Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör jag med kvickroten  (läst 15086 gånger)

Gamina

Vad gör jag med kvickroten
« skrivet: 17 feb-11 kl 13:22 »
Snart dags att försöka få ordning på grönsakslandet. Förra året kom jag ingenstans mer än just kvickrotsbekämpning efter att ha suttit och dragit kvickrot ur leran i många timmar på bara några kvadrat så hann jag helt enkelt inte med mer och orkade inte bry mig heller. I år vill jag ha ett grönsaksland.
Förutsättnignarna är följande. Jorden består av lera som har blivit lite mer matjord under de år jag bott där. Jag har blandat i massor med torv och hästgödsel. Det växer kopiöst med kvickrot i gräsmattan samt en buskrad (åt häckhållet) åt ena hållet från landet sett. Där jorden är ännu värre (ren rödlera).
Förra året var planen att sätta upp en kant runt och fylla upp med annat material på leran och odla i det men sen kom jag på att eländet kommer ju växa upp i det materialet också. Nästa plan var att gräva ner en plåtkant åt det håll det mesta eländet är och sedan köra plan 1, men jag fick aldrig tag i plåt som passade till ändamålet.
Ge mig tips! Jag vill ju så gärna ha ett land men jag hinner inte rensa kvickrot hela tiden, fröogräset tar knäcken på mig bara det.
Genbank för Gotlandshöns

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad gör jag med kvickroten
« Svar #1 skrivet: 17 feb-11 kl 14:52 »
Om du lägger på rejält med organiskt material, typ kompost, köpejord eller dylikt, så växer kvickroten upp i det ganska snabbt. Det kan tyckas negativt, men i det luckra materialet är rötterna ganska lätta att dra upp. Om detta upprepas ca var 10-14 dag under odlingssäsongen, så kommer du att trötta ut kvickroten på det området. Dock kan ny kvickrot växa in från omgivningen, så en remsa på minst 1,5 m som är täckt med tjocka lager av tidningar, halm, markduk eller annat som begränsar kvickrotens framfart är att rekommendera.

Det finns tyvärr ingen snabb lösning mot kvickrot och andra rotogräs, om man inte vill använda kemikalier. Vill du inte rensa så noga under ett helt år, eller kanske längre, så är mitt tips att täcka hela den tänkta odlingsytan, och helst under buskarna också, med något av täckmaterialen beskrivna ovan, eller något annat som släpper igenom vatten och luft, men inte ljus, under minst två hela odlingssäsonger. Om du noggrant ser till att allt är täckt, och lagar ev hål/brister där ogräs kikar upp, så kommer du att ha ett trädgårdsland utan rotogräs, åtminstone till att börja med.

Om det fanns en enkel lösning så skulle alla använda den, det kräver tyvärr en hel del arbete att odla upp en vanskött yta.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 17 feb-11 kl 14:57 »
Gräv bort ytlagret med jord , lägg ner svart plast och sen ny jord uppepå.
Då kommer inget upp underifrån .
Sen att det blåser in frön i trädgårdslandet är svårt att undvika.
Lägg stenplattor runtom och plantera i exakta rader så ser du snabbt om ogräs dyker upp.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gamina

« Svar #3 skrivet: 17 feb-11 kl 15:38 »
Nej att det enkla sätte inte sxisterar med kvickrot det vet jag. Får testa med bäddar uppepå och se o jag får kontroll på eländet då.
Orkar bara inte rensa i flera dagar varje år för att få 3-4 m3 kvickrotsfria i någon vecka. Känns som så otroligt meningslöst arbete.
Genbank för Gotlandshöns

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 17 feb-11 kl 15:45 »
Gräv bort ytlagret med jord , lägg ner svart plast och sen ny jord uppepå.
Då kommer inget upp underifrån .
Sen att det blåser in frön i trädgårdslandet är svårt att undvika.
Lägg stenplattor runtom och plantera i exakta rader så ser du snabbt om ogräs dyker upp.
Lägg absolut INTE plast nere i jorden, rötter går djupare än man tror och man förstör för maskar, mikroliv, dränering osv. Ska man lägga något nere i marken ska det vara en markduk, eller något som bryts ner efterhand, tex tidningar.

För upphöjda bäddar är tjocka lager med dagstidningar bra. De förmultnar, men det tar så lång tid att rotogräset inte orkar ta sig upp genom den upphöjda bädden. Det gäller dock att lägga dem i förband, så att det inte blir några luckor, och att låta dem gå ut i gångarna runt bäddarna. Lämpligen täcker man tidningarna med flis, bark, halm eller liknande, som hjälper tidningarna att ligga kvar, och som är trevligare att titta på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gamina

« Svar #5 skrivet: 17 feb-11 kl 15:50 »
Nej det blir ingen plast i jorden, har inte ens tänkt tanken. Kvickrotsrötterna går rätt igenom den och i slutändan blir det pulvriserad plast som "aldrig" bryts ner av jordens mikroorganismer.
Genbank för Gotlandshöns

Rödskägg

• Småland
« Svar #6 skrivet: 17 feb-11 kl 16:10 »
Skulle inte vilja äta något som vuxit i trycksvärta.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 17 feb-11 kl 16:25 »
vi har också väldigt mycket kvickrot, smörblommor, kirskål och parksallet etc etc. Täckodling och kantstopp med tidningar fungerar bra och ger mindre ogräs generellt men i raderna som inte är täckta sprutar ogräset oftast upp i ännu högre hastighet :(
Något som är bra att odla först är potatis och lök - sätt med större mellanrum så att du kommer åt med att hacka - och kupa både löken och potatisen flera gånger under sommaren - rensa i samband med kupning.
Jag har tidningstäckt min kvickrotsåker, öppnat upp rader, luckrat och satt morotsfrön i dessa rader, när morotsblasten blir lite skapligt stor har jag gallrat, luckrat försiktigt, vattnat och täckt även mellan morötterna med blöta dagstidningar - man får riva och pussla lite och sedan gräsklipp över tidningarna. Detta förfaringssätt ger raka, stora och jättegoda morötter och ett fantastiskt microliv under täcket :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 17 feb-11 kl 17:00 »
Skulle inte vilja äta något som vuxit i trycksvärta.
Detta är fakta som inte gäller längre. Trycksvärta har varit miljövänlig i fantastiskt många år, det är något som facken och arbetsmiljölagarna ändrade på för länge sedan. Fast fortfarande är det många som tror att trycksvärta är farlig. Svenska dagstidningar är helt ofarliga att använda i trädgården.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #9 skrivet: 17 feb-11 kl 17:11 »
Svenska dagstidningar är helt ofarliga att använda i trädgården.

Vilken tur, då både jag och sambon jobbar i branchen och har ganska obegränsad tillgång till tidningar (suveränt när man har valpkull)  8)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Jan lindgren

« Svar #10 skrivet: 17 feb-11 kl 18:07 »
Hej!
Det fungerar utmärkt att ha plast i jorden. Det är ett bra sätt att stoppa ogräs och trädrötter. Jag har ca 100 löpmeter höjda bäddar med plast under. För den late odlaren så rekommenderar jag Lennart Öhmans våtbäddar. Se under hjortron i handboken. Det är en väl utprovad metod för att odla praktiskt taget alla växter. ( Undantag stora träd ) Det finns också krukor tillverkade i Mypex. I Tyskland används 100 liters sådana till kommersiell blåbärsodling.
MVH
Jan

Tännlappen

• -
« Svar #11 skrivet: 17 feb-11 kl 18:56 »
Gör en ram av trä i lämplig storlek, fyll botten som föreslagits,i med planteringsjord,så det du ska,klart. Övrig yta, odla potatis där,eller förgrodd,odlad, purjolök eller något i den stilen. Underlättar enormt med förodlad gröda,så gör gärna det. I ogrässammanhang ska man inte glömma bort tobaksplantan,kanske den bästa ogräsbekämparen som kväser det mesta i sin väg,helt enkelt suverän.  ;D

Rödskägg

• Småland
« Svar #12 skrivet: 17 feb-11 kl 23:29 »
Arbetade med post, reklam och tidningar för ett antal år sedan, dock ej fantastiskt många och om nu inte hud och händer är exkluderade från miljön så var det inte miljövänligt.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #13 skrivet: 18 feb-11 kl 06:58 »
det ska tilläggas att kvickrots ut trötnings punkt är 3-4 blad.

dvs att det energi roten satsar på bladen återförs med vinst till roten först när 3 blad har utvecklats. Om du rycker bort de när det finns fler än 4 blad går roten ändå på vinst och blir starkare. Det gäller att ta så mycket av roten som möjligt utan att det blir sönder delat för då har du en massa små rot bitar som blir till nya plantor. Dvs ingen jordfräs där det finns kvickrot eller andra flerårig rotogräs.

Luckra ofta efter planteringen och rycker de ogräs skott som kommer upp.

lycka till

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Gamina

« Svar #14 skrivet: 18 feb-11 kl 13:15 »
Tack för den upplysningen. Ibland när det sticker upp grönt gräs överallt har jag känt att ”nej jag ger upp”. Det blir ju dock en helt anann sak om man vet att eländet går back på kuppen om jag drar upp det  >:D.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser