Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabbfor eller Rosa 110?  (läst 9520 gånger)

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Rabbfor eller Rosa 110?
« skrivet: 11 jul-06 kl 11:24 »
Jag ska byta foder till mina kaniner då jag har problem med vikten på Svensk päls och Trönder.

Troligen blir det Rabbfor jag byter till men tänkte höra lite om vad ni tycker om Rosa 110 och Rabbfor.

Detta är ändå såpass stora raser så även fast Rabbfor är ett fett foder så ska det gå bra.
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Claes

• Gäst
Re:Rabbfor eller Rosa 110?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-06 kl 16:24 »
Jag använder Rabbfor, det är bra, men så mkt damm.
Ibland blir man förbannad när man öppnar säcken.
Den innehåller knappast bara pellets.

Adnil

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jul-06 kl 23:06 »
Hej.

Har ett annat tips. Gallant 1500 (Ungnöt) Det finns på Granngården.
Fungerar utmärkt om man vill ha lite mer malla.
Bara ett tips...

:)
« Senast ändrad: 11 jul-06 kl 23:08 av Adnil »

Bondmoran

« Svar #3 skrivet: 12 jul-06 kl 01:15 »
Ingen av dessa foder ni nämner var bra för de kaniner som bor hos mig, och då har jag både små raser, långhåriga och stora raser.
Kvaliten har varit dålig. Nyöppnade säckar har varit kvälmande sötluktande med ohyra direkt efter hemkomsten, damm pga dåligt sammanhållande pellets, massor med söndersmulade pellets, en del lätt uppluckrade av fukt, mögel mm.

Nu ger jag 1 del havre och 1 del kornkross som bas i kraftfodret. Kornkrossen får man vara lite extra försiktig med när man börjar ge eftersom den kan vara lite lösande innan magarna vänt sig.
Jag köper numera hästhavren eftersom jag är nöjd med kvaliteten på den. Har ledsnat på havre med mer skal än innehåll.
En del kaniner skalar havren, ser rätt lustigt ut då de äter den, sitter liksom och vänder havren runt i munnen.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 12 jul-06 kl 02:26 »
Men vad har era foderhandlare för lagerförhållanden? En sån säck åker man ju tillbaka med och reklamerar direkt när man öppnar den. Det är ju inte själva pelletsen det är fel på när det bara är pulver och ohyra i säcken.

Ok, nu vet jag at det är många som är emot det. Men efter att ha läst kaninavelsförbundets lilla skrift Kaniner som produktionsdjur av Åke Johansson, så bytte jag till kopellets (Galant 1500) och jag har aldrig haft så fina kaniner som nu. Till det får dom färskt grönt, grenar (färskt på sommaren, torkat på vintern) hö och havre (färskt krossat till ungar och helt till vuxna), potatis (mer till vintern) och morötter.

Med Rabfor, fick jag magra stackare med dåliga magar. Precis som ni......ÄVEN när pelletsen luktade gott och var visuellt felfria. Något mysko är det......

Claes

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 jul-06 kl 09:23 »
Fukt, mögel och sånt har jag inte fått.
Det är torrt och luktar bra. Men ack vad damm, pulver.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 12 jul-06 kl 12:36 »
Såna säckar åker jag tillbaka med också. Köper jag pellets så vill jag inte ha.....öh......mjöl? Jag kräver helt enkelt att dom tar hem nytt från sitt stora lager. Och då brukar det vara bra.

Bondmoran

« Svar #7 skrivet: 12 jul-06 kl 18:26 »
Men vad har era foderhandlare för lagerförhållanden? En sån säck åker man ju tillbaka med och reklamerar direkt när man öppnar den. Det är ju inte själva pelletsen det är fel på när det bara är pulver och ohyra i säcken.

Det blev billigare, enklare och bättre att sluta med pellets än åka tillbaka flera mil och byta säck. Värst var det när jag handlade hos Forsbecks i synnerhet sommartid.
Jag var inte nöjd med kaninernas hull och "produktion" med de säcker som var bra heller.

Hälsar
Bondmoran
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 13 jul-06 kl 06:41 »
Jag har tidigare kört med Kaninpellets från Svenska foder och det fungerar mycket bra på mina digivande honor och ungar men är för fett för övriga kaniner.

Håller nu på att gå över till Primo Standard kalvfoder som har i princip samma sammansättning men något mindre fett fast mer kalcium.

Kaninernas magar klarar av det bra däremot smakar det nog inte lika gott för kaninpelletsen äts först innan de ger sig på kalvfodret.

Ska bli intressant å se vilken inverkan det har på mina digivande honor.
I övrigt får de grönt, blad,kvistar etc varje dag. Och hö vintertid.
Höet ratar de sålänge de får färskt grönt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Alfa

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jul-06 kl 14:37 »
Jag ska byta foder till mina kaniner då jag har problem med vikten på Svensk päls och Trönder.

Troligen blir det Rabbfor jag byter till men tänkte höra lite om vad ni tycker om Rosa 110 och Rabbfor.

Detta är ändå såpass stora raser så även fast Rabbfor är ett fett foder så ska det gå bra.

Hej jag har provat bägge med lika dåligt resultat. Jag tror å de varmaste att kalvar ska ha kalvfoder och kaniner ska ha kaninfoder. Jag har gått över till mästers kanin o marsvins pellets. En 25 kg säck ligger runt 120 kr med moms. Detta är ett foder som många uppfödare andvänder, och jag är också mycket nöjd. Skriv till mig om du vill ha mer info. Hejs

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 13 jul-06 kl 14:43 »
Bondmoran, har du sett deras hönsfoder? Bara mögligt mjöl....

Bondmoran

« Svar #11 skrivet: 16 jul-06 kl 19:52 »
Bondmoran, har du sett deras hönsfoder? Bara mögligt mjöl....

Japp, rena rama skiten  >:(

Hälsar
Bondmoran

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #12 skrivet: 17 jul-06 kl 21:39 »
Nu har jag köpt Rosa 110 som jag ska börja ge nu ;)
Galfvensjös Kaningård

Belluschka

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 jul-06 kl 17:38 »
Ger en finsk variant på kofoder, vilja-krossipellets (sädkross på svenska) är super..... Varit jätte missnöjd med kaninfodren, nog tyvärr menade för små inomhus keldjur, och inte till stora produktions djur.....

Elisa

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 06 aug-06 kl 08:13 »

Hej
Jag ger mina kaniner Mästers kanin och marsvin (bytte från Rabfor då kaninernas magar bara krånglade hela tiden). Ger även Fiber-G bas och krossat korn till mina kaniner. Fiber-G är helt suveränt, men lite dyrt kanske. Innehåller halm, havre, olja och vitaminer-mineraler. Kaninerna gillar det i alla fall. Mina har verkligen börjat växa och mår alldeles utmärkt sedan jag bytte foder. Inga dåliga magar, samt det går åt mycket mindre med pellets sedan jag bytte till Mästers. De går fint upp i vikt också vilket varit svårt på Rabfor. Ungarna växer bra och mår alldeles utmärkt nu.
Elisa
inga djur för tillfället.

Johan1

« Svar #15 skrivet: 06 aug-06 kl 10:14 »
Hej
Var köper ni ert kaninfoder är det i någon lokal foder-företag eller finns det hos er närmsta granngården-butik?
I min närmsta granngården fanns det bara en sort som hette stampe. Det var en sort som var till sällskapskaniner, det var den enda dom hade.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 06 aug-06 kl 11:47 »
Granngården har Rabbfor. Och det är deras jobb att ta hem det om du ber dom om det.

Kerstin Linnea

« Svar #17 skrivet: 07 aug-06 kl 17:57 »
Hej alla :)
Jag matar mina kaniner med havre och Lucernpellets och det gillar dom.Ska bli intressant att se hur honorna med kull mår på den dieten men jag tycker att det är så mycket odeklarerade ingredienser i annan pelllets . Tex vad är vegetabiliska biprodukter?Läs på påsen innan ni köper fodret...Så dom inte smyger inn djurfett och köttbenmjöl eller något annnat skumt :P

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #18 skrivet: 07 aug-06 kl 21:13 »
Hej
Var köper ni ert kaninfoder är det i någon lokal foder-företag eller finns det hos er närmsta granngården-butik?
I min närmsta granngården fanns det bara en sort som hette stampe. Det var en sort som var till sällskapskaniner, det var den enda dom hade.
Jag köper Rosa 110 i en lokal foderaffär
Galfvensjös Kaningård

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #19 skrivet: 23 aug-06 kl 11:25 »
Finns det någon mer som gör egen kaninfoderblandning? Pelleterat foder är ju, som Kerstin Linnea sa, svårt att veta vad det egentligen innehåller.  Jag har köpt "kanin och marsvinsblandning" på foderbutiken (kommer inte ihåg märket) och kaninerna gillar det och kan äta hur mycket som helst av det verkar det som. Jag blandar ut det med havre till de som inte har ungar eller är dräktiga. Maskrosblad, äpplen och kvistar får de förståss oxå.  
Är rosa 110 mycket billigare eller varför köper man det??
« Senast ändrad: 23 aug-06 kl 11:25 av Eufemia »
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare (1 dolda)
Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser