Ljunghonung, alternaiv, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser