Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  erfarenhet av labb med bensindrivet elagg?  (läst 2259 gånger)

supertramp

  • Inlägg: 57
    • Södermanland
    • Min blogg
erfarenhet av labb med bensindrivet elagg?
« skrivet: 07 feb-11 kl 06:40 »
Jo jag försöker hitta enkla sätt att skapa egen el. Jag har helt enkelt inte lust att göra allt från början. Så jag tänkte om jag kommer över ett bensindrivet elagreggat så borde det gå att avlägsna motorn och ersätta motorns kraft med tillex ett växlat skovelhjup i en strid fors eller något åt det hållet. Jag börjar bli hjäkligt medveten om hur mycke rörelseenergi det krävs för att skapa el. Så jag hade tänkt ett aggregat med väldigt låg effekt.  Det jag funderar på är om någon provart något liknande och kommit fram till graden av möjlighet :-)
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

 

torbjorn

  • Inlägg: 14047
    • Medelpad
SV: erfarenhet av labb med bensindrivet elagg?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-11 kl 07:08 »
Visst går det att driva generatorn från ett billigt bensinelverk med någon annan kraftkälla. Tänk dock på att i dagens elverk är generatorn oftast inte någon helt separat maskindel utan den delar ofta lager och mekaniska delar med bensinmotorn.
Du måste också få till en bra varvtalsregulator för den kraftkälla du använder, detta i all synnerhet om du använder en s k självreglerande generator av den typ som sitter på de allra enklaste tvåtaktselverken. Där blir spänningen mycket ostabil om varvtalet avviker från det rätta.

När det gäller hur mycket vattenflöde och fallhöjd som behövs för att få ut en viss effekt ur ett vattenfall så är det lätt att beräkna den saken.  Effekten i kW är = 9,81 x q x H x η. Då är q vattenflödet i m³/s, H fallhöjden i meter och η maskineriets verkningsgrad.
Vattenflödet kan man mäta t ex genom att göra en provisorisk fördämning och ett V-format skibord. Verkningsgraden får du uppskatta med ledning av vad för slags maskineri du tänker använda, men grovt kan man nog räkna med 20-50 % för en så här liten anläggning.

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: erfarenhet av labb med bensindrivet elagg?
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 11:32 »
En bilgenerator är billig och enkel att labba med.

Nu kommer några att säga att den går för tungt. Det gör den också om normalt. Generatorns reglering ser till att försöka uppnå c:a 14V så snart den börjar snurra. Har man då ett 12V batteri går det trögt speciellt när varvtalet är lågt. Regulatorn lägger då  ut en högre magnetiseringsström för att försöka få upp spänningen (volten)  och det går trögt. Det är vad man märker från bilar med skrikande generatorrem. Innan varvtalet ökat ger generatorn så stort motstånd, har den väl kommit upp i varvtal, t.ex att strålkastarna släcks, klarar den dåligt sträckta remmen att orka med när varvtalet ökat och strålkastarna kan tändas igen utan skrikande rem.

Bilgeneratorns reglering ska sättas ur funktion om man vill labba med den. Istället ger man en justerbar magnetiseringsspänning med ett justerbart motstånd.

Ett alternativ som kanske är enklare om man inte är så elektriskt bevandrad är att sätta en motstånd mellan generatorn och batterierna. Strålkastarlampor är ett billigt och bra sätt att få en strömbegränsning. Samtidigt har man en bra indikering på att det genereras ström då lamporna lyser.

Man kan t.ex starta med en 55W lampa i serie med plusledaren till batteriet. När man vill öka strömmen tar man två parallellkopplade lampor och när vattentubinen orkar mer kanske man kopplar direkt utan lampor i serie och ser om det fortsätter snurra.


supertramp

  • Inlägg: 57
    • Södermanland
    • Min blogg
SV: erfarenhet av labb med bensindrivet elagg?
« Svar #3 skrivet: 10 feb-11 kl 07:19 »
En bilgenerator är billig och enkel att labba med.

Nu kommer några att säga att den går för tungt. Det gör den också om normalt. Generatorns reglering ser till att försöka uppnå c:a 14V så snart den börjar snurra. Har man då ett 12V batteri går det trögt speciellt när varvtalet är lågt. Regulatorn lägger då  ut en högre magnetiseringsström för att försöka få upp spänningen (volten)  och det går trögt. Det är vad man märker från bilar med skrikande generatorrem. Innan varvtalet ökat ger generatorn så stort motstånd, har den väl kommit upp i varvtal, t.ex att strålkastarna släcks, klarar den dåligt sträckta remmen att orka med när varvtalet ökat och strålkastarna kan tändas igen utan skrikande rem.

Bilgeneratorns reglering ska sättas ur funktion om man vill labba med den. Istället ger man en justerbar magnetiseringsspänning med ett justerbart motstånd.

Ett alternativ som kanske är enklare om man inte är så elektriskt bevandrad är att sätta en motstånd mellan generatorn och batterierna. Strålkastarlampor är ett billigt och bra sätt att få en strömbegränsning. Samtidigt har man en bra indikering på att det genereras ström då lamporna lyser.

Man kan t.ex starta med en 55W lampa i serie med plusledaren till batteriet. När man vill öka strömmen tar man två parallellkopplade lampor och när vattentubinen orkar mer kanske man kopplar direkt utan lampor i serie och ser om det fortsätter snurra.



aaahh! ok! Ja jag har funderat på generator till just bil eftersom de lär va lätta att komma över. Men jag har dragit mig just för att många säger att dom är sega. Men då ska jag införskaffa en så tar jag det där ifrån :) 
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

supertramp

  • Inlägg: 57
    • Södermanland
    • Min blogg
SV: erfarenhet av labb med bensindrivet elagg?
« Svar #4 skrivet: 10 feb-11 kl 07:21 »
Visst går det att driva generatorn från ett billigt bensinelverk med någon annan kraftkälla. Tänk dock på att i dagens elverk är generatorn oftast inte någon helt separat maskindel utan den delar ofta lager och mekaniska delar med bensinmotorn.
Du måste också få till en bra varvtalsregulator för den kraftkälla du använder, detta i all synnerhet om du använder en s k självreglerande generator av den typ som sitter på de allra enklaste tvåtaktselverken. Där blir spänningen mycket ostabil om varvtalet avviker från det rätta.

När det gäller hur mycket vattenflöde och fallhöjd som behövs för att få ut en viss effekt ur ett vattenfall så är det lätt att beräkna den saken.  Effekten i kW är = 9,81 x q x H x η. Då är q vattenflödet i m³/s, H fallhöjden i meter och η maskineriets verkningsgrad.
Vattenflödet kan man mäta t ex genom att göra en provisorisk fördämning och ett V-format skibord. Verkningsgraden får du uppskatta med ledning av vad för slags maskineri du tänker använda, men grovt kan man nog räkna med 20-50 % för en så här liten anläggning.
hm.. ja då var det än en gång inte så enkelt som jag önskat mig. Formeln kommer garanterat till användning framöver. tack för den :)
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 2 användare
beekeepern, MaryAtown7616

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser