Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurjournal Läkemedelsjournal  (läst 3613 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
Djurjournal Läkemedelsjournal
« skrivet: 06 feb-11 kl 23:17 »
dessutom måste du anmäla om du brukar din egen jord ex hö till dina djur,   Jag har bett vet. skriva att mina hästar ej ska gå till mat då det slaktas (vilket jag tror ingen gör nu) Då spelar det ingen roll vart ifrån höt kommer,  jag har ingen journalföring av mina 4 getter men dom e dock registrerade som landskapsvårdere  på våran gård. Några höns har jag inte tagit upp inte mina hästar heller......   jag orkar inte med allt djä...la anmälande hit och dit om vad jag har och inte har.   

Det verkar som om detta svar hamnade i getter fast jag svarade på en annan i höns.......  men men jag har ingen journal till mina höns heller :)  endast häst och hund pass finns det här. Vetrinären har aldrig bett om att få fylla i något heller efter hon givit antibiotika eller smärtstillande till getterna eller fåren.....   som det gör i häst passet  ?
« Senast ändrad: 07 feb-11 kl 20:42 av SecretQ »

Starstone

• Västergötland
SV: Djurjournal Läkemedelsjournal
« Svar #1 skrivet: 06 feb-11 kl 23:57 »
dessutom måste du anmäla om du brukar din egen jord ex hö till dina djur,   Jag har bett vet. skriva att mina hästar ej ska gå till mat då det slaktas (vilket jag tror ingen gör nu) Då spelar det ingen roll vart ifrån höt kommer,  jag har ingen journalföring av mina 4 getter men dom e dock registrerade som landskapsvårdere  på våran gård. Några höns har jag inte tagit upp inte mina hästar heller......   jag orkar inte med allt djä...la anmälande hit och dit om vad jag har och inte har.

Håller helt o fullt med dig. Är dessutom så kallblodig att mina , när dom lever, högst älskade hästar,blir hundmat här hemma när de ska komma till hästhimmelen
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 00:32 »
jag har ingen journalföring av mina 4 getter men dom e dock registrerade som landskapsvårdere  på våran gård.
Några höns har jag inte tagit upp inte mina hästar heller......   jag orkar inte med allt djä...la anmälande hit och dit om vad jag har och inte har.
Har du inte SE nummer och Djurjournal till dina 4 getter!?
LäkemedelsJournal måste alla djurgrupperna ha.
(som Ulric påpekade har det gällt länge)

Visst man kan skita i allt! men... man riskerar vid en kontroll (om man har EU bidrag inget bidrag/återbetalning) liksom bötesbelopp för avsaknad av Läkemedelsjournal.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

SecretQ

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 09:38 »
Har du inte SE nummer och Djurjournal till dina 4 getter!?
LäkemedelsJournal måste alla djurgrupperna ha.
(som Ulric påpekade har det gällt länge)

Visst man kan skita i allt! men... man riskerar vid en kontroll (om man har EU bidrag inget bidrag/återbetalning) liksom bötesbelopp för avsaknad av Läkemedelsjournal.

Jag har se nummer  men grannbonden står fortfarande på en del av mitt gårdsstöd (vi har inte fört över- jag får plogat och sandat och havre isället) Så jag uppfyller inte 4 hk nu men har annat åtangande av bevarande av betesmark som inte är desamma. 
Jag har inte märkt min killing heller efterom jag anser det opassande med bricka i örat....   brickan ligger här och skräpar! Jag har bett om att få öronmärka honom med tatuering men se det va inte godkänt hur djä**la trångsynta får man va, jag hatar när folk bara nekar för nekandet skull och inte kan ge någon förklaring. Tatuering e ju bättre än en bricka!!
Tyvärr har jag lite svårt att rätta in mig i ledet ibland

Ps jag skiter inte i allt !!! ;D
« Senast ändrad: 07 feb-11 kl 20:34 av SecretQ »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 13 feb-11 kl 17:46 »
Vetrinären har aldrig bett om att få fylla i något heller efter hon givit antibiotika eller smärtstillande till getterna eller fåren.....

Det är du som djurägare som har ansvaret/skyldigheten att fylla i LäkemedelsJournalen för Getter och Får inte veterinären. Vetreinären har inget alls att göra med detta.

Om du blir påkommen med att ha omärkta djur kan de bli omhändertagna och avlivade...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

SecretQ

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 14 feb-11 kl 14:21 »
Det är du som djurägare som har ansvaret/skyldigheten att fylla i LäkemedelsJournalen för Getter och Får inte veterinären. Vetreinären har inget alls att göra med detta.

Om du blir påkommen med att ha omärkta djur kan de bli omhändertagna och avlivade...

Det är inga djur som blir avlivade för att det  är omärkta! Däremot är det bundna till gården!   Jag har en get som blivit märkt  på en annan gård en den den är född på och det är med jorbruksverkets hjälp.   
Jag har också en bock som jag köpt från en djurpark och djurparker behöver inte märka sin djur.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Omärkt
« Svar #6 skrivet: 14 feb-11 kl 14:38 »
Jag Minns ett omskrivit fall med omärkta kor o kalvar som avlivades i höstas för att de var omärkta.. Läste om ett gäng får som omhändertogs för att de var omärkta.. Antar att när djurparker säljer djur så ska eu-marken sättas i deras dispens gäller bara inom parkområdet..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

SecretQ

• Östergötland
SV: Omärkt
« Svar #7 skrivet: 14 feb-11 kl 14:51 »
Jag Minns ett omskrivit fall med omärkta kor o kalvar som avlivades i höstas för att de var omärkta.. Läste om ett gäng får som omhändertogs för att de var omärkta.. Antar att när djurparker säljer djur så ska eu-marken sättas i deras dispens gäller bara inom parkområdet..

Jag antar att dessa djur avlivades för att det antagligen inte kunde vara kvar på gården eller? omärkta djur får inte flyttas och kan inte heller skickas till slakteriet. Men att döda enstaka omärkta friska djur som är skötta som de ska,  har jag svårt att de skulle avliva. Mina 2 getter som va omärkta från början och kom från en oseriös djurpark fick till sist sin märkning. Men då efter vet. kontroll och blåtungevacc. och att det funnits på samma plats i 6 mån. då var det som en form av karantän enligt jbv.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Omärkt
« Svar #8 skrivet: 14 feb-11 kl 18:14 »
Reglerna är så, man får inte ha omärkta djur.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 14 feb-11 kl 18:24 »

Får och får ........  verkligheten ser ju inte alltid ut som regelverket säger!   det vet nog alla

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
« Svar #10 skrivet: 15 feb-11 kl 10:33 »
finns ett bra informationshäfte om detta hos SJV " märkning och registrering av får och getter "
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 19 feb-11 kl 17:09 »
Nja. Får och getter ska märkas senast vid 6 månaders ålder. Djur som inte ska få leva längre än 12 månader (djur som ska till slakt, m a o) ska bara märkas med produktionsplatsnummer (SE-nummer), och behöver inget individnummer.
Exemplet du tog upp med de omärkta nötkreaturen som sköts handlade inte om att djuren i första hand var omärkta, utan att de hade övergivits av sin ägare, gick på annans mark, förvildats och fått kalvar som också de var vilda.
Det ska nog väldigt mycket till innan myndigheterna ger sig på att skjuta djur som bor hos och tas väl om hand av sin ägare - bara för att getterna i fråga inte är märkta!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser