Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  billigaste braskaminen, ved eller pellets?  (läst 7877 gånger)

Vilse

• Gäst
billigaste braskaminen, ved eller pellets?
« skrivet: 08 feb-11 kl 19:00 »
När man som jag är en frusen person och saknar min gamla braskasett.
vad installerar man billigast i ett hus utan skorsten och vilket är bäst, pellets eller ved?
vill ha som extra värme för måbraetts skull,,

har eloljeradiatorer,,

andtol

• Gäst
SV: billigaste braskaminen, ved eller pellets?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-11 kl 19:18 »
Jag tror det inte spelar någon roll vilken slags eldstad du har, låt det inte bli en för liten skorsten bara.

Jag skulle absolut inte välja pellets, eftersom pellets kostar mycket pengar och verkar inte bli billigare utan dyrare. Samtidigt som pellets är enklare att använda.

Skorsten: 10000 kr för grundsats för ett plan och sen 1000 kr/m. Som riktvärde...

Kamin: allt från 1000 kr och uppåt! Köp en billig först och sen när det finns pengar så kan man vräka på...

Vilse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 feb-11 kl 19:25 »
Jag tror det inte spelar någon roll vilken slags eldstad du har, låt det inte bli en för liten skorsten bara.

Jag skulle absolut inte välja pellets, eftersom pellets kostar mycket pengar och verkar inte bli billigare utan dyrare. Samtidigt som pellets är enklare att använda.

Skorsten: 10000 kr för grundsats för ett plan och sen 1000 kr/m. Som riktvärde...

Kamin: allt från 1000 kr och uppåt! Köp en billig först och sen när det finns pengar så kan man vräka på...

Så jag köper en billig o ser till att få dit skorsten och sen byta upp mej om jag vill ha annan typ av kamin?
Var hittar en bililg kamin?
Kan inget själv så måste anlita nån som gör det fackmannamässigt.

andtol

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 feb-11 kl 19:34 »
http://www.kaminexperten.se/webshop.asp?show=prodinfo&infoid=17&menu=26

har jag tittat på en del. Inte så stor effekt så det räcker inte till hela huset, men ett stort rum i alla fall...

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 feb-11 kl 20:28 »
Var inne i byn och tittade i deras lokala vedbraseaffär.
Dom hade bara dyra kaminer och braskassetter men kostar ju inget at titta.
Deras billigaste var en ful vedkamin som såg futuristisk ut och inte hade något dragläge alls!
6.000 skr och sen så sa dom attt jag måste ha skorsten högre än taknocken.
där jag vill ställa en kamin är där det inte är gavel och det skulle nog se ganska konstigt ut med en jättehög skortsen??
typ fristående vid takets lägsta punkt och inte vid gavel,,nån som fattar vad jag menar?  :)

så deras billigaste med rätt längd rör o installation skulle landa på ca 20.000.

dom hade ett paket som skulle kosta 26.000 pluss installation,,alltså ca 33.000.

finns det någon alternativare som har behörighet att installera en kamin och kan installera en billig sportstugerackare åt mej??
vill ha en i en öppen plamlösning kök/vardagsrum och direkt vid yttervägg,,men fick veta att sotare skulle aldrig godkänna om skorstenen inte var högre än nocken.

Nån som kan detta jobb?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 11 feb-11 kl 20:38 »
,men fick veta att sotare skulle aldrig godkänna om skorstenen inte var högre än nocken.

Det stämmer med det jag fick lära mig när jag skulle välja var jag skulle placera skorstenen. Så det bästa är ju att sätta den så nära nocken som möjligt. Annars kanske det går att vinkla skorstenen på vinden eller övervåningen så att den går längs ytterväggen nere i rummet, och sedan går upp genom yttertaket nära nocken. Men det blir ju fortfarande en jäkla massa skorsten att betala för...  :-\

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

fräsen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 feb-11 kl 20:47 »
Kolla om det finns en murarfirma i närheten, de brukar komma ut o kolla o ge tips o råd gratis.
Sotarn funkar oxå att kontakta, men de kan nog ta en peng för o komma.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 11 feb-11 kl 20:55 »
Jag hade definitift sattsat på en vedeldad .
Ved kan man ju ta i skogen typ gratis oxå i bland .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vilse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 feb-11 kl 20:57 »
Synd att dra genom hela kåken till nocken,,många meter extra skorsten.
Har en alternativplacering där skorstenen skulle se lite snyggare ut, lite närmare nocken.
Finns det ingen kamin och skorstensinstallerare här på alt?

Det får bli en sportstugekamin, billigaste sorten och en såndäringa betala per meter skorsten.

och sen hålla tummarna för at jag får jobb snabbt.
orkar inte med at sitta i kylan, mår illa av det.

tinna.m

• Skåne
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Vilse

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 feb-11 kl 21:47 »
DDet finns billigare och du får kolla så det är bra.
http://www.blocket.se/alvsborg/Skorsten_5_m_fullisolerad_30778373.htm?ca=16&w=1

http://www.blocket.se/alvsborg/Kamin_for_koja_eller_jaktstuga_m_m_31971202.htm?ca=16&w=1

Annars kanske en panna, med skorsten och allt, att köra på frityrolja ;)
http://www.blocket.se/alvsborg/Varmluftspanna_31936165.htm?ca=16&w=1

Mitt internet e så segt så jag får knappt upp blocket,,inga bilder kommer när det väl kommer,,
jag skulle inte våga köpa sånt här på egen hand, skulle riskera at sitta med nått som jag inte får ha eller inte går att kombinera,,
trött på risktaganden men för fattig och utan inkomst för at kuna baar lyfta luren och säja: installera,,

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 11 feb-11 kl 23:03 »
finns det någon alternativare som har behörighet att installera en kamin och kan installera en billig sportstugerackare åt mej??
vill ha en i en öppen plamlösning kök/vardagsrum och direkt vid yttervägg,,men fick veta att sotare skulle aldrig godkänna om skorstenen inte var högre än nocken.

Nån som kan detta jobb?

Vem som helst kan installera en kamin och skorsten, sotaren kollar att det är rätt gjort.
De delar som säljs, främst tänker jag då på skorstenen ska uppfylla vissa krav men det gör dom med garanti om säljaren är seriös.
Läser du på lite så fixar du det själv.
Skorstenen får gärna vara lite längre än att den bara tittar över nocken, blir bättre drag ju längre den är.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 12 feb-11 kl 01:02 »
Skorstenen behöver inte vara en meter över nock, utan en meter över takbeklädnaden. Sen finns det en parameter om förhållandet till nocken också. Kolla boverkets hemsida.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Vilse

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 feb-11 kl 08:53 »
Det här med att köpa delar från blocket och installera själv,
det vågar jag mej inte på, jag är inte så teknisk och heller inte byggkunnig.
Jag har inte tummen mit i hanen,,men att ta hål i huset,,nää nää,,
jag vill inte klanta till det,,
jag har haft nog med problem i livet och orkar inte med at göra fel och få mera problem,
Jag kan om någon säjer: gör så här, göra det ja,,men inte vågar jag mej på det själv.

Var i lokala byns brasförsäljningsaffär och snokade runt lite.
Fick uppvaktning av deras säljare så jag höll inte på at komma därifrån :)
Han sa at man MÅSTE vara jag tror det var en meter över nock oavsett om man installerade långt från nock och på "långsida " av huset.
Han vidhöll att sotaren skulle aldrig godkänna om det inte var öve nock oavsett var skorstenen kom ut.

Jag tog sen en promenad runt ikring i skogen här och såg sportstugor med just skorstenen ut som jag skule ha det och den var ca 1 meter under nock,,men jag vet ju inte om godkänt elller inte.
Brasförsäljaren sa det var risk för glöd på tak och brand om man inte gick över nock.
Jag vet ju inte om han vet vad han pratar om då han visade mej en billig kamin och när jag frågade om hur man ströp luften på den så hittade han inget regalage! det gjorde inte jag heller,,och han visste inte ens om den kaminen gick att reglera luften på!

Salig husse var snickare, byggare som jobat med allt inom bygge,,det var det här han ville till sverige och göra,,medans jag jobbade,,,

Znibban

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 12 feb-11 kl 09:20 »
Du gör nog klokt i att söka fackmän istället för att "göra hål i huset"själv.
Ta kontakt med sotaren, han är ju den som ska godkänna allt, med provtryckningar och allt.
Bor du helt ute på landet spelar det nog ingen roll men om du bor i tätort så finns det ofta begränsningar på vedeldning. Det ska vara max några timmar i veckan eller så, s.k. trivseleldning.
Jag har varit och tittat på nybyggda miljöhus.
Det finns jättefina pelletskaminer som är som en vanlig braskamin, du ser elden och den är placerad mitt i vardagsrummet. Du får både värme och den underbara mysfaktorn.
Du slipper vakna mitt inatten av att det är iskallt, det sköter sig själv om du bara fyller förrådet.
 ;D
Har du tillgång till egen ved och bor på landet så väljer du klart en vedvariant.

Vilse

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 feb-11 kl 09:45 »
Eftersom jag är ute i skogen varje dag med jyckarna så hittar man ju "pinnar" året runt.
När jag bodde down under så samlade jag ved året runt, man stannade bilen och plockade upp vad man hittade.
Där hade man ju inte allemansrätt och fick inte gå in i skogen och ändå så lyckades jag rätt bra at samla på mej från containrar och träindustrier som slängde ut småspill, antar man kan göra samma här.

ryggsäck på och såg med när man går ut.

har hittat sotarens namn och mailat honom och bett om hjälp,,,

knodden.

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 feb-11 kl 09:52 »
Eftersom jag är ute i skogen varje dag med jyckarna så hittar man ju "pinnar" året runt.
När jag bodde down under så samlade jag ved året runt, man stannade bilen och plockade upp vad man hittade.
Där hade man ju inte allemansrätt och fick inte gå in i skogen och ändå så lyckades jag rätt bra at samla på mej från containrar och träindustrier som slängde ut småspill, antar man kan göra samma här.

ryggsäck på och såg med när man går ut.

har hittat sotarens namn och mailat honom och bett om hjälp,,,

en variant som jag tillämpar är, när jag ska till stan eller så så kopplar ja på släpet och tar en runda till vissa företag som skänker engångspall,dvs jag kör inte i onödan utan har nåt annat ärende samtidigt så åker veden hem på köpet så att säga,så ett billigt släp är inte fel.

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 feb-11 kl 10:13 »
Till min stuga köpte jag en skorsten från Heda. Det är en vanlig enkel modulskorsten av pimpsten, som jag byggde ihop enkelt själv. Min stuga är ju bara i ett plan, men jag klarade mig på 6500kr om jag kommer ihåg rätt.

Vilse

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 feb-11 kl 10:26 »
Till min stuga köpte jag en skorsten från Heda. Det är en vanlig enkel modulskorsten av pimpsten, som jag byggde ihop enkelt själv. Min stuga är ju bara i ett plan, men jag klarade mig på 6500kr om jag kommer ihåg rätt.

Huggis du e¨ anstelld   ;D ;D ;D ;D   

(stååckhåålmska)   ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 feb-11 kl 10:31 »
Huggis du e¨ anstelld   ;D ;D ;D ;D   

(stååckhåålmska)   ;D
Det var verkligen enkelt, du klarar det själv. Det viktigaste är att man har en stabil grunda att ställa skorstenen på, jag gjöt ett fundament av betong. Men pimpsten väger inte speciellt mycket, så ett förstärkt bjälklag borde hålla tyngden. Första stenen kan man fästa med murbruk, sedan är det bara att smeta på klistret som följde med och stapla på fler moduler. Och hålla koll med vattenpasset så det blir någorlunda rakt förstås.

Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser