Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninrättegång  (läst 47759 gånger)

Gösta

Kaninrättegång
« skrivet: 10 feb-11 kl 18:12 »
Här kommer jag att lägga in allt som händer fram till kommande rättegång angående bedövningsmetoder för kaniner vid "slakt eller annan avlivning".
Rättegången kommer att hållas i Uppsala Tingsrätt.
Jag har inte fått åtalet ännu men blivit informerad om att åtal kommer att väckas.
Åtalet gäller att jag i SVT Rapport den 25/9 visade de två bedövningsmetoder som är tillåtna för kanin. Slaktmask samt slag i huvudet.
Gösta

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
SV: Kaninrättegång
« Svar #1 skrivet: 10 feb-11 kl 18:14 »
Så du ska åtalas för att du visat tillåtna bedövningsmetoder? ...  :o

Det låter inte klokt...

Gösta

« Svar #2 skrivet: 10 feb-11 kl 18:17 »
Visst är Sverige fantastiskt!
Straffskalan är upp till ett års fängelse. Ta med en bra fil ;D
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 10 feb-11 kl 18:59 »
Visst är Sverige fantastiskt!
Straffskalan är upp till ett års fängelse. Ta med en bra fil ;D
Gösta

Vi bakar en stor tårta med filar och annat bra-att-ha!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 10 feb-11 kl 19:47 »
Rock and roll. Säg till om vi behöver skramla till en advokat. För snälla ta med en advokat, för inte din egen talan.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gösta

« Svar #5 skrivet: 10 feb-11 kl 20:11 »
Känns bra att ni är med!
Jag har en offentlig försvarare. En advokat jag själv valt.
"Att vara sin egen advokat visar bara att man har en dåre till klient"
Ett mycket klokt citat tycker jag.
Eftersom ärendet har ganska stort mediaintresse kommer det att följas av både SVT och ett flertal tidningar.
Möt gärna upp på rättegången. Känns alltid bra att ha supportrar bakom ryggen.
Brottsrubriceringen är "skäligen misstänkt" för brott mot djurskyddslagen.
Gösta

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #6 skrivet: 10 feb-11 kl 20:28 »
Hej. Nu har jag kollat på SVTs inslag igen, och då märkte jag att det inte alls är två tillåtna bedövningsmetoder du använt, då den ena endast är tillåten i husbehovsslakt. Så då känns åtalet lite mer logiskt.

Sen att det skulle vara ok att använda en inhuman metod för husbehov eller att det inte skulle vara ok att använda en human metod vid kommersiell slakt känns mindre logiskt...

Så det är väl snarare reglerna som är konstiga, inte åtalet i sig. Så vi får väl hålla tummarna på att åtalet leder till att reglerna ändras till det bättre.

Lycka till!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 10 feb-11 kl 20:33 »
Fast han menar ju att han och hans familj åt upp den kaninen. Och då är det ju husbehovsslakt... ;)

Jag fattar överhuvudtaget inte varför man bråkar om bedövningsmetoden. Jag skulle vilja att dom i så fall visar någon bedövningsmetod på vilket djurslag som helst som är HELT "bulletproof", dvs att det inte finns minsta lilla risk att djuret fortfarande är vid medvetande när det avblodas. Det är ju allmänt känt att både grisslakt och kycklingslakt lämnar en del att önska vad gäller bedövningen. Grisar som fortfarande varit vid liv när dom skållas osv...  :-\

Gösta, har du fått nåt datum för rättegången än?

/Sara

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #8 skrivet: 10 feb-11 kl 21:02 »
"Och säger att han klubbat merparten av de 40,000 kaniner han slaktat under årens lopp" - Reportern i inslaget från SVT.
http://svtplay.se/v/2210573/allt_fler_kaniner_slaktas

Visst går det att neka och påstå att man slaktat till husbehov. Men blir man frikänd pga det kan man räkna med att det inte blir någon ändring i reglerna, vilket jag antar är det Gösta vill.

Gösta

« Svar #9 skrivet: 10 feb-11 kl 21:40 »
Kan tyvärr inte ta ansvar för vad en reporter säger. Vad jag sa till reportern var att 50-60 % av kaninerna var enkelt att skjuta med masken. Resterande fanns risk att missa och då måste jag klubba dom jag missar. En viss skillnad. Förfarandet är enligt SJV tillåtet.
Lagändringen är ett helt annat forum. Där jobbar jag som ordförande mot myndigheter och politiker för en lagändring i frågan. Där har vi kommit så långt att från 2013-01-01 blir det tillåtet att använda slag i huvudet på 70 kaniner per dag och person. På en normal 5-dagars vecka gör det 350 kaniner. Eftersom det av säkerhetsskäl bör vara två personer i slakten så får var och en klubba 70 kaniner = 140 st/dag. Finns i annat forum. Fortsättningsvis svarar jag bara på frågor och kommentarer ang. kommande rättegång.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 10 feb-11 kl 22:58 »
Fortsättningsvis svarar jag bara på frågor och kommentarer ang. kommande rättegång.
Gösta

:-*

Datum...? ;)

/Sara

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #11 skrivet: 13 feb-11 kl 12:34 »
Det är några veckor sedan min syster tipsade mig om det här stället.
Jag gick inte in och kollade dock....tills min syster idag berättade om skriverierna här inne ang. Gösta och hans slaktmetoder.

Jag och min familj flyttade till Enköping hösten 2010 och får varje vecka Ena-Håbo-tidningen.
Där kunde vi i höstas läsa många insändare där  div. "rabbitlovers" ville trycka till Gösta.
Ant. inte för att han använder "fel metod", men för att han slaktar kaniner.
Kaniner är tydligen inte till för att ätas, de ska man köpa till sina barn så de kan ha dem i en bur, mata och klappa på dem när de kommer ihåg att de har en långörat kompis.
...och sedan annonsera ut dem på blocket.se

Som Gösta så fint skrev: -varför döda djur när man kan köpa kött i affären??

Jag skickar mitt stöd och mina tankar till Gösta. Må den bäste vinna!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 13 feb-11 kl 14:34 »
du får sy dig en kaninskinns-mössa att ha på dig på rättegången ;D
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 13 feb-11 kl 14:39 »
Jag är fortfarande nyfiken på om det är nåt datum satt för rättegången...

Ska man ställa sig och grilla marinerade kaninvingar utanför Uppsala tingsrätt kanske?  ;D

/Sara

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 13 feb-11 kl 14:56 »
Jag är fortfarande nyfiken på om det är nåt datum satt för rättegången...

Ska man ställa sig och grilla marinerade kaninvingar utanför Uppsala tingsrätt kanske?  ;D

/Sara

*Moahhh*
DÅ hänger jag på  ;D
Landsflykting i storstan...

Gösta

« Svar #15 skrivet: 13 feb-11 kl 15:00 »
Hej alla kaninvänner!
Har inte fått åtalet ännu. Vet bara genom kontakter att åklagaren kommer att väcka åtal. För vad är det bara han själv (och möjligen Björn) som vet.
Så fort jag får datum så lägger jag ut det här. Skulle vara bra tror jag om det kommer något 20-tal åhörare + pressen som stöd vid rättegången.
Gällande Ena-Håbo tidningen så visst är det fantastiskt att ämnet "äta kanin" kan hållas vid liv på insändarsidan (både för och emot) i en tidning i 7 veckor! Tror det är snudd på rekord!
Kanske inte kaninmössa men jag kanske ska ta med klubban...! >:D
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 13 feb-11 kl 15:16 »
Hej alla kaninvänner!
Har inte fått åtalet ännu. Vet bara genom kontakter att åklagaren kommer att väcka åtal. För vad är det bara han själv (och möjligen Björn) som vet.
Så fort jag får datum så lägger jag ut det här. Skulle vara bra tror jag om det kommer något 20-tal åhörare + pressen som stöd vid rättegången.
Gällande Ena-Håbo tidningen så visst är det fantastiskt att ämnet "äta kanin" kan hållas vid liv på insändarsidan (både för och emot) i en tidning i 7 veckor! Tror det är snudd på rekord!
Kanske inte kaninmössa men jag kanske ska ta med klubban...! >:D
Gösta

Då tar jag med järnröret!  ;D

Om jag har möjlighet (pengar till resan och djurpassning) så kommer jag absolut att komma ner! Är väl bäst att inte ta på sig dom dyraste kläderna man har då, risken finns väl att man får rödfärg kastad på sig...  ::)  ;D

/Sara

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 13 feb-11 kl 16:10 »
Håller tummarna för dig Gösta.. Verkar ju helt galet.. Sverige i ett nötskal  :-X

Neiklot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 feb-11 kl 17:11 »
*suck*

Kaniner är söta djur, definitivt.

Men att äta gris är det ingen som gnäller över och en liten griskulting är rysligt söt!

Och grisar är väl det djur i sverige som har det värst?
(Vem håller igång en insändardebatt i 7 veckor ang metoder vid avlivning av dessa?)

Har jag möjlighet Gösta, så ska jag försöka komma upp.

/Neiklot, djurvän som gärna äter kanin.

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
« Svar #19 skrivet: 13 feb-11 kl 19:15 »
typiskt sverige säger ja bara, håller helt me dig Gösta.

Tänker på de gånger jag sett ett rådjur ligga vid motorvägen men benen avkörda och folk bara kör på och fortsätter. Men en snabb säker avlivning ska inte va tillåten.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser