Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninrättegång  (läst 48035 gånger)

Yrmff

• Gäst
SV: Kaninrättegång
« Svar #180 skrivet: 28 apr-11 kl 17:53 »
Se där!!  :)

mvh H

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #181 skrivet: 28 apr-11 kl 18:21 »
Va roligt. Då kan du pusta ut och ta dig en öl i solen.  8)

Grattis!!

Staaf

• Gäst
« Svar #182 skrivet: 28 apr-11 kl 18:25 »
Härligt att det gick bra! Grattis :D

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #183 skrivet: 28 apr-11 kl 18:50 »
Grattis Gösta!  :D

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #184 skrivet: 28 apr-11 kl 18:52 »
STORT GRATTIS!!!

Har tänkt på dig och på klumpen du ant. haft i magen så länge, härligt att det är över!!!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #185 skrivet: 28 apr-11 kl 18:55 »
GRATTIS!

Broberg

• Gäst
« Svar #186 skrivet: 28 apr-11 kl 20:22 »
Man gratulerar!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #187 skrivet: 28 apr-11 kl 20:59 »
 ;D G R A T T I S !!!!! ;D
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

JBF

• Småland
« Svar #188 skrivet: 28 apr-11 kl 21:15 »
Ja, se det finns rättvisa i världen ändå! Stort grattis och bra kämpat!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Gamina

« Svar #189 skrivet: 28 apr-11 kl 21:25 »
Grattis
Ska bli intressant att se om åklagaren vill göra bort sig ytterligare genom att överklaga. Visst hade de hotat med det ifall de förlorade?
Genbank för Gotlandshöns

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #190 skrivet: 28 apr-11 kl 21:58 »
Tack och lov att det gick bra, då finns det fortfarande lite hopp om förnuftighet.

GRATTIS!
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Leontina

• Västmanland
« Svar #191 skrivet: 28 apr-11 kl 22:13 »
Grattis Grattis Grattis!

Fast visst är det för j-vligt att man ska behöva känna en sådan lättnad att man gratulerar folk till att dom inte blir dömda när dom bara följt lagen ::)
Om ni förstår hur jag menar :P

Skönt iaf och hoppas att du kan sova bättre nu Gösta :)

//Lisa

Sussilo

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 28 apr-11 kl 22:30 »
Nu väntar jag på förvaltningsrättens utslag. Där är ju SJV/ Björn Dalén direkt anmälare.

Vilken process i förvaltningsrätten gäller det, Gösta? Har inte riktigt hängt med i alla turerna.

Gösta

« Svar #193 skrivet: 28 apr-11 kl 22:49 »
TACK ALLA PÅ FORUMET! (Jag har varit och jobbat tills nu). Känns verkligen underbart att läsa era reaktioner!
Enligt Tingsrättens motivering så har jag följt alla paragrafer både i djurskyddslagen och i Jordbruksverkets regelverk. Det visste jag i och för sig att jag gör men jag har ju varit uthängd i media som kriminell så utgången var inte för mig solklar.
Domen är ju nu ett stöd för all kaninslakt i landet.
Nu till nästa ärende:
Björn Dalén på Jordbruksverket har ju anmält mig till Länsstyrelsen för att jag enligt honom "slentrianmässigt går omkring och slår kaninerna i huvudet med ett järnrör" slut citat.
Länsstyrelsen har i sitt yttrande förbjudit mig att i något som helst fall använda slag i huvudet. Inte ens vid nödslakt där slaktmasken missar, Detta har jag överklagat till förvaltningsrätten. Trots tingsrättens friande dom är inte ärendet avslutat men i en helt annan rättssammanhang. Länsstyrelse - Förvaltningsrätt - regeringsrätt är tågordningen.
Halv seger i alla fall.
hälsar en mycket trött Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #194 skrivet: 28 apr-11 kl 22:57 »
Mycket spännande uttalande av Björn Dalén...  ::)

Hoppas att du sover gott i natt nu Gösta, det kan du behöva!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gångtrött

• Gäst
« Svar #195 skrivet: 28 apr-11 kl 23:03 »
Stort grattis och bra kämpat!

Sussilo

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 28 apr-11 kl 23:08 »
Tack för klargörandet, Gösta. Med den formuleringen på sin anmälan kan väl inte B. Dalén uppfattas som seriös? Hur var det nu? Satte man inte herr Dalén på SJV för att sllippa få honom på ett annat ställe?

SannaF

• -
« Svar #197 skrivet: 28 apr-11 kl 23:36 »
Grattis Gösta!
Så roligt och skönt att höra att det gick bra!!

Jag fortsätter förstås att hålla tummarna för den fortsatta processen och hoppas som alla de övriga att du nu kan sova gott om nätterna så att du kan hålla dig frisk och kry!

De största "kämpapåkramarna"!
Mot nya äventyr!

Wizard

• Arrendegården
« Svar #198 skrivet: 29 apr-11 kl 09:46 »
TACK ALLA PÅ FORUMET! (Jag har varit och jobbat tills nu). Känns verkligen underbart att läsa era reaktioner!
Enligt Tingsrättens motivering så har jag följt alla paragrafer både i djurskyddslagen och i Jordbruksverkets regelverk. Det visste jag i och för sig att jag gör men jag har ju varit uthängd i media som kriminell så utgången var inte för mig solklar.
Domen är ju nu ett stöd för all kaninslakt i landet.
Nu till nästa ärende:
Björn Dalén på Jordbruksverket har ju anmält mig till Länsstyrelsen för att jag enligt honom "slentrianmässigt går omkring och slår kaninerna i huvudet med ett järnrör" slut citat.
Länsstyrelsen har i sitt yttrande förbjudit mig att i något som helst fall använda slag i huvudet. Inte ens vid nödslakt där slaktmasken missar, Detta har jag överklagat till förvaltningsrätten. Trots tingsrättens friande dom är inte ärendet avslutat men i en helt annan rättssammanhang. Länsstyrelse - Förvaltningsrätt - regeringsrätt är tågordningen.
Halv seger i alla fall.
hälsar en mycket trött Gösta
Det jag som jägare finner lite märkligt är att när vi jagar t ex kaniner eller hare så avslutar vi alltid med ett slag i nacken med handryggen för att säkerställa att djuret är dött. (på harar i alla fall...)
Vid en direktträff kan det ibland ta några sekunder innan det är helt över och då är det den snabbaste metoden, samma sak vid en sämre träff.

Varför är det ok för oss och inte för er slaktare? Det är ju uteslutet den absolut snabbaste metoden och den orsakar inte djuret något mer lidande... (snarare tvärtom)

Att man har strängare regler för slakterier kan jag dock förstå och hålla med om för det finns nog en del mindre seriösa aktörer på marknaden men vid en misslyckad avlivning så måste prio vara att så snabbt det bara går att avsluta lidandet och vad är snabbare och humanare än ett slag i nacken som absolut släcker lyset?

Lycka till framöver och folk måste förstå att skall vi ha kött på tallriken så måste vi döda det djuret först - på ett så snabbt och etiskt sätt som vi bara kan! (inte med paragrafer)

Staaf

• Gäst
« Svar #199 skrivet: 29 apr-11 kl 10:20 »
Det jag som jägare finner lite märkligt är att när vi jagar t ex kaniner eller hare så avslutar vi alltid med ett slag i nacken med handryggen för att säkerställa att djuret är dött. (på harar i alla fall...)
Vid en direktträff kan det ibland ta några sekunder innan det är helt över och då är det den snabbaste metoden, samma sak vid en sämre träff.

Varför är det ok för oss och inte för er slaktare? Det är ju uteslutet den absolut snabbaste metoden och den orsakar inte djuret något mer lidande... (snarare tvärtom)

Det där tycker jag också är väldigt konstigt och har funderat en massa över.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser