Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor som ej lammar mer  (läst 6726 gånger)

Wobbeke

• -
SV: Tackor som ej lammar mer
« Svar #20 skrivet: 04 mar-11 kl 18:59 »
Sätt ut en annaons och se vilka som hör av sig. Jag hade ett gäng kaniner som jag inte ville slakta men inte visste vad de skulle bli av. Jag la ut dem gratis och de har nu kommit till en man som sköter dem som sina barn och skickar sms om hur det går. Då känns det riktigt bra. Jag har planer på att skaffa får i en inte så avlägsen framtid, och kommer då bara att skaffa damer för att hålla marken öppen men vill inte ha några lamm, så visst finns det en marknar för tama får som inte kan få fler lamm.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #21 skrivet: 04 mar-11 kl 19:26 »
Wobbeke har du inte funderat på en flock baggar ev kastrerade och då för att gynna dom som satsar och föder upp allmogefår, en av varje sort som ett mini zoo  ;) annars gå ju överskottet av handjur ändå till slakt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 04 mar-11 kl 23:33 »
Jag sålde sex tackor för ett tag sedan. Tre av dem var egentligen utslagstackor. Två av dem hade gått tomma två år i rad (har aldrig fått lamm) men, var mycket trevliga och sällskapliga. Den tredje fick juverinflammation vid sista avvänjningen. Också hon var en trevlig tacka. Sålde dem för slaktvärdet och mannen som köpte dem och tre till skulle bara ha dem till betesdjur. Han var spannmålsodlare men, hade även betesmark som behövdes betas för EU-stödens skull. Så det känns bra att de tre fina tanterna fick en andra chans så ja visst finns det en marknad för tackor som inte får några lamm.  :) Det finns även de som vill ha ett par får för ullens skull men, inte vill ha lamm.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser