Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning vid lammning  (läst 2448 gånger)

moppe

  • Inlägg: 180
Avmaskning vid lammning
« skrivet: 17 feb-11 kl 18:59 »
Lammningen börjar vilken dag/minut som helst nu. Några av tackorna är lite lösa i magen, mer korv än pluttar. Vågar jag avmaska nu eller ska jag vänta tills efter lammningen. Alla kommer ju inte lamma på en gång så hur gör man i så fall. Det är väl bäst att avmaska alla på en gång.

Bellaman

  • Inlägg: 76
    • Södermanland
SV: Avmaskning vid lammning
« Svar #1 skrivet: 17 feb-11 kl 20:56 »
Inte ska du väl avmaska så här års? Parasiterna har ju sin vintervila nu. Man brukar ju ta träckprov from mitten på april och sedan avmaska efter det. Kan det inte vara foderbyte eller annat som är orsaken till diarrén?

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Avmaskning vid lammning
« Svar #2 skrivet: 17 feb-11 kl 21:24 »
Lite mer korv än pluttar på några av tackorna låter inte så där väldigt dramatiskt, tycker jag. Det är inte vad jag kallar för diarre, mer att de är lite mjuka i magen, kanske. Kanske pga några extraportioner kraftfoder? Jag tror att det viktigaste nu är att låta dem vara lite ifred inför sin lammning. Inte störa dem, alltså. Avmaskning är ju inte heller aktuellt så här års och särskilt inte inför lammning heller. Lycka till med lamningen.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Avmaskning vid lammning
« Svar #3 skrivet: 18 feb-11 kl 02:51 »
Precis som de andra redan sagt, så säger jag också du ska inte avmaska innan lammning.

Avmaskar gör du efter att de lammat, men i god tid (minst 3 dagar) före betes­släppningen.
Ska du ta parasitprov ska du göra det efter att tackorna lammat, eftersom det är då som maskarna urskiljer flest ägg.

Viktigt är att inte glömma att ge tackorna Selen/E-vitamin innan lammning (6v före+2v före om du har Tokoselpulver) så slipper man få svaga och små lammungar pga brist på det.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

moppe

  • Inlägg: 180
SV: Avmaskning vid lammning
« Svar #4 skrivet: 18 feb-11 kl 16:26 »
Tänkte också att det är dumt att avmaska nu och även att det känns fel med parasiter nu. Men kan inte parasiterna överleva i bädden? Selen är ju lite sent nu om det skulle ges veckor innan, annars finns det hemma.
Magproblemen är inte pga foderbyte, har kört med samma hela vintern. Det jag märkt är att fler och fler blir det. Man vill ju bara att allt ska vara ok inför lammningen  :).

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Avmaskning vid lammning
« Svar #5 skrivet: 19 feb-11 kl 09:54 »
Selen är ju lite sent nu om det skulle ges veckor innan, annars finns det hemma.

Nej det är inte "för" sent, du vet ju inte exaktnär  tackorna kommer att lamma och det är tråkigt att få små orkeslösa lammungar pga selenbrist. Så ge tackorna nu på en gång när du har Tokosel eller Selevitan hemma.  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 2 användare
Limpans, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser