Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur långt kan det vara kvar  (läst 2590 gånger)

Tessie

Hur långt kan det vara kvar
« skrivet: 12 feb-11 kl 21:43 »
Hur lång tid kan det vara kvar innan tackan ska lamma,juvret har börjat växa och hon är svullen där bak och det har varit så ca en vecka? Det är första gången hon ska lamma ,och man vill gärna ha koll på henne när det är dags.
Lotta

zeina66

• Värmland
SV: Hur långt kan det vara kvar
« Svar #1 skrivet: 13 feb-11 kl 10:31 »
Hej,jätte svår fråga,en vild gissning på att hon lammar inom 10 dagar...svårt att avgöra när det är första gången.
Jag tycker det verkar som att vissa ungtackor verkar gå "svullna" lite längre än äldre tackor som har lammat några gånger..men det kanske bara är min teori.
Det finns ju variationer på alla tackor på hur dom fyller upp juver,svullnar osv.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

merit

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-11 kl 13:14 »
när de börjar bädda i halmen och sluta äta så är det inte långt kvar, brukar komma lamm samma dag.
merit

samaka

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 13 feb-11 kl 15:47 »
Det första tecknet jag brukar se som visar att lamning är på gång samma dag är att tackorna blir lite frånvarande. Inte den vanliga titta-hit-och-dit-blicken, utan en sorts inåtvänd koncentration (förmodligen beroende av smärta). Därefter börjar de lägga sig/resa sig omvartannat ofta i samband med krafsande.

Men svullnad och juver kommer ofta flera dagar innan, men när man har sett några dräktiga tackor så kan man ofta se när det är så svullet så att det är dags inom de närmaste dagarna. Jag tycker ofta att förstagångslammarna ej visar lika tydligt så de är ofta lite klurigare.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 13 feb-11 kl 17:07 »
Jag har en shropshiretacka som var tjuvbetäckt när jag köpte henne, hon var bara 7 månader gammal då.

En dag (typ 5 månader senare) såg jag att hon hade fått stoort hängande juver, och fick höra från fårfolk att det troligtvis bara var några dagar kvar. Jag var upp och tittade till henne runt midnatt och vid 4-5 tiden varje morgon för att försäkra mig om att inget gick snett. Det tog EN MÅNAD innan lammen kom, och då helt utan förvarning. Hon hade inte visat några som helst tecken på lammning innan, Utan de bara stod där de små rackarna när jag kollade på kvällen innan jag gick och lade mig...

Tänk alla de nätter jag skulle kunnat sova ostört, men det är bättre ta det säkra före det osäkra.

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 13 feb-11 kl 17:17 »
Hej Pip. Kände igen mig fullständigt,har hänt mig med. Man kan bara skratta åt det Men det är ju bara sååå spännande att gå och vänta :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Danarp

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 feb-11 kl 21:05 »
Det är alltid lika intressant att gissa sig på när det är dags. Mina lärdomar hittils har blivit att sluta titta för mycket på juver, vissa sätter ett välfyllt redan flera veckor innan andra släpper ner bara dagar innan. Svullenheten och färgen bak går jag på, med lite vana tycker jag man kan avgöra att de kommer de närmaste 1-2 dagarna.

Beetendet finns ju alltid men min erfarenhet är att de ofta är tal om timmar när man börjar se att de visar lamningstendenser...

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser