TACK ALLA PÅ FORUMET! (Jag har varit och jobbat tills nu). Känns verkligen underbart att läsa era reaktioner!
Enligt Tingsrättens motivering så har jag följt alla paragrafer både i djurskyddslagen och i Jordbruksverkets regelverk. Det visste jag i och för sig att jag gör men jag har ju varit uthängd i media som kriminell så utgången var inte för mig solklar.
Domen är ju nu ett stöd för all kaninslakt i landet.
Nu till nästa ärende:
Björn Dalén på Jordbruksverket har ju anmält mig till Länsstyrelsen för att jag enligt honom "slentrianmässigt går omkring och slår kaninerna i huvudet med ett järnrör" slut citat.
Länsstyrelsen har i sitt yttrande förbjudit mig att i något som helst fall använda slag i huvudet. Inte ens vid nödslakt där slaktmasken missar, Detta har jag överklagat till förvaltningsrätten. Trots tingsrättens friande dom är inte ärendet avslutat men i en helt annan rättssammanhang. Länsstyrelse - Förvaltningsrätt - regeringsrätt är tågordningen.
Halv seger i alla fall.
hälsar en mycket trött Gösta
Det jag som jägare finner lite märkligt är att när vi jagar t ex kaniner eller hare så avslutar vi alltid med ett slag i nacken med handryggen för att säkerställa att djuret är dött. (på harar i alla fall...)
Vid en direktträff kan det ibland ta några sekunder innan det är helt över och då är det den snabbaste metoden, samma sak vid en sämre träff.
Varför är det ok för oss och inte för er slaktare? Det är ju uteslutet den absolut snabbaste metoden och den orsakar inte djuret något mer lidande... (snarare tvärtom)
Att man har strängare regler för slakterier kan jag dock förstå och hålla med om för det finns nog en del mindre seriösa aktörer på marknaden men vid en misslyckad avlivning så måste prio vara att så snabbt det bara går att avsluta lidandet och vad är snabbare och humanare än ett slag i nacken som absolut släcker lyset?
Lycka till framöver och folk måste förstå att skall vi ha kött på tallriken så måste vi döda det djuret först - på ett så snabbt och etiskt sätt som vi bara kan! (inte med paragrafer)