Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggoljetempera på furupanel-hur?  (läst 4396 gånger)

Solblom

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
    • Tvågårdar
Äggoljetempera på furupanel-hur?
« skrivet: 08 feb-11 kl 13:36 »
Hej!
I vårt hus byggt 1883 finns takytor med numera gulnad/röd furupanel (från tidigt 1990-tal tror jag) som vi vill få vita. Jag vill helst få dem riktigt vita/antikvita - inte att de ger ett laserade intryck. Kan äggoljetempera vara något för oss? Jag inser att det kommer att ta tid... Men vi planerar bo här några år ;)

På övervåningens hall vars tak är helt panelklätt finns bara ett takfönster åt norr - m.a.o. ganska mörkt.  Kan det fungera med äggoljetempera ändå? Måste jag behandla kvistar innan?

Hur ska jag göra? Köpa färdig äggoljetempera eller blanda själv (har egna höns och många ägg:))? Om man ska göra färg själv, beställer man färgpigment då och vilken typ bör jag ha? Någon som har ett bra recept? Tips på bra leverantör/hemsida?

Tacksam för tips!
//Karin

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Äggoljetempera på furupanel-hur?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-11 kl 20:00 »
Avjord.se är nog en av de bästa återförsäljaren av nästan färdig äggoljetempera. Du köper pigmenten färdig uppvägda, tillsätter vatten samt rålinolja och hela ägg. Äggen och linoljan blandar du först, med hjälp av stavmixer så att det liknar en majonnäs.
Det jag gillar med deras koncept, tror det heter färg i påse, är att det inte transporteras runt en massa vatten.

Jag har blandat mina väggfärger själv, med hjälp av boken "Jordens färger". Kanske har dem den på ditt bibliotek, den är rysligt dyr att köpa. I så fall är en bra pigment grossist Claessons trätjära i Göteborg. De har en hel del till gamla hus. De finns också på internet, claessons.se De har en jättefin butik med otrevlig personal.  :-X

Färdig äggoljetempera kan du köpa via Ovolin.se De har hur många nyanser som helst. Dessutom tror jag inte att deras äggolja är lika mycket färskvara som den man blandar själv.

Hoppas det blir kanonfint!! å lycka till förstås!!

ps. det är snyggt att måla med linoljefärg också, å behöver du shellacka kvistarna, så säljer claessons det som flingor som man löser i t-röd.

Sjaunja

  • Inlägg: 5573
    • -
SV: Äggoljetempera på furupanel-hur?
« Svar #2 skrivet: 08 feb-11 kl 20:17 »
Kul att du väljer äggoljetempera! Gillar den för att den åldras så fint. Den flagar aldrig utan bara nöts vackert. Du kan själv påverka glansen genom att gnugga ytan med en tagelborste då det torkat ordentligt.

mig

  • Gäst
SV: Äggoljetempera på furupanel-hur?
« Svar #3 skrivet: 12 feb-11 kl 15:58 »
Målar man efter Milis Ivarssons recept i Jordens färg (www.avjord.se) tror jag inte man behöver behandla kvistarna om man låter grundfärgen torka ordentligt. Även om boken är dyr är den värd att köpa (men låna först för att se om du gillar den). Man sparar pengar ändå då färgen blir så billig.. Förutom färg i påse så säljer hon pigmenten var för sig om man vill ha kvar till andra målningar i andra kulörer.

Äggoljetempera är jätterolig att måla med och det blir alltid bra även om det inte riktigt blev som man tänkt sig!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser