Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pris på lamm/fårkött  (läst 39526 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: pris på lamm/fårkött
« Svar #40 skrivet: 17 feb-11 kl 18:57 »
Jag vet inte hur vanligt konkurrens-problemet egentligen är, det beror säkert på var man bor. Vi bor rätt nära en storstad och har inga problem att sälja lammkött till ett rimligt pris (= strax under 100 kr/kg). Jag har inte upplevt att vi alls konkurrerar med några som slaktar hemma och säljer svart.

Men det kanske är närheten till stan som räddar oss, även om vi också har lokala kunder + säljer i lokala affären.

Det finns stor efterfrågan på närproducerat, lokalt slaktat och juste kött, från djur uppfödda på naturbete. Och sådan mat måste få kosta! Till slut lägger vi bara krokben för oss själva om vi säljer billigt, till kompispriser och jämför oss med ica, lidl och andra stora kedjor.

Jag kan prata om det här i evighet tror jag, men jag tycker att det är så viktigt! För djuren, landets självförsörjningen, bönderna o de som äter.... :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Torsabjörke

« Svar #41 skrivet: 17 feb-11 kl 22:12 »
 :Dwow!
Tack för alla svar! Nu känner jag mig stärkt och ska med stolthet höja priset på mitt fina kött! Jag håller med alla som tycker att hemslakt med utbildning och gott förnuft, är framtiden! Det vore fantastiskt att kunna bedriva allt på gården!

Ha det bra!!

Jenny
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #42 skrivet: 19 feb-11 kl 15:34 »
Hittade detta:
Angående antal får på Gotland.

FAKTA jOrDBruKsFörETAg
2008 fanns det 1 577 företag med mer än 2,0 ha åker. Det är en minskning med 367 företag sedan 1998. Gotland utgör 3,2% av Sveriges totala åkerareal. 2,5% av all höstvete, vårvete och råg i Sverige och 3,4% av all potatis i Sverige odlas på Gotland. 651 företag har nötkreatur varav 294 är mjölkbesättningar. 73 har svinuppfödning och 62 har höns. 337 företag delar på 58 627 lamm som totalt finns på Gotland.

Notera att det finns ytterligare en del besättningar som inte är registrerade som företag.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

ulfg

« Svar #43 skrivet: 20 feb-11 kl 20:57 »
Om siffrorna stämmer blir jag imponerad. 58 000 får på 337 företag ger ett snitt på en 175 får på varje besättning på Gotland. Det är klart, då får man hitta andra lösningar på att sälja köttet med vinst än att sälja helt lokalt. Många som fokuserar på de unika skinnen istället på Gotland, som jag har förstått. Kanske att ett antal producenter går samman och levererar tillsammans till Stockholm under eget varumärke eller något? Det görs ju med nöt på Gotland, Stavar eller var det var.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #44 skrivet: 22 feb-11 kl 23:13 »
Låt säga att några uppfödare slår sig ihop och levererar lamm, kanske styckat och klart, till exempelvis restauranger i Stockholm.
Hur skulle Scan ställa sig till det?
Ägs inte Scan av bönderna via LRF eller något sådant?
Skulle det anses som konkurrens i det egna ledet, för att uttrycka sig lite bryskt?

Här på ön räknar man med att man behöver minst 400 lamm för att försörja sig på en besättning.
Förmodligen räknar man då inte in bete/gårds-stöd i den beräkningen.

Skinnen är nog lite grädde på moset om man passat in slakten för rätt storlek och rätt tid på året.
Storskaligt jordbruk/djurhållning skapar massa onödiga problem när det är avräkningspriset som styr inkomsterna och möjligheten för företaget att betala ut lön.
Jag förespråkar småskalighet och anpassning efter husbehov men det är en helt annan diskussion.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

träsleven

• -
« Svar #45 skrivet: 23 feb-11 kl 08:48 »
Låt säga att några uppfödare slår sig ihop och levererar lamm, kanske styckat och klart, till exempelvis restauranger i Stockholm.
Hur skulle Scan ställa sig till det?
Ägs inte Scan av bönderna via LRF eller något sådant?
Skulle det anses som konkurrens i det egna ledet, för att uttrycka sig lite bryskt?

Här på ön räknar man med att man behöver minst 400 lamm för att försörja sig på en besättning.
Förmodligen räknar man då inte in bete/gårds-stöd i den beräkningen.

Skinnen är nog lite grädde på moset om man passat in slakten för rätt storlek och rätt tid på året.
Storskaligt jordbruk/djurhållning skapar massa onödiga problem när det är avräkningspriset som styr inkomsterna och möjligheten för företaget att betala ut lön.
Jag förespråkar småskalighet och anpassning efter husbehov men det är en helt annan diskussion.

Det storskaliga har det problemet att för att kunna försörja sig måste man bara bli större o större och få fram mer o mer kött. Detta gör att det bildas överskott som gör att priserna sänks och då får man mindre betalt per kilo osv osv.
Om man istället kan ha en bra kanske lite speciell produkt i mindre mängd så kan man få ett betydligt högre pris per enhet. De kunder som vill ha det som är tex betesmarkskött närproducerat från kanske gamla lantraser som ju växer lite långsammare, och man talar om för kunderna att det finns ett begränsat antal. De som då beställer är ute efter just detta o är inte särskilt priskänsliga heller de är oftast medvetna om att detta får kosta. Dessa känner också till att det är något speciellt med det de köper.
Detta har jag upplevt med mina kunder. Har hållit på i ca 8-10 år med att sälja åtminstone en del direkt till kunder. Jag måste säga att jag tycker det är oerhört trevligt med dessa kontakter. Många kunder återkommer år från år.

Titus

• Östergötland
« Svar #46 skrivet: 23 sep-11 kl 22:20 »
Tjenare. Lyfter den här tråden då vi just håller på att diskutera prissättning på våra lamm.

Ni som skriver här på forumet att ni tar så och så mycket betalt för styckat lamm - baserar ni det priset på slaktvikten eller på vad köttet faktiskt väger EFTER styckningen? Det gör ju en jäkla skillnad. När vi lämnar lamm till vår lokala styckare så försvinner tex dryga 30% av slaktvikten i form av ben och puts. Det betyder att om vi tar ut 85 kr/kg till kund för det styckade köttet så motsvarar det egentligen 60 kr/kg slaktvikt....

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #47 skrivet: 23 sep-11 kl 22:38 »
Vi har tidigare tagit betalt för slaktvikt (runt 100 kr/kilot) men har i år ändrat prismodell till styckad vikt eftersom vi även erbjuder finare styckning med urbenad stek m.m. Då kändes det mer rätt att ta betalt för styckad vikt. Vi har höjt med ungefär 20 kr/kg.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Existens?

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 23 sep-11 kl 22:57 »
Det där med slaktad och styckad vikt är egentligen ett jädra skit. Det finns mängder med annonser om kött till låga priser, och sen visar det sig att det är slaktad vikt som avses. Jag vet folk som tagit betalt för slaktvikten och sen inte skickat med benen osv.. så folk har alltså betalt för fler kg än dom fick.. så var det då några som kontrollvägde och det blev ett jädra liv.

Det enklaste vore om alla började ta betalt för styckad vikt, då blir priset direkt jämförbart med pris i affären. Köper du en bit kött på konsum, så betalar du ju inte extra för en massa odefinierade ben, som du inte får med dig.

För att förklara skillnaden på slaktad och styckad vikt krävs det en hel del pedagogik..

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #49 skrivet: 23 sep-11 kl 23:22 »
I år slipper vi pedagogik-insatsen. Det känns bra:-) Istället får vi kanske förklara varför priset är högre....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #50 skrivet: 23 sep-11 kl 23:41 »
Vad menar ni med slaktvikt? Jag tar betalt för vad djuret väger innan det styckas men, det är inga 30% som försvinner i vikt vid styckningen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens?

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 23 sep-11 kl 23:42 »
Slaktviketn är när det är i halvor. Styckad vikt är nettot, utan ben osv..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #52 skrivet: 23 sep-11 kl 23:49 »
Slaktviketn är när det är i halvor. Styckad vikt är nettot, utan ben osv..

När vår slaktare (styckare) styckar så behålls alla ben. Kanske någon liten bit som försvinner men, inte mycket. Huvudet och klövarna är borta sen innan. Körtlar skärs bor också förstås.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #53 skrivet: 23 sep-11 kl 23:51 »
Vad menar ni med slaktvikt? Jag tar betalt för vad djuret väger innan det styckas men, det är inga 30% som försvinner i vikt vid styckningen.

Vi har inte heller haft så mycket som gått bort. Kanske 5-10%. Men vi ändrar eftersom vi nu gör styckningar där ben inte följer med i lådan.

Existens?

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 23 sep-11 kl 23:56 »
Problemen kommer när man tar betalt för benen, men inte lägger med dom i lådan. *för det är ju ändå ingen som vill ha dom*
 :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #55 skrivet: 24 sep-11 kl 00:05 »
Problemen kommer när man tar betalt för benen, men inte lägger med dom i lådan. *för det är ju ändå ingen som vill ha dom*

Nä, det är ju sant förstås. Men, dem gör man ju gryta på.  :)

Titus

• Östergötland
« Svar #56 skrivet: 24 sep-11 kl 00:50 »

De flesta av våra kunder vill ha mycket färs. "Standardstyckningen" hos vår styckare innebär att slaksidor, läggar, hals osv mals ner och stekar och bog benas ur. De enda ben som blir kvar tror jag är dom i kotletterna eller sadeln. Då försvinner garanterat minst 30%.

Vi har tidigare tagit betalt för slaktvikt (runt 100 kr/kilot) men har i år ändrat prismodell till styckad vikt eftersom vi även erbjuder finare styckning med urbenad stek m.m. Då kändes det mer rätt att ta betalt för styckad vikt. Vi har höjt med ungefär 20 kr/kg.

Ja det är naturligtvis mycket bättre ur konsumentens synvinkel att ta betalt för styckad vikt, så har vi också resonerat. Problemet är att då måste man ju krångla med att sätta olika pris beroende på styckning. Man kan ju inte gärna ta samma kilopris för kött med ben som utan, eller hur?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #57 skrivet: 24 sep-11 kl 08:46 »
Ja det är naturligtvis mycket bättre ur konsumentens synvinkel att ta betalt för styckad vikt, så har vi också resonerat. Problemet är att då måste man ju krångla med att sätta olika pris beroende på styckning. Man kan ju inte gärna ta samma kilopris för kött med ben som utan, eller hur?
Ja, olika pris får man ha. Fast det är väl inte så krångligt? Det finns ju ändå knappt två lådor som väger lika så det blir ju ändå en massa räknande.... :P

När vi sätter priset så gör vi skalan efter hur fint styckat det är; från helfall, via grov och fin, till gourmet. Hur mycket ben som är med tänker vi inte på men det är ju såklart mer ben ju grövre styckningen är.
« Senast ändrad: 24 sep-11 kl 08:49 av mille »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #58 skrivet: 24 sep-11 kl 11:32 »
De flesta av våra kunder vill ha mycket färs. "Standardstyckningen" hos vår styckare innebär att slaksidor, läggar, hals osv mals ner och stekar och bog benas ur. De enda ben som blir kvar tror jag är dom i kotletterna eller sadeln. Då försvinner garanterat minst 30%.

Ja, då förstår jag att mycket försvinner. Vi har ingen färs alls i våra lådor så vill man ha det får man mala själv. Ett alternativ skulle ju kunna vara att erbjuda det med tanke på hur många slaksidor jag själv har liggande i frysen.  ::) Men, då får man ju ta ett högre kilopris såklart. Jag gissar på att slaktarn vill ha mer betalt för att göra färs. Tror jag ska undersöka det för många drar sig för att köpa hela och halva eftersom de inte vet vad de ska göra med köttet när det inte ligger i exakta fyrkantiga bitar som i affären.  ::) Vi har benen kvar i slaksidor, lägg, hals, bog och stekar. Beroende på hur stort djuret är så blir det skivor hela vägen och av halsen också. Men, benen knäcks t ex i slaksidan läggen så att man själv kan skära ner det till vettiga bitar för t ex en gryta.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #59 skrivet: 24 sep-11 kl 12:12 »
Kan man göra färs av alla köttdelar av fåret? Mina familj gillar nämligen lammfärs-biffar jättemycket  o:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser