Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför äter alla killingar bara på ena sidan?  (läst 3491 gånger)

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Varför äter alla killingar bara på ena sidan?
« skrivet: 12 feb-11 kl 10:21 »
Är mjölken godare i en av juverhalvorna?? Alla mina små äter bara på getens ena sida..detta resulterar i att jag får gå och mjölka ur den andra sidan eftersom den blir så stor att de får ont. Den andra sidan, där killingen äter är i princip tom (mamma get får ca 1 liter havre/dag, räcker det?) så frågan är om de får i sig tillräckligt? Jag försöker få de små till den fulla delen av juvret men där vill de inte äta trots att  det är bra flöde även i denna spene.

Hur gör ni andra? Mjölkar ni ur ena sidan och låter killingen tutta på den andra? Känns som att det kan börja bli tidsödande när man ska göra så på 34 stycken innan man sätter igång med maskinmjölkningen...
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Varför äter alla killingar bara på ena sidan?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-11 kl 21:35 »
Om killingen inte äter mjölken, brukar det vara något fel på ettdera killingen eller mjölken.  Du säger inte om Du har kollat juverhälsan, med CMT eller liknande?  Är det många getter som har ena juverhalvan full, den andra tom?  Kan det finnas någon förklaring i miljön, såsom drag eller att det är obekvämt för dem att stå åt andra hållet?  Ja, jag bara spånar.

  En liter havre till en högmjölkande get låter tillräckligt.  Kanske Du kan prova lite fler sorter, exempelvis korn.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Varför äter alla killingar bara på ena sidan?
« Svar #2 skrivet: 12 feb-11 kl 22:44 »
Har inte testat juverhälsan mer än att jag mjölkat ur, tittat efter flockor, blod mm. Inga konstigheter. 2 av 3 killingar väljer att äta ur ena juverhalvan. Verkar väldigt konstigt att miljön skulle påverka dem i en lösdrift? De rör ju sig runt så mycket så de borde kunna anpassa det hela?
När jag tänker lite...en av mammorna har väldigt stor spene på halvan som är full, kanske är det obehagligt  för killingen? Geten vart inte alls sugen på att bli handmjölkad, ska testa med maskinen imorrn och se om det kan tänkas passa damen bättre.
Den andra killingen har problem med ett framben, så det kanske är just obekvämt att stå på den sidan.. Som sagt..hoppas inte alla 34 blir såhär..  ::)

Tack Trollmor för råd!
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

ninna b

  • Gäst
SV: Varför äter alla killingar bara på ena sidan?
« Svar #3 skrivet: 13 feb-11 kl 07:59 »
Hej Tesse

Det där är helt naturligt, att killingen har sin egen boppe...getter med 2 killingar har väl inte samma problem, eller..?

Vi gör så att vi tar in alla getterna på mjölkbordet och ger mat och mjölkar ur dom getter som behöver mjölkas ur. Så har man koll på mjölkstockning, mastit och annat. Dessutom så behöver man mjölka den sidan som inte killingen suttar på annars kommer den att sina ner sig.
I år har vi gjort så nu några veckor ... ombyggnad... och då har vi mjölkat på morgonen dag 1, på kvällen dag 2 och inget dag 3. Dom litrar som vi har fått ihop har vi inte använt.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Varför äter alla killingar bara på ena sidan?
« Svar #4 skrivet: 13 feb-11 kl 08:40 »
Javisst brukar varje killing ha sin egen spene, fast de kan byta om nöden så kräver!  Jag fick först intrycket att det rörde sig om dussintals juver som sögs på bara ena sidan ...  :P

  Men det rör sig alltså om 2 juver och sammanlagt 3 killingar?  Eller är det 3 juver?  Då vill jag hoppas på slumpen!

  Om juvret hänger ner mycket kan det bli både ömt och obekvämt för killingen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Varför äter alla killingar bara på ena sidan?
« Svar #5 skrivet: 13 feb-11 kl 11:01 »
Vad skönt att det är så nära till expertisen!  :)
Jo, det handlar bara om 3 killingar varav 2 bara vill äta ur en spene.
Bäst att få koll på läget innan man står där med alla killingar födda  ;D
Det var, naturligtvis, fel på vacuumpumpen därute men jag fick henne urmjölkad för hand iaf..lurad att stå stilla med pellets när havren inte passade...Nu hoppas jag på vår snart så vi kan börja lägga väg till mjölkstallet och att vi får hem den nya, nåja bättre begagnade, vacuumpumpen!

Förresten, spendopp, är det farligt att använda när man har ätande killingar? Dum fråga kanske, men det känns som att det skulle kunna ge en viss bismak och att det kanske inte är så bra med tanke på varningsskylten på förpackningen?
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Sussilo

  • Gäst
SV: Varför äter alla killingar bara på ena sidan?
« Svar #6 skrivet: 13 feb-11 kl 11:36 »
Killingarna har sin favvospene och det är vanligt att getter med bara en killing blir ojämt urmjölkade. Jag knåpade ihop några "get-bh:ar" med ett rejält hål bara för den spene som behövde mjölkas ur och det funkade bra. Killingen lärde sig att det gick bra att dia även på den sidan. Men killingarna får inte vara alldeles nyfödda för den här sortens knep, utan de måste först ha lärt sig att dia.

ninna b

  • Gäst
SV: Varför äter alla killingar bara på ena sidan?
« Svar #7 skrivet: 13 feb-11 kl 11:51 »
Haha , det där var smart... ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Varför äter alla killingar bara på ena sidan?
« Svar #8 skrivet: 13 feb-11 kl 20:24 »
BH för get, har man nånsin hört på maken!  Jag gjorde det med en kupad hand, jag, men en BH sitter ju kvar!  :)

  Detta knep skulle jag tro är bra om man har den minsta misstanke om juverinflammation.  En killing som håller den spenen tom är väl så effektiv som diverse medicinering - som "förebyggande"!  Om inflammationen redan är ett faktum, så blir mjölken inte bra för killingen, ej heller god.

  Om Du vill att geten ska ägna sig åt maten och inte ha så mycket tid över att fundera över vad Du håller på med där bak, kan Du prova att lägga godiset ovanpå lite hö eller gräs i en plastbalja.  Det blir svårare att hitta havren/motsvarande, och Du får mera tid på Dig.

  Spendopp skulle jag inte vilja använda om killingarna ska suga efteråt.  Jag har fått intrycket att killingarnas saliv innehåller något som kladdar igen spenöppningen lite grand, om jag har rätt så doppar de själva, så att säga...  Men det är bara ett intryck jag har, efter att ha handmjölkat under många somrar.

  Här på gettavlan finns inga dumma frågor, möjligen sådana som redan har besvarats.  Men just den här frågan kan jag inte minnas att jag har besvarat förut!
« Senast ändrad: 13 feb-11 kl 21:29 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Varför äter alla killingar bara på ena sidan?
« Svar #9 skrivet: 14 feb-11 kl 14:36 »
Mina killingar har nog haft favorit spenar men jag har hjälpt till att få dom att dia båda spenarna första dagarna och då har det funkat för oss. Det har varit besvärligt om juvret blivit mycket spänt för då har det gjort ont för geten och hon har inte låtit killingen dia utan mer eller mindre hårdhänt fasthållning. Har väll mjölkat ur också men ska man inte fortsätta med mjölkningen så verkar det som man får vara lite försiktig med det. Tillgång och effterfrågan är lätt att rubba och lite svår att återställa. I alla fall om man är nybörjare som jag.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Sussilo

  • Gäst
SV: Varför äter alla killingar bara på ena sidan?
« Svar #10 skrivet: 14 feb-11 kl 16:50 »
BH för get, har man nånsin hört på maken!   

Jadå Trollmor, både hört, sett och tillverkat ;D! Uppslaget var en "bh" för kor och det har ju funnits länge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 6 användare (2 dolda)
Rävenvarg, Linjerat, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser